Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻemła, Michał
dc.contributor.authorŻemła-Siesicka, Anna
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-26T08:58:56Z
dc.date.available2023-04-26T08:58:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationŻemła, M., Żemła-Siesicka, A. (2010). Rola krajobrazu w kształtowaniu konkurencyjności obszarów recepcji turystycznej. Turystyka i Hotelarstwo, 16, 111-127.pl_PL
dc.identifier.issn1644-8871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46879
dc.description.abstractThe topic of competitiveness of tourist destinations is one of the most important ones, both from the local governments’ point of view and local tour operators’s perspective. A competitive destination, owing to a higher value offered to the customers in comparison with the competition, can attract a satisfactory number of desired visitors. The role of landscape in the shaping of destination’s competitiveness is complex, as the landscape comprises both, the elements that cannot intentionally be altered and such elements, that can intentionally be adjusted to the needs of destination’s competetive offer. The measurement of landscape-affected ‘competitiveness level’ is also complex, as it concerns both, elements of quantity and quality. The most important, however, is the fact that landscape is a complex value, which enables aggregation of multiple elements. Thus the analysis of landscape enables full description, not only a fragmentary description used hitherto to describe tourist area’s compete-tiveness. On the other hand, such terms as ‘landscape’ and ‘competetiveness’ are defined in different ways in different sources and different branches of science. This can cause a problem, as not all definitions can have an equal application in terms of destination’s competetiveness’ description. In this article, different measures of landscape attractiveness and their use if were shown and discussed.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRola krajobrazu w kształtowaniu konkurencyjności obszarów recepcji turystycznejpl_PL
dc.title.alternativeThe role of landscape in the shaping of tourist reception areas’ attractivenesspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number111-127pl_PL
dc.referencesBogdanowski J., 1994, O percepcji środowiska, Zeszyty Naukowe PAN Człowiek i Środowisko, 9.pl_PL
dc.referencesDomińska A., 2011, Hotel Gołębiewski musi być obniżony o dwa piętra, Gazeta Wyborcza. Dodatek Lokalny Wrocław, 10.01.2011.pl_PL
dc.referencesDziedzic E., 1998, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Monografie i opracowania, nr 442, SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesForman R.T.T., Gordon M., 1986, Landscape ecology, J. Wiley and Sons, New York.pl_PL
dc.referencesHunter C., 1997, Sustainable tourism as an adaptive paradigm, Annals of Tourism Research, 24 (4).pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 1992, Metodologia i metodyka badań percepcji krajobrazu z punktu widzenia potrzeb turystyczno-wypoczynkowych, [w:] Metody oceny środowiska przyrodniczego, GEA, Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego w Płocku, Instytut Nauk Fizycznogeograficznych Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Mazowieckie Obserwatorium Geograficzne Uniwersytetu Warszawskiego w Murzynowie, Warszawa–Płock–Murzynowo.pl_PL
dc.referencesKozak M., 2009, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKożuchowski K., 2005, Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji, Wyd. Kurpisz, Poznań.pl_PL
dc.referencesMalinowska E., 2005, Zasoby i walory krajobrazu Narwiańskiego Parku Narodowego, [w:] Perspektywy rozwoju regionu w świetle badań krajobrazowych, Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 12, Kielce.pl_PL
dc.referencesMiddleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiddleton V.T.C., 2009, Managing sustainable product experiences at visitor destinations, [w:] Fyall A., Kozak M., Andreu L., Gnoth J., Lebe S.S. (red.), 3rd Advances in Tourism Marketing Conference 2009. Marketing Innovations for Sustainable Destinations: Operations, Interactions, Experiences, Bournemouth University, Bournemouth.pl_PL
dc.referencesMitręga M., 2004, Wycena relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem, [w:] Zadora H. (red.), Wartość w naukach ekonomicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice.pl_PL
dc.referencesMurphy P., Pritchard M.P., Smith B., 2000, The destination product and its impact on traveler perception, Tourism Management, 21 (1).pl_PL
dc.referencesMyga-Piątek U., 2001, Spór o pojęcie krajobrazu w geografii i dziedzinach pokrewnych, Przegląd Geograficzny, 73 (1–2).pl_PL
dc.referencesNiezgoda A., 2006, Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego, Prace habilitacyjne nr 24, Wyd. AE, Poznań.pl_PL
dc.referencesPietrzak M., 1998, Syntezy krajobrazowe – założenia, problemy, zastosowania, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesRitchie J.R.B, Crouch G.I., 2005, The competitive destination: A sustainable tourism perspective, CABI, London.pl_PL
dc.referencesSenetra A., Cieślak I., 2004, Kartograficzne aspekty oceny i waloryzacji przestrzeni, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesSmith S., 1994, The tourism product, Annals of Tourism Research, 21 (3).pl_PL
dc.referencesSzymura-Tyc M., 2004, Wartość dla klienta w procesie tworzenia wartości dla przedsiębiorstwa, [w:] Zadora H. (red.), Wartość w Naukach Ekonomicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice.pl_PL
dc.referencesWojnarowska H., 2006, Znaczenie lojalności klientów w kreowaniu rynkowej wartości przedsiębiorstwa, [w:] Czubała A. (red.), Marketingowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa, Wyd. AE, Kraków.pl_PL
dc.referencesWolski M., 1988, O pojęciu krajobrazu i jego stosowaniu w dziedzinie architektury krajobrazu, Problemy architektury krajobrazu, Wyd. SGGW-AR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWycichowska B., 2008, Specyfika krajobrazu wizualnego i jego klasyfikacja, Problemy Ekologii Krajobrazu, 20.pl_PL
dc.referencesWyrzykowski J. (red.), 1991, Ocena krajobrazu Polski w aspekcie fizjonomi-cznym na potrzeby turystyki, Mapy, Wrocławski Instytut Geograficzny, Zakład Geografii Regionalnej i Turystyki, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŻabińska T., 2000, Wybrane modele strategii marketingowych w usługach i turystyce na tle ich paradygmatów, [w:] Żabiński L. (red.), Modele strategii marketingowych. Wybrane ujęcia paradygmatyczne i sektorowe, Wyd. AE, Katowice.pl_PL
dc.referencesŻemła M., 2010, Wartość dla klienta w procesie kształtowania konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej, GWSH, Katowice.pl_PL
dc.relation.volume16pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe