Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSiwek, Stanisław
dc.date.accessioned2014-05-28T07:20:14Z
dc.date.available2014-05-28T07:20:14Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4652
dc.description.abstractThe paper deals with the impact of the social background for developmental disorders, searching for unfavorable factors in the three most important surroundings – family, school, contemporary group. Hence the analysis was made with signs of improper interpersonal relations and life conditions encroaching on mental balance that can be found in social agencies (school, family), responsible for personal development and behavior. Basing upon selected theoretical works and my diagnostic and therapeutic experience, various negative effects on personal development were illustrated, given the ill-adapted familial and educational systems, as well as informal roles played in contemporary groups. The paper got its material focused on the familial environment where personality traits and parental attitudes, ways of communication and pathological mechanisms permanently generate factors that appear unfavorable for personal social development (toxic messages, enforced loyalty, role delegation,collusion relationships). A particular emphasis was put on the role of social factors in the origins of both primary and secondary disorders, and on the fact that signs of difficulties and disorders a youngster meets may be an indirect reaction to factors infringing on his/her psychological balance or else – actualized belatedly when assuming new social roles.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 14
dc.subjectsocial environment: family – school – contemporariesen
dc.subjectcharacteristics and typology of family systemsen
dc.subjectdevelopmental and behavioral disorders – pathological mechanism of disorders – localization: personality traits and parental attitudesen
dc.subjectinterpersonal relations–collusion relationshipsen
dc.subjectcommunication systemsen
dc.subjecthidden loyaltyen
dc.subjectdelegation to rolesen
dc.titleCzynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowaniapl_PL
dc.title.alternativeSocial factors in the genesis of an impaired development and behaviouren
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number19-43pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Marii Curie Skłodowskiej w Lubliniepl_PL
dc.referencesAdamski F. (1984), Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa
dc.referencesBadura-Madej W.,Józefik B. (1989), Środowisko rówieśnicze, [w:] Psychiatria wieku rozwojowego, red. A. Popielarska, PZWL, Warszawa, s. 47–51
dc.referencesBrzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
dc.referencesCierpiałkowska L. (2009), Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
dc.referencesDe Barbaro B. (red.) (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydaw- nictwo UJ Collegium Medicum, Kraków
dc.referencesDomachowski W. (1991a), Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 99–161
dc.referencesDomachowski W. (1991b), Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 162–186.
dc.referencesDomachowski W., Sęk H. (1991), Psychoterapia w ujęciu interakcyjnym i systemowym, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 425–445
dc.referencesErikson E. H. (1963), Childhood and Society, W. W. Norton, New York
dc.referencesErikson E. H (1967), Identity Youth and Crises, W. W. Norton, New York
dc.referencesForwad S. (1992), Toksyczni rodzice, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa
dc.referencesGrzesiuk L. (1987), Strukturalna terapia rodzin w ujęciu Minuchina, „Nowiny Psychologiczne”, 1, 33–48
dc.referencesHeyne D., Rollings F. (2004), Niechęć dziecka do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje?, GWP, Gdańsk
dc.referencesHołyst B. (2000), Kryminologia, PWN, Warszawa.
dc.referencesIzdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok
dc.referencesKępiński A. (1978), Podstawowe zagadnienia współczesnej psychiatrii, PZWL, Warszawa
dc.referencesMajkowski W. (1997), Czynniki dezintegracji współczesnej rodziny, Nasza Księgarnia, Kraków
dc.referencesMika S. (1984), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa
dc.referencesMinuchin S. (1975), Familes and family therapy, Mass: Harward University Press Cambridge
dc.referencesObuchowska I. (1976), Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa
dc.referencesObuchowska I. (1983), Okres dorastania, Nasza Księgarnia, Warszawa
dc.referencesObuchowska I. (1996), Drogi Dorastania, WSiP, Warszawa
dc.referencesOllendick T. H.,Mattis S. G. (2004), Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, GWP, Gdańsk
dc.referencesOrwid M., Pietruszewski K. (1993), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wydawnictwo UJ Collegium Medicum, Kraków
dc.referencesOszwa U. (2007), Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w szkolnej klasie. Vademecum nauczycieli i rodziców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
dc.referencesPecyna M. B. (1998), Rodzinne uwarunkowania zachowania się dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa
dc.referencesPecyna M. B. (2001), Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa
dc.referencesPopielarska A. (red.) (1989), Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych u dzieci, [w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 32–68
dc.referencesPorzak R. (1999), Wykorzystanie testu przymiotników ACL-37 do badania obrazu szkoły i ucznia, [w:] Z.B. Gaś (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 49–70
dc.referencesPospiszyl I. (1999), Przemoc w rodzinie, WSiP, Warszawa
dc.referencesPoznaniak W. (1991), Teorie uczenia się społecznego jako model normalnego i zaburzonego funkcjonowania jednostki, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, War- szawa, 70–94
dc.referencesRembowski J. (1986), Rodzina w świetle psychologii, WSiP, Warszawa
dc.referencesSchaffer H. R. (1981), Początki uspołecznienia dziecka, PWN, Warszawa
dc.referencesSęk H. (1991a), Kierunki psychoterapii psychodynamicznej, [w:] H. S ę k (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 390–409
dc.referencesSęk H. (1991b), Wybrane psychodynamiczne teorie funkcjonowania jednostki i grupy oraz mechanizmy zaburzeń, [w:] H. S ę k (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 43–69
dc.referencesSęk H. (red.) (2008), Psychologia kliniczna, t. 1, PWN, Warszawa
dc.referencesSiwek S. (2009), Sieroctwo społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 6, 33–38
dc.referencesSpionek H. (1970), Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa
dc.referencesSpionek H. (1981), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa
dc.referencesStrojnowski J. (1985), Psychoterapia, Inst. Wyd. PAX, Warszawa
dc.referencesSulestrowska H. (1989), Zaburzenia w zachowaniu i nieprawidłowy rozwój osobowości u dzieci i młodzieży, [w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 118– 138
dc.referencesSzczukiewicz P. (1998), Rozwój psychospołeczny a tożsamość, Wydawnictwo UMCS, Lublin
dc.referencesTyszka Z. (1974), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa
dc.referencesWoynarowska B. (1989), Środowisko szkolne i problemy z nauką, [w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 40–47
dc.referencesZazzo R (red.) (1978), Przywiązanie (tłum. T. Gałkowski), PWN, Warszawa


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord