Show simple item record

dc.contributor.authorBołdyrew, Aleksander
dc.date.accessioned2023-04-12T13:42:35Z
dc.date.available2023-04-12T13:42:35Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46679
dc.description.abstractOne of the battle ritual’s elements (especially from the narrative sources point of view) was the war chief ’s speech. Its aim was to build up the army’s morale in the face of the inevitable confrontation danger. The speech was proving the commander’s brave and determination in the realisation of military aim and contained the elements, which were elevating the future happening (the battle) to the importance of the forces majeure’s conflict. In this spin the enemy was featured as the forces of darkness’s emanation, what served creation simple binary opposition between ours/the good ones and the aliens/ the bad ones. These practise was the typical measure founded on the tearing the enemy of the qualities treated as the dignity and integrity attributes off. The analyse is based on the sixteenth-century chronicle accounts, including those written by Marcin Bielski and Maciej Stryjkowski and the additional texts concerning particular clash. Its results are presented against the chronologically wide background. It has been determined that de facto two separate types of the allocution applied equally. The first of them was the real type, very rare, short and laconic. The second one was the literary creation in description of the battle. The longer was the lag between the happening described in the chronicle and the moment of description, the more elaborate began the allocution. That is why in the article the allocution is acknowledged as a part of created battle ritual. By extension, it made up specific accumulation of the dramatic points in the tale, even if it was not real. Due to it, the chronicle narration created schematic picture of the past, responding to the requirement of building some kind of the country’s and dynasty’s identity. In connection with this purpose, religious differences between Christian army of Poland and the Russian Orthodox or Muslim military were emphasized in the question of conflict between the Kingdom of Poland and its enemies.en
dc.description.abstractJeden z elementów rytuału bitewnego (zwłaszcza w ujęciu źródeł o charakterze narracyjnym) stanowiła mowa wodza. Jej zadaniem było podbudowanie morale wojska w obliczu zagrożenia nieuniknionym starciem. Dowodziła ona męstwa i determinacji w realizacji celu militarnego dowódcy oraz zawierała elementy, które podnosiły mające nastąpić wydarzenie (bitwę) do rangi sporu sił wyższych. W tym ujęciu nieprzyjaciela przedstawiano jako emanację sił zła, tym samym budując prostą, binarną opozycję między swoimi/dobrymi a obcymi/innymi/złymi. Taka praktyka była typowym zabiegiem polegającym na odarciu przeciwnika z cech, które uznawano za przymioty godności i prawości. Analiza została oparta na szesnastowiecznych relacjach kronikarskich, m.in. autorstwa Marcina Bielskiego i Macieja Stryjkowskiego oraz dodatkowych tekstach związanych z konkretnymi starciami. Jej wyniki zaprezentowano na szerokim chronologicznie tle porównawczym. Ustalono, że de facto obowiązywały dwa odrębne porządki. Pierwszym z nich był porządek rzeczywisty, w którym do alokucji dochodziło rzadko, a wówczas miała ona lakoniczny charakter. Drugi porządek stanowił kreację literacką na temat bitwy. Im dłuższy był odstęp czasowy między zdarzeniem opisywanym w kronice, a rzeczywistymi wypadkami, tym alokucja stawała się bardziej rozbudowa. Dlatego w artykule uznano ją za element wykreowanego rytuału bitewnego. Stanowiła zatem specyficzne spiętrzenie dramatyczne opowieści, nawet wtedy, gdy nie miała miejsca w rzeczywistości. Dzięki temu narracja kronikarska budowała schematyczny obraz przeszłości, mający odpowiadać zapotrzebowaniu na wykreowanie pewnego rodzaju tożsamości dynastii i państwa. W starciu Królestwa Polskiego z wrogami zawsze bowiem eksponowano element różnić wyznaniowych między chrześcijańskimi wojskami polskimi oraz armiami prawosławnymi lub muzułmańskimi.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;111pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlate medieval / early modern history of warfareen
dc.subjectallocutionen
dc.subjectrite of waren
dc.subjectKingdom of Polanden
dc.subjectchroniclesen
dc.subjecthistoria wojskowości przełomu średniowiecza i nowożytnościpl
dc.subjectalokucjapl
dc.subjectrytuał wojskowypl
dc.subjectKrólestwo Polskiepl
dc.subjectkronikipl
dc.titleAlokucja jako element rytuału bitewnego. Szesnastowieczny kontekst kronikarski (Królestwo Polskie)pl
dc.title.alternativeThe allocution as the element of the battle ritual. The sixteenth-century chronicle contexten
dc.typeArticle
dc.page.number29-44
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki / University of Lodzpl
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesBielski M., Kronika polska, wyd. K. J. Turowski, Sanok 1856.pl
dc.referencesDecius J. L., De Sigismundi regis temporibus liber 1521, wyd. W. Czermak, Kraków 1901.pl
dc.referencesDecjusz J. L., Księga o czasach króla Zygmunta, przekł. K. Kumaniecki et al., wyd. T. Bieńkowski, Warszawa 1960.pl
dc.referencesGórnicki Ł., Dzieje w Koronie Polskiej […] od roku 1538 aż do roku 1572, [w:] Ł. Górnicki, Pisma, t. II, wyd. R. Pollak, Warszawa 1961.pl
dc.referencesGórski S., Victoria Polonorum de Valachis regnante Sigismundo primo in Polonia descripta ex commentariis Stanislai Gorski, canonici Cracoviensis, [w:] Acta Tomiciana. Epistolarum, legationum, responsorum, actionum et rerum gestarum Serenissimi Principis Sigismundi Primi regis Poloniae Magni Ducis Lithuaniae per Stanislausm Górski canonicum Cracoviensem et Plocensem collectarum, t. XIII, wyd. Z. Celichowski, Poznań 1915.pl
dc.referencesHeidenstein R., Dzieje polskie od śmierci Zygmunta Augusta do roku 1594 ksiąg XII, przekł. M. Gliszczyński, t. I–II, Petersburg 1857.pl
dc.referencesKromer M., Kronika polska […] biskupa warmińskiego ksiąg XXX dotąd w trzech językach, a mianowicie w łacińskim, polskim i niemieckim wydana, na język polski z łacińskiego przełożona przez Marcina z Błażowa Błażowskiego, wyd. K. Pollak, Sanok 1857.pl
dc.referencesSacharinus S., Descriptio duorum certaminum, quae Sigismundi regis Poloniae milites cum Petro Ion palatino Moldaviae et cum eius exercitibus habuerunt, Kraków 1531.pl
dc.referencesStryjkowski M., Kronika polska, litewska, żmudzka i wszystkiej Rusi […], wyd. M. Malinowski, t. II, Warszawa 1980 (fotooffset z wydania Warszawa 1846).pl
dc.referencesWapowski B., Kroniki […] z Radochoniec kantora katedr. krakowskiego część ostatnia czasy podługoszowskie obejmująca (1480–1535), wyd. J. Szujski, [w:] Scriptores Rerum Polonicarum, t. II, Kraków 1874.pl
dc.referencesAlthoff G., Potęga rytuału. Symbolika władzy w średniowieczu, przekł. A. Gadzała, Warszawa 2011.pl
dc.referencesBołdyrew A., Badania historyczno-wojskowe nad epoką Piastów i Jagiellonów, „Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym” 2019, t. XLIX, nr 2, s. 3–18.pl
dc.referencesDalewski Z., Rytuał i polityka. Opowieść Galla Anonima o konflikcie Bolesława Krzywoustego ze Zbigniewem, Warszawa 2005.pl
dc.referencesGeertz C., Centra, królowie i charyzma. Refleksje o symbolice władzy, [w:] C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretacyjnej, przekł. D. Wolska, Kraków 2005, s. 127–152.pl
dc.referencesKorolko M., Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004.pl
dc.referencesPotkowski E., Rycerze w habitach, Warszawa 1974.pl
dc.referencesPrietzel M., Kriegführung im Mittelalter. Handlungen, Erinnerungen, Bedeutungen, Paderborn 2006.pl
dc.referencesRubenstein J., Guibert of Nogent. Portrait of a Medieval Mind, New York 2002.pl
dc.referencesRunciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, t. I (Pierwsza krucjata i założenie Królestwa Jerozolimskiego), przekł. J. Schwakopf, Warszawa 1987.pl
dc.referencesSowa J., Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011.pl
dc.referencesSwój – obcy – wróg: wędrówki w labiryntach kultur, red. T. M. Korczyński, Gdańsk 2018.pl
dc.referencesŚroda M., Obcy, inny, wykluczony, Gdańsk 2020.pl
dc.referencesTilly C., As Sociology Meets History, New York 1981.pl
dc.contributor.authorEmailaleksander.boldyrew@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.111.03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0