Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGapys, Katarzyna
dc.date.accessioned2023-05-19T10:36:21Z
dc.date.available2023-05-19T10:36:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47086
dc.description.abstractTematem dysertacji jest efektywność nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów głuchych. Podstawę do konstruowania wniosków w tym zakresie stanowi analiza dyskursu klasowego podczas lekcji języka angielskiego przeprowadzonych z uczniami głuchymi, ilościowa analiza wyników egzaminu maturalnego z języka angielskiego uczniów głuchych oraz jakościowa analiza błędów językowych popełnionych przez tych uczniów. Zgodnie z zawartą we wstępie rozprawy tezą model nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów głuchych w Polsce jest nieprawidłowo skonstruowany. Celem badań jest wykazanie zależności między kształtem tego procesu a jego efektywnością. Rozdział 1 ukazuje głuchotę w kontekście społecznym oraz komunikacyjnym, dostrzegając jej dwoistość paradygmatyczną – medyczną oraz społeczno-kulturową. Rozdział 2 zawiera gramatyczny opis PJM jako języka naturalnego w opozycji do SJM, sztucznie stworzonego kodu, opartego na składni języka polskiego oraz znakach PJM. Rozdział ten zawiera również krótką charakterystykę pozostałych narzędzi wykorzystywanych w komunikacji z osobami głuchymi. Rozdział 3 omawia nauczanie języka angielskiego jako obcego wśród uczniów głuchych w perspektywie oralizmu i manualizmu jak również kwestie związane z dostosowaniem arkuszy maturalnych z języka angielskiego do możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów głuchych. W rozdziale 4 przedstawiono analizę dyskursu klasowego podczas lekcji języka angielskiego przeprowadzonych z głuchymi uczniami. Rozdział 5 zawiera analizę błędów gramatycznych i leksykalnych w pracach maturalnych uczniów głuchych na poziomie podstawowym, dla której punkt wyjścia stanowi analiza ilościowa wyników matury z języka angielskiego uczniów głuchych w odniesieniu do wszystkich zdających w wybranym roku. Niniejsza rozprawa ma nadzieję włączyć się w szerszą dyskusję na temat nauczania uczniów głuchych w Polsce. Obecny model kształcenia tych uczniów wymaga wielu systemowych zmian.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectEFLpl_PL
dc.subjectsurdoglottodidacticspl_PL
dc.subjectD/deaf studentspl_PL
dc.subjecterror analysispl_PL
dc.subjectaction researchpl_PL
dc.subjectPolish Sign Languge (PJM)pl_PL
dc.titleEffectiveness of teaching English as a foreign language to the D/deaf in Poland on the basis of the analysis of the lesson discourse, errors in the Matura exam written works and the results of the Matura exampl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number287pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.dissertation.directorCiepiela, Kamila
dc.dissertation.reviewerDomagała-Zyśk, Ewa
dc.dissertation.reviewerWiśniewska, Danuta
dc.date.defence2023-06-02
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord