Tradition et modernité dans le roman autobiographique
Streszczenie
Propozycja badawcza sformułowana przez Jeana Rousseta i bardzo nowoczesna
metoda przedstawiona przez Tzvetana Todorova w jego książce Litterature et signification
(Larousse, Paris 1967) stały się podstawą zastosowanej przez nas analizy dwu
powieści autobiograficznych: Les Angoysses douloureuses qui procedent d'amors (1538)
i Le Repos du guerrier (1958), których autorkami są odpowiednio: Helisenne de Crenne
i Christiane Rochefort.
Wzajemny związek dwu ujęć koncepcyjnych (tradycja — nowoczesność) ujawnia
się w sposób bardzo klarowny w sukcesywnym wprowadzaniu elementów zasadniczych
dla techniki powieściowej, a mianowicie w związkach narrator — postać przedstawiona
w utworze, we wprowadzeniu do fabuły i narracji, w logice zdarzeń i akcji (za pośrednictwem
wyrazistego uwypuklania mikroopowiadań oraz paradygmatycznych
i syntagmatycznych uwarunkowań opowiadania). Związki te zaznaczają się ponadto
poprzez wzajemne układy pomiędzy działającymi postaciami („reguły akcji”) oraz
pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami tworzącymi akcję.
Analiza obu wymienionych powieści otwiera nader rozległe perspektywy badawcze
w zakresie typologicznych badań tekstów literackich.
Collections