dc.contributor.author | Gapys, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-19T10:36:21Z | |
dc.date.available | 2023-05-19T10:36:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47086 | |
dc.description.abstract | Tematem dysertacji jest efektywność nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów głuchych. Podstawę do konstruowania wniosków w tym zakresie stanowi analiza dyskursu klasowego podczas lekcji języka angielskiego przeprowadzonych z uczniami głuchymi, ilościowa analiza wyników egzaminu maturalnego z języka angielskiego uczniów głuchych oraz jakościowa analiza błędów językowych popełnionych przez tych uczniów. Zgodnie z zawartą we wstępie rozprawy tezą model nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów głuchych w Polsce jest nieprawidłowo skonstruowany. Celem badań jest wykazanie zależności między kształtem tego procesu a jego efektywnością. Rozdział 1 ukazuje głuchotę w kontekście społecznym oraz komunikacyjnym, dostrzegając jej dwoistość paradygmatyczną – medyczną oraz społeczno-kulturową. Rozdział 2 zawiera gramatyczny opis PJM jako języka naturalnego w opozycji do SJM, sztucznie stworzonego kodu, opartego na składni języka polskiego oraz znakach PJM. Rozdział ten zawiera również krótką charakterystykę pozostałych narzędzi wykorzystywanych w komunikacji z osobami głuchymi. Rozdział 3 omawia nauczanie języka angielskiego jako obcego wśród uczniów głuchych w perspektywie oralizmu i manualizmu jak również kwestie związane z dostosowaniem arkuszy maturalnych z języka angielskiego do możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów głuchych. W rozdziale 4 przedstawiono analizę dyskursu klasowego podczas lekcji języka angielskiego przeprowadzonych z głuchymi uczniami. Rozdział 5 zawiera analizę błędów gramatycznych i leksykalnych w pracach maturalnych uczniów głuchych na poziomie podstawowym, dla której punkt wyjścia stanowi analiza ilościowa wyników matury z języka angielskiego uczniów głuchych w odniesieniu do wszystkich zdających w wybranym roku. Niniejsza rozprawa ma nadzieję włączyć się w szerszą dyskusję na temat nauczania uczniów głuchych w Polsce. Obecny model kształcenia tych uczniów wymaga wielu systemowych zmian. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | EFL | pl_PL |
dc.subject | surdoglottodidactics | pl_PL |
dc.subject | D/deaf students | pl_PL |
dc.subject | error analysis | pl_PL |
dc.subject | action research | pl_PL |
dc.subject | Polish Sign Languge (PJM) | pl_PL |
dc.title | Effectiveness of teaching English as a foreign language to the D/deaf in Poland on the basis of the analysis of the lesson discourse, errors in the Matura exam written works and the results of the Matura exam | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 287 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.dissertation.director | Ciepiela, Kamila | |
dc.dissertation.reviewer | Domagała-Zyśk, Ewa | |
dc.dissertation.reviewer | Wiśniewska, Danuta | |
dc.date.defence | 2023-06-02 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |