Show simple item record

dc.contributor.authorPiekutowski, Piotr
dc.contributor.editorRembowska-Płuciennik, Magdalena
dc.contributor.editorJeziorska-Haładyj, Joanna
dc.date.accessioned2023-04-17T16:08:09Z
dc.date.available2023-04-17T16:08:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46741
dc.description.abstractThis paper presents a correlation between second-person narration and the more-than -human perspectivity in animal narratives. The analysis focuses on representations of “you” narration in Andrzej Zaniewski’s novel Rat, published for the first time in 1995. “Rat-centric” fiction, as Marco Caracciolo describes it, talks about various experiences of the title animal. Although the dominant diegetic form in the novel is the first-person narrative, the appearing parts of the text told from a second-person point of view turn out to be a significant element of a non-anthropocentric perspective. Considering the influence of form on the posthuman message, the paper is based on research in the field of animal studies and contemporary narratology, including, among others, Irene Kacandes’s “literary performative”, David Herman’s “double deixis” or Dominique Lestel’s “thinking with fur”. In this article, I propose to distinguish three functions of the second-person narrative in Rat: immersive, empathetic and identity roles. The immersive function participates in adapting a sensorimotor repertoire to the intersubjective perception of the non-human world. The second of them, the empathetic function, by bonding the human narratee with the animal character, opens a possibility of embodied co-experience and verification of anthropocentric norms. The third, identity function, participates in (de)constructing the rat selfhood. Findings of the proposed perspective of second-person zoonarration sheds new light on its formal opportunities for creating posthuman agency, thinking, and storytelling.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectanimal narrativespl_PL
dc.subjectsecond-person narrationpl_PL
dc.subjectintersubjectivitypl_PL
dc.subjectRatpl_PL
dc.subjectAndrzej Zaniewskipl_PL
dc.titlePoza antropocentryzm. Funkcje drugoosobowej zoonarracji w powieści Szczur Andrzeja Zaniewskiegopl_PL
dc.title.alternativeBeyond Anthropocentrism: Functions of the Second-Person Zoonarration in the Novel Rat by Andrzej Zaniewskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number97-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Instytut Literaturoznawstwapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAlber Jan, Iversen Stefan, Nielsen Henrik Skov, Richardson Brian (2010), Unnatural Narratives, Unnatural Narratology: Beyond Mimetic Models, „Narrative” nr 18(2).pl_PL
dc.referencesBal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zespół tłumaczy ze specjalności przekładowej Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBarcz Anna (2015), Wprowadzenie do zookrytyki (teorii zwierzęcych narracji), „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 6.pl_PL
dc.referencesBarcz Anna (2017), Animal narratives and culture. Vulnerable realism, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne.pl_PL
dc.referencesBendor Daniel, Wilson Matthew A. (2012), Biasing the content of hippocampal replay during sleep, „Nature Neuroscience” nr 15.pl_PL
dc.referencesBraidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. A. Derra, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBurt Jonathan (2006), Szczur, przeł. A. Leśniak, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesCampbell Joseph (2013), Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesCaracciolo Marco (2016), Strange Narrators in Contemporary Fiction. Explorations in Readers’ Engagement with Characters, University of Nebraska Press, Lincoln, Londyn.pl_PL
dc.referencesDamasio Antonio R. (2000), Tajemnica świadomości. Ciało i emocje współtworzą świadomość, przeł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesFludernik Monika (1994), Introduction: Second Person Narrative and Related Issues, „Style” nr 28(3).pl_PL
dc.referencesFludernik Monika (1996), Towards a ‘Natural’ Narratology, Routledge, Londyn, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesFoote Allison L., Crystal Jonathon D. (2007), Metacognition in the Rat, „Current Biology” nr 17(6).pl_PL
dc.referencesGenette Gérard (1980), Narrative Discourse. An Essay in Method, przeł. J.E. Lewin, Cornell University Press, Ithaca, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesGenette Gérard (1988), Narrative Discourse Revisited, przeł. J.E. Lewin, Cornell University Press, Ithaca, New York.pl_PL
dc.referencesHaraway Donna (2012), Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek [w:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesHerman David (2002), Story Logic. Problems and Possibilities of Narrative, University of Nebraska Press, Lincoln.pl_PL
dc.referencesHerman David (2016), Animal Autobiography; Or, Narration beyond the Human, „Humanities” nr 5(4).pl_PL
dc.referencesHerman David (2018), Narratology beyond the Human. Storytelling and Animal Life, Oxford University Press, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesHopkins Mary Frances, Perkins Leon (1981), Second Person Point of View in Narrative [w:] Critical Survey of Short Fiction, red. F.N. Magill, Englewood Cliffs, Salem.pl_PL
dc.referencesJames Erin (2015), The Storyworld Accord. Econarratology and Postcolonial Narratives, University of Nebraska Press, Lincoln, Londyn.pl_PL
dc.referencesJarzyna Anita (2019), Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKacandes Irene (1993), Are You In the Text? The ‘Literary Performative’ in Postmodernist Fiction, „Text and Performance Quarterly” nr 13(2).pl_PL
dc.referencesKrupiński Piotr (2021), Co się śni zwierzętom? Eseje z pogranicza zoofilologii i psychoanalizy, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLestel Dominique (2015), Myśleć sierścią. Zwierzęcość w perspektywie drugoosobowej, przeł. A. Dwulit [w:] Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna (2008), Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesNelles William (2001), Beyond the Bird’s Eye: Animal Focalization, „Narrative” nr 9(2).pl_PL
dc.referencesOsborn Jody, Derbyshire Stuart W.G. (2010), Pain Sensation Evoked by Observing Injury in Others, „Pain” nr 148(2).pl_PL
dc.referencesPisula Wojciech (2003), Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesRichardson Brian (2006), Unnatural Voices. Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction, The Ohio State University Press, Columbus.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul (2005), O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZaniewski Andrzej (1995), Szczur, Wydawnictwo Kopia, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.4/7
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe