Show simple item record

dc.contributor.authorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2023-07-03T08:02:01Z
dc.date.available2023-07-03T08:02:01Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47396
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the meaning of correction, i.e. the conversation accompanying the study of outdoor painting. Correction is a tool that can support and motivate to pursue artistic work, and at the same time it can introduce students to the language of visual arts. It is widely used at various levels of arts education. Art adepts in conversation with teachers / experienced artists and other painters gain declarative and procedural knowledge in the field of painting. The article uses materials from observations, conversations and interviews conducted during open-air painting sessions, addressed primarily to amateur artists and people preparing for studies. The article consists of three parts: a theoretical introduction to the subject of outdoor painting and its importance for artistic education, a methodological and empirical section, which discusses the different functions of correction, its types, and the context of the emergence of conversations about artistic progress, including an analysis of the stages of work in the open air context. It concludes with a discussion on creation as an interpersonal and relational process, an important element of which are constructive conversations about art and artistic competences.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przybliżenie znaczenia korekty, czyli rozmowy towarzyszącej nauce malarstwa plenerowego. Korekta to narzędzie, które ma wspierać i motywować do pracy artystycznej, a jednocześnie wprowadzać w język sztuk wizualnych. Jest powszechnie stosowana na różnych szczeblach edukacji artystycznej. Adepci sztuki w rozmowie z nauczycielami / doświadczonymi twórcami oraz innymi osobami malującymi zdobywają wiedzę deklaratywną i proceduralną w zakresie malowania obrazu. W artykule wykorzystane zostały materiały z obserwacji, rozmów i wywiadów, prowadzonych podczas plenerów malarskich kierowanych, przede wszystkim, do twórców amatorów oraz osób przygotowujących się na uczelnie wyższe. Artykuł składa się z trzech części: wprowadzenia teoretycznego w tematykę malarstwa plenerowego i jego znaczenia dla edukacji artystycznej, części metodologicznej oraz empirycznej, w której przeanalizowano funkcje korekty, jej rodzaje, kontekst pojawienia się rozmów o postępach artystycznych, czyli etapy pracy w plenerze. W podsumowaniu zainicjowana została dyskusja nad tworzeniem jako procesem interpersonalnym i relacyjnym, którego znaczącym elementem są konstruktywne rozmowy o sztuce i kompetencjach artystycznych.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectoutdoor paintingen
dc.subjectcorrectionen
dc.subjectconversationen
dc.subjectartistic / paintingen
dc.subjectobservationen
dc.subjectinterviewsen
dc.subjectplener malarskipl
dc.subjectkorektapl
dc.subjectrozmowapl
dc.subjectkompetencje artystyczne/ malarskiepl
dc.subjectobserwacjapl
dc.subjectwywiadypl
dc.titleDo You Think the Painting is Finished? The Function of Correction/Conversation in Developing Painting Skills on the Example of Outdoor Paintingen
dc.title.alternativeCzy twoim zdaniem obraz jest skończony? Funkcja korekty/ rozmowy w rozwijaniu zdolności malarskich na przykładzie malowania w plenerzepl
dc.typeArticle
dc.page.number144-161
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.referencesAbra J. (1994) Collaboration in Creative Work: An Initiative for Investigation, “Creativity Research Journal”, no. 7, pp. 1–20, https://doi.org/10.1080/10400419409534505en
dc.referencesAmabile T. M. (1996) Creativity in Context: Update to “The Social Psychology of Creativity”, Boulder, Colorado – Cumnor Hill, Oxford, Westview Press.en
dc.referencesAngrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, trans. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesBogusławski M. M., Modrzejewska-Świgulska M. (2022) (Nie)widzialne środowisko? – o tym, czy i do czego potrzebujemy shinrin-yoku, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscy- plinarne”, no. 2(15), pp. 293–312, https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.16en
dc.referencesChaunu P. (1989) Cywilizacja wieku oświecenia, trans. E. Bąkowska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.en
dc.referencesChybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.en
dc.referencesCybis J. (1980) Notatki malarskie – dzienniki 1954–1966, wybór i wstęp D. Horodyński, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, pp. 97–108.en
dc.referencesDoyle Ch. L. (2016) Social Interaction in the Art of Acting: Forms and Phases, “Creativity, Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 211–228, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0014en
dc.referencesEstreicher K. (1986) Historia sztuki w zarysie, Warszawa–Kraków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesFrydryczak B. (2013) Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, seria Krajobrazy, t. 1, Poznań, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.en
dc.referencesGiełdoń-Paszek A. (2006) Zarys teorii i praktyki dydaktycznej w zakresie malarstwa pejzażowego na akademiach sztuk pięknych w Europie i w Polsce od momentu powstania akademii do początków XX wieku, Cieszyn, Uniwersytet Śląski w Katowicach.en
dc.referencesGóralski A. (red.) (1980) Kształtowanie grup twórczego myślenia in: Zadanie, metoda, rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia. Zbiór 3, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.en
dc.referencesHałas E. (2006) Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesJohn-Steiner J. (2000) Creative Collaboration, New York, Oxford University Press.en
dc.referencesKębłowski J. (1987) Dzieje sztuki polskiej: panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa, Wydawnictwo Arkady.en
dc.referencesKonecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesLebuda I., Galewska-Kustra M., Glăveanu V. P. (2016) Creativity and Social Interactions, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 2(3), pp. 187–193, https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0012en
dc.referencesMączak A. (1998) Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Gdańsk, Wydawnictwo Novus Orbis.en
dc.referencesMitchell W. J. T. (2012) Pokazać widzenie in: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, trans. Ł. Zaremba, eds. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, introduction I. Kurz, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.en
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2018a) Professional Competences. Reconstruction of the Opinions of Polish Female Directors, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(5), pp. 72–83.en
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2018b) Plener malarski jako środowiskowy kontekst twórczości plastycznej. Relacja z badań jakościowych, „Kultura i Wychowanie”, no. 13(1), pp. 135–146, https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_135-146en
dc.referencesMorawski S. (2007) Wybór pism estetycznych, Kraków, Wydawnictwo Universitas.en
dc.referencesNęcka E. (1994) TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.en
dc.referencesPaulus P. B., Yang H. (2000) Idea Generation in Groups: A Basis for Creativity in Organizations, “Organizational Behavior and Human Decision Processes”, no. 82, pp. 76–87, https://doi.org/10.1006/obhd.2000.2888en
dc.referencesPieńkos A.(2011) Widok jako fragment natury. Utrata przestrzeni w malarstwie pejzażowym ok. 1800 in: Zawsze fragment? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 99–114.en
dc.referencesPieńkos A. (2014) Oświeceniowe „laboratorium natury”. W poszukiwaniu mediów poznania, „Rocznik Historii Sztuki”, no. 39, pp. 97–108.en
dc.referencesPieńkos A. (2021) Rewolucja plenerowa XVIII wieku? Relacje z narodzin pejzażu nowoczesnego, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323554172en
dc.referencesPietrzak M. (2019) Edukacja artystyczna w twórczej komunikacji. Rosyjski teatr i film, Warszwa, Wydawnictwo BEL Studio.en
dc.referencesRubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.en
dc.referencesRunco M. (2003) Idea Evaluation, Divergent Thinking and Creativity in: Critical Creative Processes, M. Runco (ed.), Cresskil, Hampton Press.en
dc.referencesSasin M., Sass T., Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Dynamika rozwoju działalności kobiecych grup artystycznych. Raport z badań jakościowych, „Kultura i Edukacja”, no. 1(127), pp. 162–179, https://doi.org/10.15804/kie.2020.01.10en
dc.referencesSawyer R. K. (2007) Group Genius. The Creative Power of Collaboration, New York, Basic Books.en
dc.referencesSawyer R. K. (2009) Writing as a Collaborative Act in: The Psychology of Creative Writing, S. B. Kaufman, J. C. Kaufman (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 166–179, https://doi.org/10.1017/CBO9780511627101.012en
dc.referencesSawyer R. K. (2019) Individual and Group Creativity in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 567–587, https://doi.org/10.1017/9781316979839.028en
dc.referencesShenk J. W. (2016) Siła duetów. W poszukiwaniu istoty innowacji w twórczych tandemach, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesStopczyk S. (1987) Impresjonizm, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.en
dc.referencesSzczepanik R. (2015) Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesSzmidt J. K. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, https://doi.org/10.18778/7969-685-7en
dc.referencesSzmidt J. K, Modrzejewska-Świgulska M. (2020) Together or Separately: Dilemmas of Group Work in Professional Creativity, “Creativity. Theories – Research – Applications”, no. 1(7), pp. 1–26, https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0001en
dc.referencesThompson J. (2006) Jak czytać malarstwo współczesne. Od Curbeta do Warhola, Kraków, Wydawnictwo Universitas.en
dc.referencesBernat A. (2022) Jan Cybis, rysownik i malarz, urodził się 125 lat temu, https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/jan-cybis-rysownik-i-malarz-urodzil-sie-125-lat-temu (access: 09.2022).en
dc.referencesFundacja Instytut Fotografii Fort, Szkoła patrzenia, http://szkolapatrzenia.pl/info/edukacja-wizualna (access: 09.2022).en
dc.contributor.authorEmailmonika.modrzejewska@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.09
dc.relation.volume16


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0