Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKacperska, Beata
dc.date.accessioned2023-01-03T15:38:48Z
dc.date.available2023-01-03T15:38:48Z
dc.date.issued2022-12-21
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45099
dc.description.abstractThe subject of the article are the titles appearing in online videos — sports vlogs run by Polish journalists on YouTube. The research was prepared using the perspective of medioonomastics. It confirms that titles are created in accordance with the basic principles formulated by copywriters and Internet marketing specialists. The results of the analysis are presentation of the structure of the titles of sports vlogs episodes, description of the most frequently used methods of influencing the recipient by youtubers and an indication of the basic functions of the discussed element.en
dc.description.abstractPrzedmiotem opracowania są tytuły występujące w internetowych komunikatach audiowizualnych, czyli wideoblogach sportowych prowadzonych przez polskich dziennikarzy w serwisie YouTube. Badania, w których wykorzystano perspektywę medioonomastyczną, potwierdzają, że tego typu nazwy są redagowane zgodnie z podstawowymi zasadami formułowanymi przez copywriterów i specjalistów do spraw marketingu internetowego. Rezultatami analiz są: przedstawienie struktury tytułów odcinków wideoblogów sportowych, zaprezentowanie najczęściej wykorzystywanych przez nadawców sposobów oddziaływania na odbiorcę oraz wskazanie podstawowych funkcji omawianego elementu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguisticapl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlanguage normen
dc.subjectmedioonomasticsen
dc.subjectsports journalismen
dc.subjecttitleen
dc.subjectvlogen
dc.subjectYouTubeen
dc.subjectnorma językowapl
dc.subjectmedioonomastykapl
dc.subjectdziennikarstwo sportowepl
dc.subjecttytułpl
dc.subjectvlogpl
dc.subjectYouTubepl
dc.titleTytuły odcinków wideoblogów sportowych — ich struktura, funkcje i sposoby oddziaływania na odbiorcępl
dc.title.alternativeTitles of sports videoblog episodes — their structure, functions and methods of influencing viewersen
dc.typeArticle
dc.page.number269-282
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzpl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesAkademia twórców YouTube, https://creatoracademy.youtube.com (access: 25.05.2021).pl
dc.referencesBereś S., 1974, Problematyka komunikatywności i metaforyczności nagłówków prasowych na przykładzie “Słowa Polskiego”, “Wrocławski Rocznik Prasoznawczy”, pp. 92–119.pl
dc.referencesBurska K., 2014, Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika “Piłka Nożna” i miesięcznika “Piłka Nożna Plus”), in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 27–48. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03pl
dc.referencesDąbkowski G., 2014, Potoczność w nagłówkach polskich i czeskich portali internetowych, “Poradnik Językowy” 3, pp. 47–60.pl
dc.referencesDobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki” 82(2), pp. 142–183.pl
dc.referencesFilipczak-Białkowska A., 2018, Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 48(2), pp. 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17pl
dc.referencesFurman W., 2006, Tytuł, in: W. Pisarek (ed.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas, pp. 225.pl
dc.referencesGajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), “Socjolingwistyka” 6, pp. 79–89.pl
dc.referencesGrochala B., 2017, Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 60(2), pp. 21–35. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35pl
dc.referencesKacperska B., 2020, Wideoblogi sportowe jako najnowsza forma wypowiedzi dziennikarskiej, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Medialne oblicza sportu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 97–114.pl
dc.referencesKasiak M., 2016a, Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii, “Acta Humana” 7, pp. 119–131. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119pl
dc.referencesKasiak M., 2016b, Artykuł publicystyczny w prasie i w internecie. Analiza porównawcza, “Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 8/19, pp. 189–206.pl
dc.referencesŁempicka A., 2016, Jak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe, https://sempai.pl/blog/pozycjonowac-filmy-youtube-najwazniejsze-czynniki-rankingowe/ (access: 25.05.2021).pl
dc.referencesMaciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.pl
dc.referencesPałuszyńska E., 2006, Nagłówki w “Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.pl
dc.referencesPałuszyńska E., 2016, Zmiany w językowej formie nagłówków prasowych, “Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 62, pp. 103–115.pl
dc.referencesPawłowska I., 2010, Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, “Rocznik Prasoznawczy” 4, pp. 105–118.pl
dc.referencesPisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.pl
dc.referencesPisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków: Universitas.pl
dc.referencesPodgórski D., 2018, Pozycjonowanie na YouTube — 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady, https://marketingwsieci.pl/pozycjonowanie-na-youtube-10-czynnikow-ktore-musisz-wziac-pod-uwage-porady/ (access: 25.05.2021).pl
dc.referencesSkowronek K., 2000, Między “Bluszczem” a “Cosmopolitan”. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, “Onomastica” 45, pp. 268–287.pl
dc.referencesSkowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.pl
dc.referencesŚlawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, “Rocznik Prasoznawczy” 2, pp. 117–126.pl
dc.referencesWojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach “Polityki”, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 71–86. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06pl
dc.referencesZalepa D., 2014, Kompozycja w fotografii, https://kameralna.com.pl/kompozycja-fotografii/ (access: 28.05.2021).pl
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.pl
dc.contributor.authorEmailbeata.kacperska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.56.16
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0