Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLemann, Natalia
dc.date.accessioned2023-01-30T12:50:53Z
dc.date.available2023-01-30T12:50:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45652
dc.description.abstractThis paper is concerned with the methodological, practical and analytical dimension of creative writing training. Lectures and seminars for first year students „Literary masterpieces of XX–XXI Century”, have been dedicated to the education of close reading skills, which is an introduction to the skills of creative writing, understood as rewriting, or re-formulation of canonical literary texts. Creative writing students have been instructed how to find their own voice on the margins of famous texts. This approach for creative writing education is presented by Nicholas Delbanco, author of The Sincerest Form. Writing Fiction by Imitation. Close reading and creative re-writing of canonical literary works is a significant exercise of stylization, pastiche, narrative modes, point-of-view technique, focalization and world and character building processes. Exercises like these are not only creative writing training but also a workout of critical thinking, based on influential paradigms like post-colonialism, feminism, cultural studies, due to the subversive potential of re-written literature. This is an interesting challenge for both sides of the education process: for students and for academic teachers. This paper is a review of analytical procedures, practical exercises, questions and issues which were given to students during a course on „Literary masterpieces of XX–XXI Century” (dedicated to Lord Jim by J. Conrad, The Death in Venice by T. Mann; The Stranger by A. Camus) and an opportunity to present students’ short stories and exam task fragments.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectre-writing literaturepl_PL
dc.subjectclose readingpl_PL
dc.subjectcreative writingpl_PL
dc.subjectthe anxiety of influencepl_PL
dc.subjectapocryphapl_PL
dc.titleClose reading/reading closely a twórcze pisanie. O prze-pisywaniu literatury w programie nauczania twórczego pisaniapl_PL
dc.title.alternativeClose Reading/Reading Closely and Creative Writing. Re-writing of Literature in the Course of Study Creative Writingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number57-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBal Miekke (2012), Narratologia, przekład zbiorowy, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesBalbus Stanisław (1993), Między stylami, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBielak Jakub, Opowiadanie bez tytułu, napisane na marginesie „Obcego” Camusa, archiwum autora artykułu.pl_PL
dc.referencesBloom Harold (2002), Lęk przed wpływem. Teoria poezji, przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBooth Wayne (1979), Literary Understanding: The Power and Limits of Pluralism, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesCamus Albert (1972), Obcy, przeł. M. Zenowicz, J. Guze [w:] Obcy. Dżuma. Upadek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesChrabąszcz Marta (2015), „Trening wyobraźni” Kilka słów o metodzie analizy i twórczego naśladowania wzoru w praktyce szkolnej [w:] Twórcze pisanie w teorii i praktyce, red. G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieślak-Sokołowski Tomasz (2012), Blisko tekstu — lektura krytyczna, dydaktyka uniwersytecka a teorie kulturowe, „Edukacja” 2, 3–3.pl_PL
dc.referencesConrad Joseph (1972), Lord Jim, przeł. A. Zagórska, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCritical terms for Literary Studies (1995), eds. F. Lentricchia, T. McLaughlin, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesDaoud Kamel (2015), Sprawa Mersaulta, przeł. M. Szczurek, Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesDelbanco Nicholas (2004), The Sincerest Form. Writing Fiction by Imitation, McGraw Hill, Boston.pl_PL
dc.referencesDynkowska Julia (2016), Refocalization as Strategy of Apocryphal Writing, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 59, z. 1.pl_PL
dc.referencesGolding Alan (2009), Faking It New, „Modernism/Modernity” 16 (3).pl_PL
dc.referencesIgnatowska Magdalena, L’appel du vide, archiwum autorki artykułu.pl_PL
dc.referencesIser Wolfgang (1987), The Implied Reader: Paterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett, The John Hopkins UP, Baltimore-London.pl_PL
dc.referencesJauss Hans Robert (1999), Historia literatury jako prowokacja dla nauki o literaturze [w:] Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, posł. K. Bartoszyński, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka (1993), Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKompetencja kluczowe w uczeniu się przez całe życie — Europejskie Ramy Odniesienia, http://eur-lex. europa.eu/legalcontent/Pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=PL [dostęp: 11.01.2017].pl_PL
dc.referencesKopaliński Władysław (1990), Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLiteratura prze-pisana. Od „Hamleta” do slashu (2015), Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesMalong Sara, Sen w Wenecji, archiwum autorki artykułu.pl_PL
dc.referencesMann Tomasz (1964), Szkic autobiograficzny, 1930, przeł. W. Jedlicka [w:] Eseje, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann Tomasz (1975), Śmierć w Wenecji, przeł. L. Staff [w:] Nowele, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMucha Bogusław (2011), Tajemnica „Śmierci w Wenecji”, „Akant” nr 8 [dokument elektroniczny] http://akant.org/77-archiwum-miesicznika-akant-2011/akant-sierpien-2011/2291- bogusaw-mucha-tajemnica-mierci-w-wenecji [dostęp: 11.01.2017].pl_PL
dc.referencesNęcka Edward (1995), Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza, Kraków.pl_PL
dc.referencesNić w labiryncie pożądania. Gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu (2002), przeł. B. Drąg, A. Kopacki, M. Łukasiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPekkanen Hilka (2013), The Translator’s Voice in Focalization, http://yorkspace.library.yorku, ca/ xmlui/bitstream/handle/10315/20797/YS%20Pekkanen%20The%20Translator’s%20 Voice%20in%20Focalization.pdf?sequence=1 [dostęp: 11.01.2017].pl_PL
dc.referencesPerloff Marjorie (2012), Introduction: Differential Reading [w:] Differentials: Poetry, Poetics, Pedagogy, University of Alabama, Tuscaloosa.pl_PL
dc.referencesPrzygotowanie ucznia do odbioru własnych tekstów kultury (2004), red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesRichards Ivor Armstrong (1929), Practical Criticism: A Study of literary Judgement, Kegan Paul, London.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, T. 54, z. 2.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2014), Apokryf literacki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, T. 57, z. 2.pl_PL
dc.referencesTwórcze pisanie w teorii i praktyce (2015), red. G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesYoung Robert (1995), Colonial desire. Hybridity in Theory, Culture and Race, Routledge, London.pl_PL
dc.relation.volume60pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord