dc.contributor.author | Grzybowska, Magda | |
dc.date.accessioned | 2023-01-19T07:13:45Z | |
dc.date.available | 2023-01-19T07:13:45Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45403 | |
dc.description.abstract | Dynamicznie rozwijający się rynek pracy przekłada się na rosnące zapotrzebowanie w zakresie znajomości języków obcych, a także ich specjalistycznych wariantów. Wynika to z wielu czynników, a przede wszystkim z postępu technologicznego, zwiększonej mobilności, ale także globalizacji i specjalizacji zawodów. Dziś jednak zawody na całe życie są coraz rzadsze, a wszechobecny rozwój wiąże się z ciągłą potrzebą szkolenia się, zmiany branży oraz poszukiwania nowych rozwiązań. Tendencje te znajdują odzwierciedlenie w tym, co obecnie określa się mianem kształcenia przez całe życie, które jest lub powinno być wpisane w każdy efektywny proces edukacyjny. Pogląd ten dostrzegalny jest także w przypadku filologów, których wykształcenie filologiczne stało się bardziej kompetencją niż faktycznym zawodem w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.
Niniejsza rozprawa stanowi refleksję nad obecnym stanem kształcenia filologicznego i dydaktycznego w zakresie filologii germańskiej w Polsce. Poświęcona jest procesowi kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych na kierunkach filologia germańska, w przyszłości mających znaleźć zatrudnienie jako lektorzy kursów języków specjalistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru nowoczesnych usług dla biznesu. Praca stanowi zatem wkład w aktualny międzynarodowy dyskurs na temat szans, wyzwań i ograniczeń dla dydaktyki języków obcych i specjalistycznych na studiach germanistycznych w kontekście ścisłej współpracy szkolnictwa wyższego z otoczeniem gospodarczym i społecznym. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.subject | język specjalistyczny | pl_PL |
dc.subject | nauczanie na potrzeby rynku pracy | pl_PL |
dc.subject | kształcenie nauczycieli języków specjalistycznych | pl_PL |
dc.subject | komunikacja zawodowa | pl_PL |
dc.title | Fachsprachenvermittlung für den modernen Arbeitsmarkt. Ausbildung von Fachsprachenlehrern in Curricula des Germanistikstudiums am Beispiel Polens | pl_PL |
dc.title.alternative | Nauczanie języków fachowych na potrzeby nowoczesnego rynku pracy. Kształcenie nauczycieli języków specjalistycznych w programach studiów filologii germańskiej na przykładzie Polski | pl_PL |
dc.title.alternative | Teaching LSP for the needs of modern labour market. Teacher training for languages for specific purposes in courses at the department of German Philology on the example of Poland | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 260 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Językoznawstwa Niemieckiego | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magda.grzybowska@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Makowski, Jacek | |
dc.dissertation.reviewer | Opiłowski, Roman | |
dc.dissertation.reviewer | Pędzisz, Joanna | |
dc.dissertation.reviewer | Hanus, Anna | |
dc.date.defence | 2023 | |
dc.date.defence | 2023-02-28 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |