dc.contributor.author | Łukasiewicz-Wieleba, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T08:02:03Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T08:02:03Z | |
dc.date.issued | 2023-06-30 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47398 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to analyze how the creative potential manifested in childhood was successively developed in the late childhood and adolescence periods, and what were the parents’ attitudes towards the creative potential of their children. The research used the method of the qualitative interview. A study was conducted among 33 parents who in the first study (2013) indicated that their children have creative potential, and who also participated in the second study (2020–2021), describing to what extent these potential skills were developed. The results of the research indicate that the areas in which the creative potential of children were revealed are also suitable for young people, although some young people gave up their development or found an outlet for their creative passions in other areas than initially, in their early childhood. Individuals show the development of directional skills at a very high level, which is also associated with a high level of creative activity in a given field (e.g. music, art, social activities, acting, mathematics). In turn, the parents demonstrate four different attitudes towards their children’s creativity: supportive, indifferent, discouraged, and focused on coping with the child’s difficulties. | en |
dc.description.abstract | Celem tego artykuł jest analiza, w jaki sposób przejawiany w dzieciństwie potencjał twórczy rozwinął się w okresie późnego dzieciństwa i adolescencji oraz jakie postawy wobec potencjału twórczego swoich dzieci wykazują rodzice. Zastosowano metodę wywiadu jakościowego. Przeprowadzono badania na próbie 33 rodziców, wyłonionych z poprzednich badań. W pierwszym badaniu (rok 2013) zadeklarowali, że ich dzieci posiadają potencjał twórczy, a w drugim (lata 2020–2021) opisywali, w jakim zakresie potencjał ten się rozwinął. Wyniki badań wskazują, że obszary, w których ujawniał się potencjał twórczy dzieci, są kontynuowane w wieku młodzieńczym, chociaż część młodych ludzi zaniechała rozwoju swych pasji twórczych lub znalazła ich ujście w innych dziedzinach niż miało to miejsce w dzieciństwie. Pojedyncze osoby charakteryzuje rozwój zdolności kierunkowych na bardzo wysokim poziomie, co wiąże się także z wysokim poziomem aktywności twórczych w danej dziedzinie (np. muzyka, plastyka, działania społeczne, aktorstwo, matematyka). Rodzice wobec twórczości swoich dzieci reprezentują cztery postawy: wspierającą, obojętną, zniechęconą lub ukierunkowaną na radzenie sobie z trudnościami dziecka. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | creative potential | en |
dc.subject | creativity of children and youth | en |
dc.subject | parents towards children’s creativity | en |
dc.subject | potencjał twórczy | pl |
dc.subject | twórczość dzieci i młodzieży | pl |
dc.subject | rodzice wobec twórczości dzieci | pl |
dc.title | Rodzice wobec rozwoju potencjału twórczego swoich dzieci | pl |
dc.title.alternative | Parents Towards the Development of Their Children’s Creative Potential | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 175-190 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | pl |
dc.references | Baer J., McKool S. (2009) Assessing Creativity Using the Consensual Assessment Technique w: C. S. Schreiner, Handbook of Research on Assessment Technologies Methods and Applications in Higher Education, Hershey, PA, IGIGlobal, s. 1–13. | pl |
dc.references | Barbot B., Besançon M., Lubart T. I. (2011) Assessing Creativity in the Classroom, “The Open Education Journal”, nr 4(2), s. 58–66, https://dx.doi.org/10.2174/1874920801104010058 | pl |
dc.references | Beghetto R., Dilley A. (2016) Creative Aspirations or Pipe Dreams? Toward Understanding Creative Mortification in Children and Adolescents. Perspectives on Creativity Development, “New Directions for Child and Adolescent Development”, nr 151, s. 85–95, https://doi.org/10.1002/cad.20150 | pl |
dc.references | Brocławik K., (2005) Grupy jako środowiska aktywności twórczej w: A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Dillon J. J. (2002) The Role of the Child in Adult Development, “Journal of Adult Development”, nr 9, s. 267–275, https://doi.org/10.1023/A:1020286910678 | pl |
dc.references | Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.references | European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (2022) Gender gaps in the cultural and creative sectors, Brussels, Publications Office of the European Union, https://data.europa.eu/doi/10.2766/322133 | pl |
dc.references | Gralewski J. (2019) Czy płeć twórcy ma znaczenie? Przekonania nauczycieli na temat charakterystyki kreatywnego chłopca oraz kreatywnej dziewczynki, „Rocznik Lubuski”, nr 4(1), s. 49–69, https://doi.org/10.34768/rl.2019.v451.03 | pl |
dc.references | Jastrzębska D., Limont W. (2017) Not Only Jumps, Slumps, but also Mini Plateau. Creative Potential Assessed by the Test for Creative Thinking-Drawing Production. A Cross-Sectional Study of Polish Students Aged from 7 to 18, “Creativity Research Journal”, nr 29(3), s. 337–342, https://doi.org/10.1080/10400419.2017.1360060 | pl |
dc.references | Karwowski M., Beghetto R. (2019) Creative Behavior as Agentic Action, “Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts”, nr 13(4), s. 402–415, https://doi.org/10.1037/aca0000190 | pl |
dc.references | Karwowski M., Lebuda I., Beghetto R., Kaufman J., Sternberg R. (2019) Creative Self-Beliefs w: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (red.), Cambridge, Cambridge University Press, s. 396–418. | pl |
dc.references | Kaufman J. C. (2011) Kreatywność, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl |
dc.references | Kaufman J. C., Baer J., Agars M. D., Loomis D. (2010) Creativity Stereotypes and the Consensual Assessment Technique, “Creativity Research Journal”, nr 22(2), s. 200–205, https://doi.org/10.1080/10400419.2010.481529 | pl |
dc.references | Kleibeuker S., De Dreu C., Crone E. (2016) Creativity Development in Adolescence: Insight from Behavior, Brain, and Training Studies, “New Directions for Child and Adolescent Development”, nr 151, s. 73–84, https://doi.org/10.1002/cad.20148 | pl |
dc.references | Kleibeuker S., Stevenson C., van der Aar L., Overgaauw S., van Duijvenvoorde A., Crone E. (2017) Training in the Adolescent Brain: An fMRI Training Study on Divergent Thinking, “Developmental Psychology”, nr 53(2), s. 353–365, https://doi.org/10.1037/dev0000239 | pl |
dc.references | Kwaśniewska J. M., Gralewski J., Witkowska E. M., Kostrzewska M., Lebuda I. (2018) Mothers’ Personality Traits and the Climate for Creativity They Build with Their Children, “Thinking Skills and Creativity”, nr 27, s. 13–24, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.11.002 | pl |
dc.references | Kwaśniewska J. M., Lebuda I. (2017) Balancing Between Roles and Duties – The Creativity of Mothers, “Creativity. Theories – Research – Applications”, nr 4(1), s. 137–158, https://doi.org/10.1515/ctra-2017-0007 | pl |
dc.references | Lebuda I., Jankowska D. M., Karwowski M. (2020) Parents’ Creative Self-Concept and Creative Activity as Predictors of Family Lifestyle, “Environmental Research and Public Health”, nr 17(24): 9558, https://doi.org/10.3390/ijerph17249558 | pl |
dc.references | Limont W. (2013) „Stań na ramionach gigantów”, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, s. 125–138, https://doi.org/10.5604/00332860.1094506 | pl |
dc.references | Lovecky D. (1992) Exploring Social and Emotional Aspects of Giftedness in Children, “Roeper Review”, nr 15(1), s. 18–25, https://doi.org/10.1080/02783199209553451 | pl |
dc.references | Lubart T., Zenasni F., Barbot B. (2013) Creative Potential and its Measurement, “International Journal for Talent Development and Creativity”, nr 1(2), s.41–51. | pl |
dc.references | Łukasiewicz-Wieleba J. (2018) Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl |
dc.references | Łukasiewicz-Wieleba J. (2021) Nowe technologie w edukacji uczniów zdolnych, w: A. Klimska, M. Klimska, Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 80–92. | pl |
dc.references | Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Olszewski-Kubilius P. (2002) Parenting Practices that Promote Talent Development, Creativity, and Optimal Adjustment, w: M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon, The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do We Know?, Waco, TX, Prufrock Press, s. 205–212. | pl |
dc.references | Perleth C., Sierwald W., Heller K. (1993) Selected Results of the Munich Longitudinal Study of Giftedness: The Multidimensional/Typological Giftedness Model, “Roeper Review”, nr 15(3), s. 149–155. | pl |
dc.references | Proudfoot D., Kay A. C., Koval Ch. Z. (2015) A Gender Bias in the Attribution of Creativity: Archival and Experimental Evidence for the Perceived Association Between Masculinity and Creative Thinking, “Psychological Science”, nr 26(11), s. 1751–1761, https://doi.org/10.1177/0956797615598739 | pl |
dc.references | Pugsley L., Selcur A. (2018) Supporting Creativity Or Conformity? Influence of Home Environment and Parental Factors on the Value of Children’s Creativity Characteristics, “The Journal of Creative Behavior”, nr 54(3), s. 598–609, https://doi.org/10.1002/jocb.393 | pl |
dc.references | Richards R. (2012) Everyday Creativity w: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (red.), Cambridge, Cambridge University Press, s. 189–215. | pl |
dc.references | Runco M., Acar S., Cayirdag N. (2017) A Closer Look at the Creativity Gap and Why Students Are Less Creative at School than Outside of School, “Thinking Skills and Creativity”, nr 24, s. 242–249, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.04.003 | pl |
dc.references | Silvia P. J., Christensen A. P., Cotter K. N. (2016) Commentary: The Development of Creativity—Ability, Motivation, and Potential, “Perspectives on creativity development. New Directions for Child and Adolescent Development”, nr 151, s. 111–119. | pl |
dc.references | Singer J., Lythcott M. (2002) Fostering school achievement and creativity through sociodramatic play in the classroom, “Research in the Schools”, nr 9(2), s. 43–52. | pl |
dc.references | Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2012) Nurturing The Young Genius, “Scientific American Mind”, nr 23(5). | pl |
dc.references | Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. (2015) From Traditional Perspectives on Giftedness to Embracing Talent Development: A Transition Based on Scholarship in Psychological Science, “Psychologia Wychowawcza”, nr 8, s. 9–19. | pl |
dc.references | Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Szmidt K. J. (2022) Dziecko odkrywcą twórczych problemów i pytań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 17(66), s. 11–26, https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1766.01 | pl |
dc.references | Torrance E. (1968) A Longitudinal Examination of the Fourth Grade Slump in Creativity, “Gifted Child Quarterly”, nr 12(4), s. 195–199, https://doi.org/10.1177/001698626801200401 | pl |
dc.references | Torrance E. (1975) Preliminary Manual: Ideal Child Checklist, Athens, GA, Georgia Studies of Creative Behavior. | pl |
dc.references | van der Zanden P., Meijer P., Beghetto R. (2020) A Review Study about Creativity in Adolescence: Where Is the Social Context?, “Thinking Skills and Creativity”, nr 38: 100702, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100702 | pl |
dc.contributor.authorEmail | jlukasiewicz@aps.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.16.11 | |
dc.relation.volume | 16 | |