dc.contributor.author | Grzejszczak, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2023-06-07T09:16:42Z | |
dc.date.available | 2023-06-07T09:16:42Z | |
dc.date.issued | 2022-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47208 | |
dc.description.abstract | The homeland of porcelain is China, where pottery began as early as the Han dynasty (206 BCE – 220 CE) and was perfected during the Tang (618–906) and Song (960–1279) dynasties. In Europe, it began a few centuries later, thanks to its import conducted by the Portuguese and the Dutch. These were the items of admiration for collectors and provided inspiration for artists. From the 16th century, efforts were made to create European porcelain. They became successful with the establishment of the Royal Porcelain Manufactory in Meissen in 1710, and later through the multiplicity of factories in Vienna, Berlin, Nymphenburg, Ludwigsburg, or Sėvres. The decorative motifs of the early products were inspired by both Chinese and Japanese porcelain, but more and more often artists tried to develop patterns of their own. The motifs included a variety of floral forms and flowers, for which the herbaria published in the 16th and 17th centuries were found to be useful as sources of inspiration.The article presents the historical account on the development of industrial porcelain factories in Meissen, Vienna, and Berlin and characterizes the features and types of decorative floral motifs in the embellishment of ceramic products. It talks about the variety of sources of inspiration with the beforementioned patterns and the styles of decor, changing according to artistic trends of the time, as well as discusses the correlations between the beforementioned producers. | en |
dc.description.abstract | Ojczyzną porcelany są Chiny, w których wyroby ceramiczne zaczęto produkować już za panowania dynastii Han (206 p.n.e. – 220 n.e.) i udoskonalono ten proces za panowania dynastii Tang (618–906) i Song (960–1279). W Europie porcelana pojawiła się dopiero po upływie kilku stuleci, do czego przyczynił się jej import prowadzony przez Portugalczyków i Holendrów. Przedmioty te wzbudzały zachwyt kolekcjonerów i dostarczały inspiracji artystom.Od XVI stulecia podejmowano także prace zmierzające do wynalezienia europejskiej porcelany. Udało się to z chwilą założenia w 1710 roku Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni, a później dość licznych wytwórni, m.in. w Wiedniu, Berlinie, Nymphenburgu, Ludwigsburgu czy francuskiej manufaktury Sévres. Inspiracji dla dekoracji wczesnych wyrobów dostarczała zarówno porcelana chińska, jak i japońska, ale coraz częściej artyści starali się wypracować rodzime motywy dekoracyjne. Bardzo chętnie sięgano po formy floralne oraz kwiaty, w czym pomocne – jako źródła inspiracji – okazywały się wydawane w XVI i XVII wieku zielniki.Artykuł prezentuje historyczny rozwój najstarszych europejskich manufaktur porcelany w Miśni, Wiedniu i Berlinie oraz charakteryzuje formy i rodzaje motywów kwiatowych wykorzystywanych w dekoracji wyrobów ceramicznych. Omówiono różnorodne źródła inspiracji motywami florystycznymi i zmieniającą się stylistykę dekoracji, która odpowiadała aktualnym prądom artystycznym, a także korelacje zachodzące między przywołanymi wytwórniami. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;10 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | European porcelain-history of the 18th century | en |
dc.subject | Meissen – porcelain | en |
dc.subject | Berlin – porcelain | en |
dc.subject | Vienna – porcelain | en |
dc.subject | decorative motifs – porcelain | en |
dc.subject | European graphics of the 17th–18th centuries | en |
dc.subject | porcelana europejska – historia XVIII w. | pl |
dc.subject | Miśnia – porcelana | pl |
dc.subject | Berlin – porcelana | pl |
dc.subject | Wiedeń – porcelana | pl |
dc.subject | motywy dekoracyjne – porcelana | pl |
dc.subject | grafika europejska XVII–XVIII w. | pl |
dc.title | Źródła inspiracji dekoracji porcelany z wytwórni w Miśni, Wiedniu i Berlinie w XVIII wieku a występowanie motywów kwiatowych | pl |
dc.title.alternative | Sources of inspiration for the decoration of porcelain from the Meissen, Vienna and Berlin factories in the 18th century and the occurrence of floral motifs | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 103-120 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Architektury Tekstyliów, Politechnika Łódzka | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | BODINEK 2013 – Claudia Bodinek, Götzendorf-Grabowski Service und seine Bildvorlagen, „Keramos” 2013, nr 219, s. 21–44. | pl |
dc.references | BRUNING 1907 – Adolf Bruning, Porzellan, Berlin 1907. | pl |
dc.references | DANCKERT 2008 – Ludwig Danckert, Leksykon porcelany europejskiej, Gdańsk 2008. | pl |
dc.references | GABRYŚ 2019 – Dorota Gabryś, Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, Kraków 2019. | pl |
dc.references | GRZEJSZCZAK 2017 – Łukasz Grzejszczak, Porcelanowy ogród. Flora w ceramice europejskiej XVIII–XX w., „Szkło i Ceramika” 2017, nr 1, s. 11–14. | pl |
dc.references | HELFRICHT 2012 – Jürgen Helfricht, A smal Lexicon of Meissan Porcelain, Husum 2012. | pl |
dc.references | Kraków 1934 – Katalog wystawy kobierców mahometańskich ceramiki azjatyckiej i europejskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1934. | pl |
dc.references | Kraków 2012 – Dar Krystyny Czapskiej dla Zamku Królewskiego na Wawelu, katalog wystawy grudzień 2012 – marzec 2013, red. Krystyna Podlodowska-Reklewska, Kraków 2012. | pl |
dc.references | PACANA/ROMANOWICZ 2015 – Beata Pacana, Beata Romanowicz, W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, katalog wystawy luty–maj 2015, Kraków 2015. | pl |
dc.references | PIĄTKIEWICZ-DERENIOWA 1983 – Maria Piątkiewicz-Dereniowa, Porcelana miśnieńska w zbiorach Wawelskich, katalog zbiorów, t. 1–2, Kraków 1983. | pl |
dc.references | RÖNTGEN 2021 – Robert E. Röntgen, Deutsche Porzellanmarken von 1710 bis zur Gegenwart, Regenstauf 2021. | pl |
dc.references | RÓŻ-MIELECKA 1998 – Dorota Róż-Mielecka, Pierwiastek boski. Niezwykłość i wprawa, czyli dawna sztuka Japonii, katalog wystawy Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 1998. | pl |
dc.references | SCHERF 1980 – Helmut Scherf, Thüringen Porzellan unter besonderer Berücksichtigung der Erzeugnisse des 18. und frühen 19. Jahrhunderts, Lepizig 1980. | pl |
dc.references | SOZAŃSKA 2002 – Jolanta Sozańska, Porcelana z wytwórni europejskich, katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2002. | pl |
dc.references | SZWEJKOWSKA 1961 – Helena Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w. Zarys historyczny, Wrocław–Warszawa 1961. | pl |
dc.references | WALCHA 1973 – Otto Walcha, Meißner Porzellan, Drezden 1973. | pl |
dc.references | Warszawa 1982 – Porcelana wiedeńska 1718–1864. Katalog wystawy ze zbiorów Österreichische Museum für angewandte Kunst w Wiedniu, katalog wystawy Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1982. | pl |
dc.references | Warszawa 2009 – Marcin Jacoby, Joanna Markiewicz, Joanna Popkowska, Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2009. | pl |
dc.contributor.authorEmail | lukasz.grzejszczak@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.14.04 | |