Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTuszyńska, Justyna
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2023-02-13T17:35:22Z
dc.date.available2023-02-13T17:35:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45972
dc.description.abstractUntil recently, it could be said that the discourse related to lettering did not go beyond the narrow framework of the theory of graphic design. It was reserved for experts in typography and rather unavailable to regular “letter users.” However, in recent years we have witnessed a phenomenon that could be called a typographic turn. It may be assumed that the typographic turn essentially manifests itself in two ways: the first is the popularization of knowledge concerning typography on the Internet, while the second is the transfer of discussion about letters from the hermetic circle of typography to other domains, such as sociology or cultural history. Thus, the question arises: who has the tools to speak competently about letters? As researchers of culture, we can easily see a design of various objects or its elements: packaging, streets, advertisements, applications or interfaces, depending on the medium we are particularly interested in. If we are specialists in the field of literature, we may notice book design, and in exceptional cases also its impact on the reception of literature (futurism in its various variants, or even more broadly understood avant-garde, concrete poetry and last but not least, liberature). But who among the researchers of culture, literature, language can notice the design of letters? The essay presents this problem from a broad perspective. The author refers to works on graphic design theory and confronts them with studies on culture and literature. This juxtaposition reveals some common ground, but also irreconcilable differences between the two discourses.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdesignpl_PL
dc.subjectCharles Sanders Peircepl_PL
dc.subjecttypographypl_PL
dc.subjecttextpl_PL
dc.titleProjektowanie niewidzialnego. Czy możemy rozmawiać o designie liter?pl_PL
dc.title.alternativeDesigning the Invisible. Can We Talk about the Design of the Letters?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number91-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.contributor.authorBiographicalnoteJustyna Tuszyńska - adiunktka w Katedrze Teorii Literatury i Komparatystyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; zainteresowania badawcze: teoria reprezentacji, gatunki kultury popularnej, historia doktryn teoretycznoliterackich. Autorka monografii Dlaczego literaturoznawcy c(z)ytują kryminały? Schemat opowieści kryminalnej jako narzędzie teoretycznoliterackie. Publikowała między innymi w „Tekstach Drugich”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Literaturze Ludowej”.pl_PL
dc.referencesBaldy Aleksandra (2007), Przyczynek do Ch.S.Peirce’a koncepcji znaku, „Studia Philosophiae Christianae” nr 43(2).pl_PL
dc.referencesBerger John (2008), Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl, Fundacja Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre (2007), Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, przeł. W. Kroker, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.pl_PL
dc.referencesBroszkiewicz Paulina (2012), Charlesa Sandersa Peirce’a koncepcja znaku względem peirce’owskiego pragmatyzmu, „Słupskie Studia Filozoficzne” nr 11.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2013), Eksperci i amatorzy. O internetowych praktykach recenzenckich jako „systemach eksperckich” [w:] Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, red. P. Grochowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesDawidek-Gryglicka Małgorzata (2012), Historia tekstu wizualnego: Polska po 1967 roku, Fundacja Korporacja Ha!art, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFish Stanley (2008), Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi?, przeł. A. Grzeliński [w:] S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. A. Szahaj, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGarfield Simon (2012), Just My Type. A Book about Fonts, Gotham Books, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesGill Eric (2016), Esej o typografii, przeł. M. Komorowska, d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesGodlewski Grzegorz (2008), Słowo — pismo — sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGomez Jeff (2008), Print Is Dead: Books in our Digital Age, Macmillan, Londyn, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesGórski Janusz (2020), Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesHavelock Eric A. (2006), Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, przeł. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlag Marcin (2019), Wygląd litery jako komunikat [w:] Colloquia Anthropologica et Communicativa vol. 12. Antropologia, media, komunikacja, red. M. Czapiga, M. Rydlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMaj Anna, Derda-Nowakowski Michał (2009) (red.) z udziałem D. de Kerckhove’a, Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice.pl_PL
dc.referencesMirkowicz Magda (2015), Fonty, których powinieneś unikać jak ognia, „my pink plum”, 25 lipca, www.mypinkplum.pl/2015/07/fonty-ktorych-powinienes-unikac-jak.html [dostęp: 20.05.2022].pl_PL
dc.referencesNoordzij Gerrit (2014), Kreska. Teoria pisma, przeł. M. Komorowska, d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesObirek Stanisław (2010), Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOng Walter (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPeirce Charles Sanders (1997), Wybór pism semiotycznych, przeł. R. Mirek, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPeterson Becky (2017), Google w ważnym dokumencie używał komiksowej czcionki, „Business Insider”, 1 listopada, businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/comic-sans-ms-na-dokumentach- googlea/50z071g [dostęp: 20.05.2022].pl_PL
dc.referencesPetrucci Armando (2010), Pismo. Idea i przedstawienie, przeł. A. Osmólska-Mętrak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPłuciennik Jarosław (2013), Czytanie a zmysły — refleksja przedkognitywistyczna [w:] Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, red. W. Bolecki, M. Rembowska-Płuciennik i in., Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa [dostęp online: Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, HANDLE: hdl.handle.net/11089/7236].pl_PL
dc.referencesPrezART (2016), Fonty, które zmienią Twoje życie jako projektanta slajdów, prezart.pl, 12 maja, prezart.pl/2016/05/12/fonty-ktore-zmienia-twoje-zycie-jako-projektanta-slajdow [dostęp: 20.05.2022].pl_PL
dc.referencesReuß Roland (2017), Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, przeł. P. Piszczatowski, d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesShillingsburg Peter L. (2006), From Gutenberg to Google: Electronic Representations of Literary Texts, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesSzydłowska Agnieszka (2018), Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesThomas Douglas (2019), Wystrzegaj się futury, przeł. D. Malina, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesTrumf typografii; kultura, komunikacja, nowe media (2017), wyb. i opr. H. Hoeks, E. Lentjes, przeł. M. Komorowska, d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesTrykozko Martyna (2015), Lato podbija świat, czyli jak nieudane zlecenie doprowadziło do spektakularnego sukcesu Polaka, Gazeta.pl, 18 września, wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci /1,143647,18850417,lato-podbija-swiat-czyli-jak-nieudane-zlecenie-doprowadzilo.html [dostęp: 25.05.2022].pl_PL
dc.referencesWershler-Henry Darren S. (2007), The Iron Whim: A Fragmented History of Typewriting, Cornell University Press, Itaca.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.3/6
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe