Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKijoch, Anna
dc.date.accessioned2022-12-30T07:24:34Z
dc.date.available2022-12-30T07:24:34Z
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44986
dc.description.abstractThe contemporary labor market requires the use foreign languages in various contexts, which are often very specific and typical for particular projects or positions. Analysis of language needs has grown to become more significant as a tool which enables educators to learn more about these contexts and determine the language needs of specific groups of learners. This instrument allows tailoring the syllabus and course content to the challenges which learners will have to face in the future. Students of Polish medical universities attending courses conducted in English are one of the groups whose language needs have not yet been studied. The uniqueness of this group lies in the fact that these students have the tool needed to study – they speak English, which is the language of instruction in theoretical classes; however, during the clinical training they work with Polish patients, with whom they cannot communicate directly, and require help from a translator’s. The aim of this paper is to present the findings of a qualitative pilot study which reveal the needs of this group of learners and their language deficiencies when communicating with Polish patients during clinical training and internship. Two interviews with graduates of a Polish medical university provide knowledge on whether Polish skills are necessary, whether they affect the quality of education as well as when and for what purposes students needed to use Polish. This study was inspired by and is an introduction to the project planned as part of the doctoral dissertation aimed at identifying and describing the language needs of this group of learners in relation to their contacts with patients during their medical education in Poland. The pilot study allowed verifying research tools and assumptions of the research project.en
dc.description.abstractWspółczesny rynek pracy wymaga posługiwania się językami obcymi w różnych kontekstach, często bardzo specyficznych i typowych dla wybranych projektów czy stanowisk. Żeby poznać te konteksty i określić potrzeby językowe wybranych grup uczących się, coraz częściej stosowana jest analiza potrzeb językowych. Metoda ta pozwala dostosować program i treści kursu do wyzwań, jakim w przyszłości będzie musiał sprostać uczący się. Studenci programów prowadzonych w języku angielskim na polskich uczelniach medycznych są jedną z grup, których potrzeb językowych dotychczas nie zbadano. Specyfika tej grupy polega na tym, że z jednej strony ma ona narzędzie potrzebne do studiowania – zna język angielski, w którym prowadzone są zajęcia teoretyczne, ale z drugiej strony – podczas zajęć klinicznych – pracuje z polskimi pacjentami, z którymi nie może komunikować się bezpośrednio i musi korzystać z pomocy tłumacza. Celem artykułu jest przedstawienie wyników jakościowego badania pilotażowego, które pokazują potrzeby tej grupy uczących się i określają ich braki w zakresie komunikacji z polskimi pacjentami podczas zajęć klinicznych i praktyk. Trzy wywiady z absolwentami i studentami dostarczyły wiedzy o tym, czy znajomość języka polskiego jest potrzebna i czy ma to wpływ na jakość kształcenia, a także kiedy i w jakich celach potrzebny był studiującym język polski. Badanie to jest inspiracją i wstępem do planowanego w ramach pracy doktorskiej projektu, którego celem jest rozpoznanie i opis potrzeb językowych tej grupy uczących się z uwzględnieniem kontaktów z pacjentami podczas ich edukacji w Polsce. Pilotaż pozwolił zweryfikować narzędzia badawcze i założenia projektu badawczego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectanalysis of language needs and deficienciesen
dc.subjectPolish for professional purposesen
dc.subjectmedical Polishen
dc.subjectanaliza potrzeb językowychpl
dc.subjectjęzyk polski do celów zawodowychpl
dc.subjectjęzyk polski medycznypl
dc.titleAnaliza potrzeb językowych a dydaktyka polszczyzny zawodowej i specjalistycznej z perspektywy języka medycznego. Badanie pilotażowepl
dc.title.alternativeLanguage Needs Analysis and Teaching Polish as Foreign Language for Specific and Vocational Purposes from Medical Language Perspective. Preliminary Studyen
dc.typeArticle
dc.page.number293-304
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawapl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesDudley-Evans T., St John M. J., 1998, Developments in English for Specific Purposes, Cambridge.pl
dc.referencesGajewska E., Sowa M., 2014 LSP, FOS, Fachsprache... dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.pl
dc.referencesHaider B., 2008, Deutsch für Gesundheits- und Krankenpflegepersonal. Praca doktorska, Wiedeń.pl
dc.referencesHuhta M., Vogt K., Johnson E., Tulkki H., Hall D. R., 2013, Needs analysis for language Course Design, Cambridge.pl
dc.referencesHutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes. A learning-centrated approach, Cambridge.pl
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu, Kraków.pl
dc.referencesLong M. H., 2005, Second Language Needs Analysis, Cambridge.pl
dc.referencesVogt K., 2011, Fremdsprachliche Kompetenzprofile, Tübingen.pl
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.pl
dc.contributor.authorEmaila.kijoch@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.29.19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0