Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJasitczak, Joanna
dc.date.accessioned2023-01-03T15:32:59Z
dc.date.available2023-01-03T15:32:59Z
dc.date.issued2022-12-03
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45083
dc.description.abstractYoung generation’s immersion in electronics, while being accustomed to fast, dynamic communication, creates new challenges for history teaching. Young people’s reluctance to use textbooks and professional literature is growing. Even more so, because an alternative has emerged in the form of materials published on social networks and streaming platforms. Students are more and more willing to use this type of solution. This phenomenon will only grow. Online learning, however, is of concern and controversy. The main risk is the lack of control over the published content, which calls into question its substantive value. On the one hand, one can protest against such a state of affairs, but on the other hand, the Internet can be used as a key to attracting school students to scientific topics in an accessible way. Thus, make the student want to explore the topic. However, this requires a certain amount of work from the educator and effort related to the need to become familiar with terra incognita in the form of the social media environment. The aim of this activity is to be able to recommend materials worthy of attention to students and to warn them of publications of questionable scholarly value.en
dc.description.abstractSpecyfika młodego pokolenia przesiąkniętego elektroniką, przyzwyczajonego do wartkiego, dynamicznego przekazu stawia przed nauczaniem historii nowe wyzwania. Niechęć do korzystania z podręczników, literatury fachowej jest coraz większa. Tym bardziej, że pojawiła się alternatywa w postaci materiałów publikowanych na portalach społecznościowych, platformach streamingowych. Uczniowie coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązania. To zjawisko będzie eskalować. Nauka przez Internet budzi jednak obawy i kontrowersje. Główne zagrożenie dotyczy braku kontroli nad publikowanymi treściami, co podaje w wątpliwość ich wartości merytoryczne. Można z jednej strony protestować wobec takiego stanu rzeczy, z drugiej można Internet wykorzystać jako klucz do zainteresowania młodzieży szkolnej tematami naukowymi w przystępny sposób. Tym samym sprawić, by uczeń zechciał zgłębić temat. Wymaga to jednak od pedagoga pewnego nakładu pracy, jak i wysiłku związanego z koniecznością zaznajomienia się z terra incognita pod postacią środowiska social mediowego. Celem takiego działania jest możliwość rekomendowania uczniom materiałów godnych uwagi oraz przestrzegania przed publikacjami o wątpliwej wartości poznawczej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;110pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectnauczanie historiipl
dc.subjectnauka zdalnapl
dc.subjectnowe metodypl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjecthistory teaching onlineen
dc.subjectdistance learningen
dc.subjectnew methodsen
dc.subjecteducationen
dc.titleKilka uwag na temat nauczania historiipl
dc.title.alternativeA few remarks on teaching historyen
dc.typeArticle
dc.page.number417-425
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesBradbury N.A., Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more?, „Advances in Physiology Education” 2016, vol. XL, issue 4, s. 509–513. https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016pl
dc.referencesChomicki G., (rec.) Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, pod red. od red. Lucyny Kudły i Czesława Nowarskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2008, 260 ss., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2010, t. IX, s. 134–139.pl
dc.referencesNowarski C., Język dydaktyki historii u progu XXI wieku, od komunikatywności do niejasności, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 20–26.pl
dc.referenceshttps://mariacki.com/ (dostęp: 10 X 2021).pl
dc.referenceshttps://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Historia (dostęp: 8 VI 2022).pl
dc.referenceshttps://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Historia (dostęp: 8 VI 2022).pl
dc.referenceshttps://vod.tvp.pl/kolekcja/szkola-z-tvp,47303176 (dostęp: 12 X 2021).pl
dc.referenceshttps://www.nobelprize.org/prizes/literature/1921/france/biographical/ (dostęp: 9 IX 2021).pl
dc.referencesLoveloy B., Most popular social app in 2020 was TikTok, overtaking Facebook, https://9to5mac.com/2021/08/10/tiktok-most-popular-social-app/ (dostęp: 10 X 2021).pl
dc.contributor.authorEmailjasitczakjoanna@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.110.21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0