Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGabryelczak-Paprocka, Marta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2023-02-13T17:36:42Z
dc.date.available2023-02-13T17:36:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45973
dc.description.abstractThe essay is a reflection on the possibility of diverse interpretations of both works — The Turn of the Screw by Henry James and the stage work of the same title composed by Benjamin Britten. The text is divided into six parts, the introduction is placed first. The author forms the thesis that depending on external conditions, the experiences of the viewer, everyone can interpret the novella in a different way. On the basis of her own reflections and references to considerations and analyses made by other scholars, she describes the various interpretative possibilities of the work. In his reflections, he refers not only to the textual, stage and acting layers, but also to the musical means used by Britten. The ambiguity of events, behavior and emotions of the characters make the plot full of insinuations. The unreliability of the narrator does not allow an objective assessment of the events described. The author also refers to social and cultural issues related to the era in which the action of the work is set, as well as the psychology of the characters. The author of the essay suggests that the literary work described is a kind of psychological game conducted by the writer for the recipient of the work. He does not give clear answers to the questions that bother the reader. Also, Britten’s opera is not, as the author of the libretto emphasizes, an attempt to interpret the original, but to transfer the story created by James to the musical ground. The question of the correct interpretation of the work remains without a concrete answer, because everyone turns the screw.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectoperapl_PL
dc.subjectBenjamin Brittenpl_PL
dc.subjectHenry Jamespl_PL
dc.subjectThe Turn of the Screwpl_PL
dc.titleKto dokręca śrubę? O różnorodności interpretacji warstwy muzycznej i treści w operze Benjamina Brittena na podstawie noweli Henry’ego Jamesapl_PL
dc.title.alternativeWho Turns the Screw? On the Diversity of the Musical Layer and Content in Benjamin Britten’s Opera Based on Henry James’ Novellapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number105-113pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationStudium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Gabryelczak-Paprocka - związana ze Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej. Badania naukowe prowadzone indywidualnie, stopień w dziedzinie sztuk muzycznych, specjalność: wokalistyka, nadany w 2019 roku przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku, śpiewaczka-solistka (m.in. Teatr Muzyczny w Lublinie), pedagog SMK, członkini PSPŚ, autorka artykułów naukowych publikowanych przez „Musica Sacra”, „Art2”, „Notes Muzyczny”, rozdziałów monografii naukowych, a także tekstów o problematyce opery w kontekście kulturowym tworzonych na potrzeby wydawnictw Filharmonii Łódzkiej. Bierze udział w sesjach naukowych (Łódź, Lublin, Wrocław, Gdańsk), prowadzi wykłady okolicznościowe. Zakres zainteresowań naukowych: socjologia muzyki, opera w kontekście psychologicznym i kulturowym, muzyka kościelna, emisja głosu, antropologia muzyki.pl_PL
dc.referencesCousineau Thomas (2020), Occulted Rivalry in Henry James’s The Turn of the Screw, www.academia. edu/4892808/Occulted_Rivalry_in_Henry_Jamess_The_Turn_of_the_Screw [dostęp: 1.07.2022].pl_PL
dc.referencesDrewniak Janusz (2007), Biblijne i liturgiczne wątki w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, „Ruch biblijny i liturgiczny” nr 2, s. 121–122.pl_PL
dc.referencesGuttfeld Dorota (2017), Skąd się biorą duchy? Dwa przekłady „The turn of the Screw”, „Litteraria Copernicana” nr 1(21), s. 273–279.pl_PL
dc.referencesHoward Patricia (2004), Myfanwy Piper’s „The turn of the screw” libretto and synopis [w:] Benjamin Britten: The turn of the screw, Chapter 2, Cambridge University Press, Cambridge, s. 23–62.pl_PL
dc.referencesJames Henry (2015 [1898]), Dokręcanie śruby, przeł. J. Dehnel, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesKantor-Martynuska Joanna (2016), Reakcje emocjonalne na muzykę: integracyjne ujęcie czynników muzycznych, indywidualnych i sytuacyjnych, „Studia Psychologiczne” t. 53, s. 47–63.pl_PL
dc.referencesMiklaszewska Joanna (2013), W stronę opery XXI wieku. Wideo-opery „The Cave” i „Three Tales” Steve’a Reicha, „Res Fact Nova” nr 14(23), s. 111–120.pl_PL
dc.referencesPrzybysz Piotr (2013), Muzyka a emocje, „AVANT” nr 3, s. 327–349.pl_PL
dc.referencesRyczkowska Alicja (2016), Mechanizmy oddziaływania muzyki na procesy fizjologiczne i emocjonalne słuchacza, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” nr 29(2), s. 139–155.pl_PL
dc.referencesStanzel Franz K. (1993), Historia komplementarna: zarys zwróconej ku czytelnikowi teorii powieści, przeł. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki” nr 84(1), s. 205–222.pl_PL
dc.referencesSzpunar Magdalena (2021), Emocje muzyczne jako emocje estetyczne. O związkach emocji z muzyką na przykładzie wybranych koncepcji, „Kultura współczesna” nr 2/114(202), s. 134–146.pl_PL
dc.referencesWilliamson Allan (2014), The Turn of the Screw and the Locus of Psychoanalytic Criticism, „Literary Imagination” nr 16, z. 3, s. 322–330.pl_PL
dc.referencesWojciechowska Sylwia (2017), Amoenus versus horridus: W kleszczach lęku w świetle koncepcji sielankowej, „Litteraria Copernicana” nr 1(21), s. 159–167.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.3/7
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe