Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWójcik, Agata
dc.date.accessioned2023-04-26T08:49:09Z
dc.date.available2023-04-26T08:49:09Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46849
dc.description.abstractThis text is a presentation of secular interiors designed by Henryk Uziembła in the first two decades of the 20th century. Projects such as a music salon at the Dłuski sanatorium in Kościelisko, the interior of the Uciecha cinema in Kraków, the Bagatela Theater in Kraków, the Krakowski Hotel in Lviv and others have been included in the trend in interior design, which we can call “looking back”. This trend was especially visible in interior design in France and Austria. It was characterized by a combination of various inspirations, incl. Louis XVI style, classicism, empire, orient, folk art. It allowed for creative freedom, experimenting with colors, forms and styles. The style was characterized by intense and contrasting colors used in the decoration of walls, furniture and upholstery. The trend made it possible to give a place an atmosphere emphasizing its function or referring to the past of this place.en
dc.description.abstractNiniejszy tekst jest prezentacją wnętrz świeckich zaprojektowanych przez Henryka Uziembłę w dwóch pierwszych dekadach XX wieku. Takie projekty, jak salon muzyczny w sanatorium Dłuskich w Kościelisku, wnętrza kinoteatru Uciecha w Krakowie, teatru Bagatela w Krakowie, hotelu Krakowskiego we Lwowie i inne, zostały wpisane w nurt w projektowaniu wnętrz, który możemy nazwać „spojrzeniem wstecz”. Trend ten widoczny był zwłaszcza w projektowaniu wnętrz we Francji i Austrii. Cechował się łączeniem różnych inspiracji, m.in. stylu Ludwika XVI, klasycyzmu, empiru, orientu, sztuki ludowej. Pozwalał na swobodę twórczą, eksperymentowanie z kolorami, formami, stylami. Charakteryzowały go intensywne i kontrastowo użyte kolory zastosowane zarówno w dekoracji ścian, mebli, jak i ich tapicerki. Nurt ten umożliwiał nadawanie miejscu atmosfery podkreślającej jego funkcję lub odwołującej się do przeszłości tego miejsca.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectHenryk Uziembłoen
dc.subjectfurnitureen
dc.subjectinterior designen
dc.subjectcinemaen
dc.subjecttheateren
dc.subjectHenryk Uziembłopl
dc.subjectmeblepl
dc.subjectarchitektura wnętrzpl
dc.subjectkinopl
dc.subjectteatrpl
dc.titlePowrót do tradycji w architekturze wnętrz około 1910 roku na przykładzie twórczości Henryka Uziembłypl
dc.title.alternativeReturn to tradition in interior design around 1910 on the example of the works of Henryk Uziembłaen
dc.typeArticle
dc.page.number105-120
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Sztuki i Designu, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesANK, 29/494/0/-/127, k. 318 – Archiwum Narodowe w Krakowie, Państwowa Szkoła Przemysłu Artystycznego w Krakowie, sygn. 29/494/0/-/127, Życiorys Henryka Uziembły, k. 318.pl
dc.referencesCAMARD 1993 – Florence Camard, Süe et Mare et Le Compagnie Des Arts Français, Paris 1993.pl
dc.referencesDagobert Peche 2002 – Dagobert Peche and the Wiener Werkstätte, red. Peter Noever, Hanna Egger, New Haven 2002.pl
dc.referencesDUNCAN 1996 – Alastair Duncan, The Paris Salon, 1895–1914, vol. III: Furniture, Woodbridge 1996.pl
dc.referencesFahr-Becker 2015 – Gabriele Fahr-Becker, Wiener Werkstaette 1903–1932, Köln 2015.pl
dc.referencesKlein-Primavesi 2006 – Claudia Klein-Primavesi, Die Familie Primavesi. Kunst und Mode der Wiener Werkstätte, Wien 2006.pl
dc.referencesNOWACKI 1973 – Kazimierz Nowacki, Secesyjne sale i budynki kino-teatralne w Krakowie, „Biuletyn Historii Sztuki” 1973, z. 3–4.pl
dc.referencesNOWACKI 1977 – Kazimierz Nowacki, Wnętrza Henryka Uziembły, „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 1977, z. 4.pl
dc.referencesNOWACKI 1982 – Kazimierz Nowacki, Architektura krakowskich teatrów. Dzieje Teatru w Krakowie, Kraków 1982.pl
dc.referencesSchweiger 1983 – Werner J. Schweiger, Wiener Werkstätte. Art et artisanat 1903–1932, Bruxelles 1983.pl
dc.referencesSchweiger 1990 – Werner J. Schweiger, Art nouveau a Vienne. Le wiener Werkstätte, Paris 1990.pl
dc.referencesTROY 1984 – Nancy J. Troy, Toward a Redefinition of Tradition in French Design, 1895 to 1914, „Design Issue. History. Theory. Criticism” 1984, t. 1, nr 2, s. 53–69.pl
dc.referencesTroy 1991 – Nancy J. Troy, Modernism and the Decorative Arts in France. Art Nouveau to Le Corbusier, New Haven 1991.pl
dc.referencesWÓJCIK 2018 – Agata Wójcik, Mikrokosmos polskiej sztuki stosowanej przełomu XIX i XX wieku. Wystrój wnętrz sanatorium i willi doktorostwa Bronisławy i Kazimierza Dłuskich w Zakopanem, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2018, nr 3, s. 34–65.pl
dc.referencesWÓJCIK 2020 – Agata Wójcik, „Looking Back” – an Artistic Tendency in Polish Interior Design around 1910, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa” 2020, t. 18, s. 71–87.pl
dc.referencesYearning for Beauty 2016 – Yearning for Beauty. The Wiener Werkstätte and the Stoclet Hause, red. Peter Noever, Valérie Doufour, Eduard F. Sekler, Ostifern-Ruit 2016.pl
dc.contributor.authorEmailagata.wojcik@up.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.12.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0