Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻak, Miłosz
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2023-02-13T17:30:08Z
dc.date.available2023-02-13T17:30:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45971
dc.description.abstractIn his text titled Comedy, included in the collection of essays named The End of the Poem, Giorgio Agamben — the famous contemporary Italian philosopher — took up the problem of the ambiguity of Dante Alighieri’s Divine Comedy title. This issue has always been present in Dante studies since the Comedy itself was written. However, Agamben’s essay concerning this topic has not yet been met with interest among researchers of medieval or Italian literature, which seems to be quite significant. In this paper the author critically examines Agamben’s suggestions for interpretation of the title to see if they can broaden the horizon of Dante research. The confrontation of Agamben’s theses with previous concepts — the historical (Giovanni Boccaccio, Benvenuto da Imola) and the contemporary (Erich Auerbach, Amilcare A. Ianucci, Teodolina Barolini) — reveals the originality, but also the controversy of his ideas. The Italian philosopher entangles himself in the philological tradition, pointedly disputing with personages from the exegetical history, but at the same time he expounds his own interpretation. Nevertheless, as the author proves, there is no doubt that Agamben makes a significant contribution to the state of research on the title of the Divine Comedy revealing — among other things — deeply hidden cultural motivations of this academic phenomenon.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDivine Comedypl_PL
dc.subjectDante Alighieripl_PL
dc.subjectGiorgio Agambenpl_PL
dc.subjectmedieval literaturepl_PL
dc.subjectItalian literaturepl_PL
dc.titleDlaczego komedia? Rozważania Giorgia Agambena jako próba odpowiedzipl_PL
dc.title.alternativeWhy a Comedy? Giorgio Agamben’s Reflection as an Attempt to Answerpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-87pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAgamben Giorgio (1999), The End of the Poem: Studies in Poetics, przeł. D. Heller-Roazen, Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesAlighieri Dante (1986), Boska Komedia, przeł. E. Porębowicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesAuerbach Erich (2004), Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarański Zygmunt G. (2004), Dante i kategorie literatury, przeł. D. Gostyńska, „Pamiętnik Literacki” z. 3.pl_PL
dc.referencesBarolini Teodolina (1992), The Undivine Comedy: Detheologizing Dante, Princeton University Press, Princeton.pl_PL
dc.referencesBarolini Teodolina (2016), Dante’s Poets: Textuality and Truth in the Comedy, Princeton University Press, Princeton.pl_PL
dc.referencesBartoloni Paolo (2017), Dante Alighieri [w:] Agamben’s Philosophical Lineage, red. A. Kotsko, C. Salzani, Edinburgh University Press, Edynburg.pl_PL
dc.referencesBione Silva Monique (2017), A Divina Comedia revisitada: os percursos reflexivos de Giorgio Agamben nos verbos dantescos, „Anuário de Literatura” nr 2.pl_PL
dc.referencesBoccaccio Giovanni (2009), Expositions on Dante’s Comedy, przeł. M. Papio, University of Toronto Press, Toronto.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge Companion to Dante’s Commedia (2018), red. Z.G. Barański, S. Gilson, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesCasadei Alberto (2010), Il titolo della „Commedia” e l’Epistola a Cangrande, „Allegoria” nr 60.pl_PL
dc.referencesCurtius Ernst Robert (2018), Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesDante: Contemporary Perspectives (1997), red. A.A. Iannucci, University of Toronto Press, Toronto.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2019), Historia seksualności. Tom 4: Wyznania ciała, przeł. T. Stróżyński, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGeulen Eva (2012), Giorgio Agamben. Wprowadzenie, przeł. M. Ratajczak, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHollander Robert (1983), Tragedy in Dante’s „Commedy”, „The Sewanee Review” nr 2.pl_PL
dc.referencesHollander Robert (1993), Dante’s Epistle to Cangrande, The University of Michigan Press, Michigan.pl_PL
dc.referencesIannucci Amilcare A. (1973), Dante’s Theory of Genres and the „Divina Commedia”, „Dante Studies, with the Annual Report of the Dante Society” nr 91.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel (2007), Religia w obrębie samego rozumu, przeł. A. Bobko, Homini, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarchand James (b.r.), Dante to Cangrande: English Version, faculty.georgetown.edu/jod/cangrande. english.html [dostęp: 12.04.2021].pl_PL
dc.referencesMarchesini Manuela (2011), From Giorgio Agamben’s Italian Category of ‘Comedy’ to ‘Profanation’ as the Political Task of Modernity [w:] Metamorphosing Dante: Appropriations, Manipulations, and Rewritings in the Twentieth and Twenty-First Centuries, red. M. Gragnolati, F. Camilletti, F. Lampart, „Cultural Inquiry” 2, Wiedeń.pl_PL
dc.referencesMaślanka-Soro Maria (2010), Tragizm w Komedii Dantego, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesProzorov Sergei (2014), All’s Well That Ends Well: Agamben’s Comic Politics [w:] S. Prozorov, Agamben and Politics: A Critical Introduction, Edinburgh University Press, Edynburg.pl_PL
dc.referencesRossi Louis R. (1955), Dante and the Poetic Tradition in the Commentary of Benvenuto da Imola, „Italica” nr 4.pl_PL
dc.referencesSardagna Célio Antonio (2014), Divina Comédia: conexões entre Dante e Agamben, „Synesis: Revista do Centro de Teologia e Humanidades” nr 2.pl_PL
dc.referencesSteadman John M. (1960), Milton and Mazzoni: The Genre of the “Divina Commedia”, „Huntington Library Quarterly” nr 2.pl_PL
dc.referencesTavoni Mirko (1998), Il titolo della «Commedia» di Dante, „Nuova Rivista di Letteratura Italiana I” nr 1.pl_PL
dc.referencesToynbee Paget (1907), Boccaccio’s Commentary on the „Divina Commedia”, „The Modern Language Review” nr 2.pl_PL
dc.referencesWatkin William (2010), The Literary Agamben. Adventures in Logopoiesis, Continuum, Londyn.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.3/5
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe