Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGórska, Irena
dc.date.accessioned2023-02-20T10:51:09Z
dc.date.available2023-02-20T10:51:09Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46054
dc.description.abstractThis article proposes to inspect the phenomenon of liberature from the perspective of the reconfiguration of aisthesis, as described by Wolfgang Welsch. In the German researcher’s approach, this consists in the questioning of the primacy of vision in favour of other senses, and is, first of all, an effect of the dominance of the media. However, in a broader approach towards the reasons of transformations, aisthesis must be looked for in phenomena that are summarised in the formula of „new aesthetics”, as proposed by Arnold Berleant. One of the significant features of this concept is the constant expansion of the area of art and the appearance of forms that stimulate the audience experience, requiring the switching on of new sensory receptors. Without a doubt, liberature is one of those forms of art that require interactivity and a special involvement. Being a unique example of the co-existence of various types of messages (verbal, iconic and material), liberature requires a polysensory perception. This, in turn, can be a source of aesthetic satisfaction, but also a reason for an impoverishment of the aesthetic experience spanning between aisthesis and anaisthesis.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectaisthesispl_PL
dc.subjectliberaturepl_PL
dc.subjectWolfgang Welschpl_PL
dc.subjectnew aestheticspl_PL
dc.subjectpolysensory perceptionpl_PL
dc.subjectaesthetic experiencepl_PL
dc.titleLiberatura wobec rekonfiguracji aisthesispl_PL
dc.title.alternativeLiberature in Relation to the Reconfiguration of Aisthesispl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number217-232pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Zakład Estetyki Literackiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBazarnik Katarzyna (2010 A), Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich) [w:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesBazarnik Katarzyna (2010 B), Materialność jako wyznacznik gatunkowy liberatury, [W:] Materia sztuki red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBerleant Arnold (2007), Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, przeł. M. Korusiewicz, T. Markiewka, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBerleant Arnold (2011), Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, przeł. S. Stankiewicz, redakcja naukowa K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDewey John (1958), Experience and Nature, wyd. 2, Dover Publications, New York.pl_PL
dc.referencesDziadek Adam (2006), Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesDziamski Grzegorz (2007), [w:] Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon (2010 A), Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon (2010 B), Od liberatury do tekstu niewidzialnego (autoportret z Ingardenem w tle), [w:] Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas Tomasz (2011), Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000-2011, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1976), O poznawaniu dzieła literackiego, z j niemieckiego przełożyła. D. Gierulanka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1981), Wykłady i dyskusje z estetyki, wybór i oprac. A. Szczepańska, wstęp W. Stróżewski, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKalaga Wojciech (2010), Liberatura: słowo, ikona, przestrzeń. Wstęp, [w:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel (1986), Krytyka władzy sądzenia, Przedmowa i przekład. J. Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna (2008), Doświadczenie interakcji i identyfikacji (Hipertekstowa powieść interaktywna), [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, B. Giza, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMandoki Katya (2007), Everyday Aesthetics: Prosaics, the Play of Culture and Social Identities, Ashgate, Aldershott.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo (2007), Aesthetica I anaesthetica. Rozważania filozoficzne, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcLuhan Herbert Marshall (2001), Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingrone, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz (1999), Multimedia — oczywistości i domysły. Szkic o estetycznej przygodności nowych mediów, [w:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesOtulakowska Katarzyna (2010), Zero_jedynkowa zmysłowość człowieka, [w:] Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPareyson Luigi (2009), Estetyka. Teoria formatywności, przeł. K. Kasia, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPękala Teresa (2008), Estetyczne doświadczenie przeszłości, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty Maurice (2001), Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPopczyk Maria (1999), Dzieło sztuki jako medium, [w:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka (2005), Niszczyć, aby budować. O nowych jakościach liberatury i hipertekstu [w:] Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, red. M. Dawidek Gryglicka, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard (2007), O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, przeł. W. Małecki, współpraca naukowa A. Chmielewski, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard (2010), Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. W. Małecki, S. Stankiewicz, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSopyło Małgorzata (2008), Estetyka książki elektronicznej, Novae Res — Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia.pl_PL
dc.referencesWallis Mieczysław (2004), Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i opracowanie T. Pękala, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang (1998), Estetyka i anestetyka, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów. Wybór, opracowanie i przedmowa R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.pl_PL
dc.referencesWelsch Wolfgang (2005), Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna (1999), Estetyki nowych mediów, [w:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Krystyna (2008), Doświadczenie estetyczne — strategie pragmatyzacji i zaangażowania, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume55pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord