dc.contributor.author | Siwek, Stanisław | |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T07:20:14Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T07:20:14Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4652 | |
dc.description.abstract | The paper deals with the impact of the social background for developmental disorders, searching for unfavorable factors in the three most important surroundings – family, school, contemporary group. Hence the analysis was made with signs of improper interpersonal relations and life conditions encroaching on mental balance that can be found in social agencies (school, family), responsible for personal development and behavior.
Basing upon selected theoretical works and my diagnostic and therapeutic experience, various negative effects on personal development were illustrated, given the ill-adapted familial and educational systems, as well as informal roles played in contemporary groups. The paper got its material focused on the familial environment where personality traits and parental attitudes, ways of communication and pathological mechanisms permanently generate factors that appear unfavorable for personal social development (toxic messages, enforced loyalty, role delegation,collusion relationships). A particular emphasis was put on the role of social factors in the origins of both primary and secondary disorders, and on the fact that signs of difficulties and disorders a youngster meets may be an indirect reaction to factors infringing on his/her psychological balance or else – actualized belatedly when assuming new social roles. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 14 | |
dc.subject | social environment: family – school – contemporaries | en |
dc.subject | characteristics and typology of family systems | en |
dc.subject | developmental and behavioral disorders – pathological mechanism of disorders – localization: personality traits and parental attitudes | en |
dc.subject | interpersonal relations–collusion relationships | en |
dc.subject | communication systems | en |
dc.subject | hidden loyalty | en |
dc.subject | delegation to roles | en |
dc.title | Czynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowania | pl_PL |
dc.title.alternative | Social factors in the genesis of an impaired development and behaviour | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 19-43 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie | pl_PL |
dc.references | Adamski F. (1984), Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa | |
dc.references | Badura-Madej W.,Józefik B. (1989), Środowisko rówieśnicze, [w:] Psychiatria wieku
rozwojowego, red. A. Popielarska, PZWL, Warszawa, s. 47–51 | |
dc.references | Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar,
Warszawa | |
dc.references | Cierpiałkowska L. (2009), Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa | |
dc.references | De Barbaro B. (red.) (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydaw-
nictwo UJ Collegium Medicum, Kraków | |
dc.references | Domachowski W. (1991a), Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, [w:] H. Sęk
(red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 99–161 | |
dc.references | Domachowski W. (1991b), Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 162–186. | |
dc.references | Domachowski W., Sęk H. (1991), Psychoterapia w ujęciu interakcyjnym i systemowym,
[w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 425–445 | |
dc.references | Erikson E. H. (1963), Childhood and Society, W. W. Norton, New York | |
dc.references | Erikson E. H (1967), Identity Youth and Crises, W. W. Norton, New York | |
dc.references | Forwad S. (1992), Toksyczni rodzice, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa | |
dc.references | Grzesiuk L. (1987), Strukturalna terapia rodzin w ujęciu Minuchina, „Nowiny Psychologiczne”, 1, 33–48 | |
dc.references | Heyne D., Rollings F. (2004), Niechęć dziecka do szkoły. Jak pomóc dziecku, które
opuszcza lekcje i wagaruje?, GWP, Gdańsk | |
dc.references | Hołyst B. (2000), Kryminologia, PWN, Warszawa. | |
dc.references | Izdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersyteckie,
Białystok | |
dc.references | Kępiński A. (1978), Podstawowe zagadnienia współczesnej psychiatrii, PZWL, Warszawa | |
dc.references | Majkowski W. (1997), Czynniki dezintegracji współczesnej rodziny, Nasza Księgarnia, Kraków | |
dc.references | Mika S. (1984), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa | |
dc.references | Minuchin S. (1975), Familes and family therapy, Mass: Harward University Press Cambridge | |
dc.references | Obuchowska I. (1976), Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych
u dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa | |
dc.references | Obuchowska I. (1983), Okres dorastania, Nasza Księgarnia, Warszawa | |
dc.references | Obuchowska I. (1996), Drogi Dorastania, WSiP, Warszawa | |
dc.references | Ollendick T. H.,Mattis S. G. (2004), Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom
przezwyciężyć napady paniki, GWP, Gdańsk | |
dc.references | Orwid M., Pietruszewski K. (1993), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wydawnictwo UJ Collegium Medicum, Kraków | |
dc.references | Oszwa U. (2007), Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w szkolnej klasie. Vademecum
nauczycieli i rodziców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków | |
dc.references | Pecyna M. B. (1998), Rodzinne uwarunkowania zachowania się dziecka w świetle psychologii
klinicznej, WSiP, Warszawa | |
dc.references | Pecyna M. B. (2001), Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa | |
dc.references | Popielarska A. (red.) (1989), Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych u dzieci,
[w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 32–68 | |
dc.references | Porzak R. (1999), Wykorzystanie testu przymiotników ACL-37 do badania obrazu szkoły
i ucznia, [w:] Z.B. Gaś (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, Instytut Badań
Edukacyjnych, Warszawa, 49–70 | |
dc.references | Pospiszyl I. (1999), Przemoc w rodzinie, WSiP, Warszawa | |
dc.references | Poznaniak W. (1991), Teorie uczenia się społecznego jako model normalnego i zaburzonego
funkcjonowania jednostki, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, War-
szawa, 70–94 | |
dc.references | Rembowski J. (1986), Rodzina w świetle psychologii, WSiP, Warszawa | |
dc.references | Schaffer H. R. (1981), Początki uspołecznienia dziecka, PWN, Warszawa | |
dc.references | Sęk H. (1991a), Kierunki psychoterapii psychodynamicznej, [w:] H. S ę k (red.), Społeczna
psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 390–409 | |
dc.references | Sęk H. (1991b), Wybrane psychodynamiczne teorie funkcjonowania jednostki i grupy oraz mechanizmy zaburzeń, [w:] H. S ę k (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN,
Warszawa, 43–69 | |
dc.references | Sęk H. (red.) (2008), Psychologia kliniczna, t. 1, PWN, Warszawa | |
dc.references | Siwek S. (2009), Sieroctwo społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 6, 33–38 | |
dc.references | Spionek H. (1970), Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa | |
dc.references | Spionek H. (1981), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa | |
dc.references | Strojnowski J. (1985), Psychoterapia, Inst. Wyd. PAX, Warszawa | |
dc.references | Sulestrowska H. (1989), Zaburzenia w zachowaniu i nieprawidłowy rozwój osobowości
u dzieci i młodzieży, [w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego,
PZWL, Warszawa, 118– 138 | |
dc.references | Szczukiewicz P. (1998), Rozwój psychospołeczny a tożsamość, Wydawnictwo UMCS, Lublin | |
dc.references | Tyszka Z. (1974), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa | |
dc.references | Woynarowska B. (1989), Środowisko szkolne i problemy z nauką, [w:] A. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 40–47 | |
dc.references | Zazzo R (red.) (1978), Przywiązanie (tłum. T. Gałkowski), PWN, Warszawa | |