Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWąsala, Piotr
dc.contributor.editorLemann, Natalia
dc.contributor.editorLandry, Donna
dc.date.accessioned2023-01-03T09:39:06Z
dc.date.available2023-01-03T09:39:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45044
dc.description.abstractThe article analyses the ways of presenting the Other — an immigrant, a refugee, a non-Pole — in selected works of Polish cinema from 2015 to 2021. The author examines films featuring foreigners in the leading (Never Gonna Snow Again by Małgorzata Szumowska) and support-ing roles (The Sun, the Sun Blinded Me by Wilhelm and Anna Sasnal), as well as in the bit parts (Tower. A Bright Day by Jagoda Szelc). The article attempts to determine, describe, and compare the depictions of the Other. Moreover, the article seeks to establish an increased significance of these characters and incite the viewer to re-examine the entrenched conno-tations. Presenting the world through the eyes of a non-Pole and/or making their presence prominent within traditionally Polish-only spheres is a relatively new phenomenon within Polish cinema and, as such, calls for augmented analysis and interpretation that follows the spirit of transcultural studies. It is significant that the Other, as a character in Polish cinema, is becoming more and more independent and authentic; their depiction seems to have lost the oriental and caricatural features of the past and the Other often contrasts with the Polish figure. The presence of the Other as an empowered character symbolises the shift in perceiv-ing Polish society as stereotypically homogenous.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectthe Otherpl_PL
dc.subjectPolish cinemapl_PL
dc.subjectmigratory aestheticspl_PL
dc.subjectimmigrantpl_PL
dc.subjectrefugeepl_PL
dc.titleImigrant — Uchodźca — Obcy? Nie-Polak jako Inny w wybranych dziełach kinematografii polskiej lat 2015–2021pl_PL
dc.title.alternativeThe Immigrant — the Refugee — the Stranger? The Non-Pole as the Other in Selected Works of Polish Cinema from 2015 to 2021pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBal Mieke (2016), Migracja: estetyki migracyjne na rzecz nowych sposobów widzenia, przeł. A. Kowalcze-Pawlik [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBennett Jill (2016), Estetyka migracyjna: sztuka i polityka poza tożsamością, przeł. A. Kowalcze--Pawlik [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzerkawski Piotr (2016), Bliscy nieznajomi. Obraz Ukrainy w polskim kinie po 1989 roku [w:] Studia Filmoznawcze 37. Polsko-ukraińskie sąsiedztwo na ekranie filmowym, red. Ł. Briuchowecka, S. Bobowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocławpl_PL
dc.referencesDabert Dobrochna (2013), Czy możliwe jest dzisiaj w Polsce kino kolonialne? Przypadek „Pani z Ukrainy” Pawła Łozińskiego, „Porównania” nr 13.pl_PL
dc.referencesDąbrowski Mieczysław (2001), Swój, obcy, inny: z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Izabelin.pl_PL
dc.referencesDrzazgowska Ewa (2003), Bachtin i Heidegger — problem innego, „Przegląd Filozoficzny” nr 3(47).pl_PL
dc.referencesKos-Krauze Joanna, Krauze Krzysztof (reż.) (2017), Ptaki śpiewają w Kigali, Polska.pl_PL
dc.referencesKwiatkowski Krzysztof (2017), Ptaki śpiewają w Rwandzie, echo niesie się po Europie, „Gazeta Wyborcza” nr 155 (6 lipca).pl_PL
dc.referencesLevinas Emmanuel (2002), Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesMazierska Ewa (2014), Neighbours (Almost) Like Us: Representation of Germans, Germanness and Germany in Polish communist and Postcommunist Cinema [w:] Postcolonial Approaches to Eastern European Cinema, red. E. Mazierska, L. Kristensen, E. Näripea, Bloomsbury Publishing, Londyn.pl_PL
dc.referencesMigranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie (2017), red. H. Thiollet, przeł. M. Szczurek, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowak Filip (2017), Problemy z transnarodowością [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2010), Możliwa historia literatury, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2016), Sondowanie pamięci (5): być (z) sobą nie u siebie [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPędziwiatr Konrad (2014), Imigranci w Polsce i wyzwania integracyjne, „Studia BAS” nr 4(40)pl_PL
dc.referencesPodsiadło Magdalena (2017), Transnarodowe spojrzenie jako efekt współczesności [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, TAiWPN Universitas, Krakówpl_PL
dc.referencesPolacy i Ukraińcy w codziennych kontaktach (2021), red. N. Koval, L. Vaičiūnas, I. Reichardt, Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu (raport), Wrocławpl_PL
dc.referencesPolish Cinema in a Transnational Context (2014), red. E. Mazierska, M. Goddard, University of Rochester Press, Rochester–Nowy Jorkpl_PL
dc.referencesRadkiewicz Małgorzata (2017), Spojrzenie na Wschód. Motywy białoruskie, ukraińskie i rosyjskie w polskim filmie współczesnym [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSaid Edward (1991), Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawapl_PL
dc.referencesSasnal Anna, Sasnal Wilhelm (reż.) (2016), Słońce, to słońce mnie oślepiło, Polska, Szwajcariapl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2016), Pamiętanie, fuzja czasów i estetyka migracyjna [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawapl_PL
dc.referencesSzelc Jagoda (reż.) (2017), Wieża. Jasny dzień, Polskapl_PL
dc.referencesSzumowska Małgorzata (reż.) (2020), Śniegu już nigdy nie będzie, Polska, Niemcypl_PL
dc.referencesTalarczyk-Gubała Monika (2017), „Widzę siebie jako część większej całości”. O filmowej twórczości Katarzyny Klimkiewicz [w:] Kino polskie jako kino transnarodowe, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, TAiWPN Universitas, Krakówpl_PL
dc.referencesUlicka Danuta (2001), Niektóre problemy poetyki Bachtina, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.1/5
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe