dc.contributor.author | Angenot, Marc | |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T06:56:55Z | |
dc.date.available | 2023-01-27T06:56:55Z | |
dc.date.issued | 1972 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45618 | |
dc.description.abstract | We Francji w XIX wieku dominuje pewien typ narracji w powieści, którą nazwano ,,powieścią
popularną” (roman populaire). Koncentruje się ona wokół prometejskiego bohatera, nosiciela wartości
rzekomo autentycznych, którymi stara się działać na upodlone społeczeństwo. Schemat ten
przekazywany był uparcie, podlegając tylko modyfikacjom, począwszy od Mysteres de Paris (Eugene
Sue, 1843) po Fantómas (Allain et Souvestre, 1911). Bohater prometejski często ściera się z „„Geniuszem
Zła”, w którego przemienił się romantyczny bohater piękny, posępny i tajemniczy. Ewolucja
schematu narracyjnego powieści popularnej odpowiada modyfikacjom ideologii społecznych w XIX
wieku i wydaje się zniekształconym echem zdobywanej świadomości społecznej proletariatu. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | novel | pl_PL |
dc.subject | literary genres | pl_PL |
dc.subject | French literary | pl_PL |
dc.title | Le Héros du roman populaire | pl_PL |
dc.title.alternative | Bohater powieści popularnej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 17-24 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 14 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Skwarczyńska, Stefania | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |