Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSito, Jakub
dc.date.accessioned2023-05-29T14:34:47Z
dc.date.available2023-05-29T14:34:47Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47105
dc.description.abstractThe late Baroque palace of the Grand Treasurer of the Crown, Jan Jerzy Przebendowski in Warsaw, built – as previously unknown sources indicate – in the years 1720–1727, has long attracted the attention of architectural historians with its distinctive form. It represents a type of detached residence, with corps-de-logis essentially two-story, with rectangular, single-axis pavillons at the corners. What distinguishes it from the numerous capital palaces in the era of Augustus II are two interconnected, two-storey blocks built into the body on the main axis of the palace: from the garden, a quadrilateral with a vestibule and a hall on successive storeys, and from the front, an oval protruding towards the front courtyard, with a staircase leading to the piano nobile. The use of an oval, rare in Poland, with a surprising communication function, is the most characteristic motif of the building. The spatial organization of the Przebendowski's palace directs our attention to the circle of palace architecture in Vienna at the turn of the 17th and 18th centuries. Particular analogies connect the Warsaw building with the designs of such architects as Johann B. Fischer von Erlach, Giovanni Battista Alliprandi, and Johann Lucas von Hildebrandt. The thesis that the design of one of the Viennese architects of the Reichstil era was used in Warsaw gains credibility in the light of the information about the Przebendowski's intent of future use, not as his own seat, but his half-cousin – Jan Przebendowski, who in 1714–1715 served as an envoy of the Polish Commonwealth in Vienna. The exaltation of the family by creating a magnificent residence was a typical manifestation of the Baroque magnificentia, an attitude which was particularly close to the families in the ascendant, as Przebendowski family was.en
dc.description.abstractWarszawski, poźnobarokowy pałac podskarbiego wielkiego koronnego Jana Jerzego Przebendowskiego, zbudowany – jak wskazują nieznane dotąd źródła – w latach 1720–1727, od dawna zwracał uwagę historyków architektury swoją szczególną formą. Reprezentuje on typ wolnostojącej rezydencji, z corps-de-logis zasadniczo piętrowym, opatrzonym prostokątnymi, jednoosiowymi alkierzami w narożach. Tym, co wyróżnia go spośród licznych stołecznych pałaców epoki Augusta II, są dwie sprzężone ze sobą, dwupiętrowe bryły wbudowane w korpus na osi głównej pałacu: od ogrodu czworobok mieszczący na kolejnych kondygnacjach westybul i salę, od frontu zaś stojący owal wysunięty ku dziedzińcowi honorowemu, mieszczący klatkę schodową prowadzącą na piano nobile. Zastosowanie w bryle rzadkiego w Polsce owalu o zaskakującej funkcji komunikacyjnej jest najbardziej charakterystycznym motywem budowli. Organizacja przestrzenna obiektu kieruje naszą uwagę na krąg architektury pałacowej Wiednia przełomu XVII i XVIII wieku. Szczególne analogie łączą warszawską budowlę z projektami takich architektów, jak Johann B. Fischer von Erlach, Giovanni Battista Alliprandi, czy Johann Lucas von Hildebrandt. Teza o posłużeniu się w Warszawie projektem jednego z wiedeńskich architektów epoki Reichstilu nabiera wiarygodności w świetle informacji o przeznaczeniu pałacu na siedzibę nie własną podskarbiego, ale jego przyrodniego brata stryjecznego – Jana Przebendowskiego, pełniącego w 1714–1715 roku funkcję posła Rzeczypospolitej w Wiedniu. Wywyższenie rodu przez budowę okazałej siedziby było typowym przejawem barokowej magnificentii, postawy bliskiej szczególnie awansującym dopiero rodom, do jakich należeli Przebendowscy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;9pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPrzebendowski – familyen
dc.subjectWarsawen
dc.subjectWienen
dc.subjectresidential architectureen
dc.subjectCrown Treasureren
dc.subjectSaxon eraen
dc.subjectPrzebendowscy – ródpl
dc.subjectWarszawapl
dc.subjectWiedeńpl
dc.subjectarchitektura rezydencjonalnapl
dc.subjectpodskarbi koronnypl
dc.subjectczasy saskiepl
dc.titlePałac Przebendowskich w Warszawie i geneza jego architekturypl
dc.title.alternativePrzebendowski Palace in Warsaw and the genesis of its architectureen
dc.typeArticle
dc.page.number101-118
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Sztuki, Polska Akademia Naukpl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesBaroque Style 2009 – Baroque Style in the Age of Magnificence 1620–1800, red. Michael Snodin, Nigel Llewellyn, London 2009.pl
dc.referencesDYGDAŁA 1984/1985 – Jerzy Dygdała, Przebendowski Jan (po 1676–1729), [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 28, z. 4, Wrocław 1984/1985, s. 658–659.pl
dc.referencesDYGDAŁA 2010 – Jerzy Dygdała, Nowe pałace dwóch podskarbich w koronnych z doby saskiej Jana Jerzego Przebendowskiego i J. A. Czapskiego jako symbol awansu społecznego, [w:] Dom, majątek, sługa. Manifestacja pozycji elit w przestrzeni materialnej i społecznej (XIII–XIX w.), red. Marcin Rafał Pauk, Monika Saczyńska, Warszawa 2010, s. 179–200.pl
dc.referencesDYGDAŁA 2016 – Jerzy Dygdała, Pałac podskarbiego wielkiego koronnego Jana Jerzego Przebendowskiego w Leźnie koło Gdańska w pierwszej połowie XVIII wieku, „Zapiski Historyczne” 2016, t. 81, z. 1, s. 37–62.pl
dc.referencesERNDTEL 1730 – Christian Heinrich Erndtel, Warsavia physice illustrata, Dresdae 1730.pl
dc.referencesGRIMSCHITZ 1959 – Bruno Grimschitz, Johann Lucas von Hildebrandt, Wien 1959.pl
dc.referencesHENTSCHEL 1967 – Walther Hentschel, Die Sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Berlin 1967.pl
dc.referencesHOWARD 2012 – Peter Howard, Creating Magnificence in Reneissance Florence, Toronto 2012.pl
dc.referencesKARPOWICZ 1998 – Mariusz Karpowicz, Stiukatorzy wilanowscy XVIII wieku: Francesco Fumo i Pietro Innocente Comparetti, „Barok. Historia – Literatura – Sztuka” 1998, nr 9, s. 149–174.pl
dc.referencesKARPOWICZ 1999 – Mariusz Karpowicz, Artisti Ticinesi in Polonia nella proma metà del ‘700, Cantone del Ticino 1999.pl
dc.referencesKRUMMHOLZ 2015 – Martin Krummholz, Vídeňsky orientovaná architektura kolem roku 1700 a Giovanni Battista Alliprandi, [w:] Barokní architektura v Čechách, red. Jakub Bachtík, Richard Biegel, Petr Macek, Praha 2015, s. 227–247.pl
dc.referencesKWIATKOWSKI 1989 – Marek Kwiatkowski, Architektura mieszkaniowa Warszawy.pl
dc.referencesOd potopu szwedzkiego do powstania listopadowego, Warszawa 1989.pl
dc.referencesLORENZ 1991 – Hellmut Lorenz, Domenico Martinelli und die österreichische Barockarchitektur.pl
dc.referencesVerlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1991.pl
dc.referencesLORENZ 1992 – Hellmut Lorenz, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Zürich–München–London 1992.pl
dc.referencesMARKIEWICZ/SOWA 1984/1985 – Mariusz Markiewicz, Andrzej L. Sowa, Przebendowski Jan Jerzy (1639–1729), [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 28, z. 4, Wrocław 1984/1985, s. 649–658.pl
dc.referencesNAŇKOVÁ 1986 – Vera Naňková, Giovanni Battista Alliprandi, [w:] Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 2, Seemann, Leipzig 1986, s. 539–541.pl
dc.referencesPalais Schönburg – Palais Schönburg in Vienna. The Residence for Your Events, Wien [b.r.].pl
dc.referencesPERŁAKOWSKI 2004a – Adam Perłakowski, Jan Jerzy Przebendowski jako podskarbi koronny (1703–1729), Kraków 2004.pl
dc.referencesPERŁAKOWSKI 2004b – Adam Perłakowski, W kręgu skłóconej rodziny. Uwagi o małżeństwie Doroty Henrietty z Przebendowskich Radziwiłłowej z Janem Mikołajem Radziwiłłem, [w:] Staropolski ogląd świata. Materiały z konferencji, red. Bogdan Rok, Filip Wolański, Wrocław 2004, s. 195–205.pl
dc.referencesPERŁAKOWSKI 2017 – Adam Perłakowski, Dorota Henrietta z Przebendowskich a słaba czy silna płeć w rodzinie Radziwiłłów?, [w:] Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, red. Agata Roćko, Magdalena Górska, Warszawa 2017, s. 77–92.pl
dc.referencesPRANGE 2004 – Peter Prange, Entwurf und Phantasie. Zeichnungen des Johann Bernhard Fischer von Erlach (1656–1723), Salzburg 2004.pl
dc.referencesSARATOWICZ 1990 – Anna Saratowicz, Pałac Przebendowskich, Warszawa 1990.pl
dc.referencesSEDLMAYR 1976 – Hans Sedlmayr, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Wien 1976.pl
dc.referencesSITO 2013 – Jakub Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej, Warszawa 2013, s. 163.pl
dc.referencesSITO 2017/2018 – Jakub Sito, Z dziejów budowy pałacu Przebendowskich w Warszawie, „Sztuka i Kultura” 2017/2018, nr 5, s. 109–127.pl
dc.referencesSULERZYSKA/SAWICKA/TRENKLERÓWNA 1967 – Teresa Sulerzyska, Stanisława Sawicka, Janina Trenklerówna, Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, cz. 1: Varsaviana. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, Warszawa 1967.pl
dc.contributor.authorEmailjsito@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.13.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0