Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGiercarz-Borkowska, Magdalena
dc.date.accessioned2023-07-03T08:02:04Z
dc.date.available2023-07-03T08:02:04Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47399
dc.description.abstractThe abilities of children and the school conditions detrimental to their development, as observed by parents, are one of the important motivations behind the decision to homeschool children. In this model of education, the parents are responsible for making it possible for the child to develop according to their capabilities. The aim of this article is to describe the engagement of parents in developing their children’s abilities in home education. Research was performed in the qualitative tradition, using the narrative interview method. The resulting research material was subjected to analysis and interpretation. The Differentiating Model of Giftedness and Talent by Françoys Gagné was used as an inspiration. The conducted research allowed to describe and interpret parents’ activity in developing children’s abilities – to categorize and describe their actions, the types of ability they identify and help develop, and to present reflections which accompany parents while realizing those tasks. It can be concluded that homeschooling parents concentrate on creating the appropriate conditions for their children to develop abilities, and on equipping them with corresponding skills and competences.en
dc.description.abstractZdolności dziecka i niesprzyjające ich rozwojowi warunki szkolne, które obserwują rodzice, są jednym z istotnych motywów podejmowania edukacji domowej. W tym trybie edukacji to rodzice odpowiedzialni są za umożliwienie dziecku rozwoju adekwatnego do jego możliwości. Celem artykułu było opisanie zaangażowania rodziców w rozwijanie zdolności dziecka w edukacji domowej. Badania przeprowadzone zostały w tradycji jakościowej, metodą wywiadu narracyjnego. Uzyskany materiał badawczy poddano analizie i interpretacji. Wykorzystano Model Różnicujący Zdolności i Talent Françoys Gagnégo. Przeprowadzone badania pozwoliły opisać i zinterpretować aktywność rodziców w obszarze rozwijania zdolności dziecka (skategoryzować i opisać działania, które podejmują, rodzaje zdolności, które identyfikują i pomagają dziecku rozwijać), oraz przedstawić refleksje towarzyszące rodzicom w realizacji tych zadań. Można wnioskować, że rodzice w edukacji domowej koncentrują się w swoich działaniach na stworzeniu dzieciom warunków do rozwoju zdolności oraz wyposażeniu ich w kompetencje, które temu sprzyjają.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecthome educationen
dc.subjecthomeschoolingen
dc.subjectabilitiesen
dc.subjectparentsen
dc.subjectgifted childen
dc.subjectedukacja domowapl
dc.subjectzdolnościpl
dc.subjectrodzicepl
dc.subjectdziecko zdolnepl
dc.titleZaangażowanie rodziców w rozwój zdolności dziecka w rodzinach edukacji domowej w Polscepl
dc.title.alternativeParental Involvement in the Development of Children’s Abilities in Home Education Families in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number191-205
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolskipl
dc.referencesAdamski F. (2002) Rodzina – wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydawnictwo Petrus.pl
dc.referencesBielecka-Prus J., Heleniak A. (2018) Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców w: Rodzina w edukacji domowej, J. Bielecka-Prus (red.), Warszawa, Wydawnictwo i Księgarnia Gotów, s. 139–166.pl
dc.referencesDewey J. (2006) Szkoła i dziecko, tłum. H. Błeszyńska, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.referencesGagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 51(9), s. 121–140, https://doi.org/10.5604/00332860.1211501 [online:] https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139299 (dostęp: 12.05.2023).pl
dc.referencesGiercarz-Borkowska M. (2019) Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych, Wrocław, Wydawnictwo TeksTy.pl
dc.referencesGiercarz-Borkowska M. (2020) Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 83–97, https://doi.org/10.12775/ED.2020.006pl
dc.referencesGiercarz-Borkowska M. (2021) Wartość edukacji domowej w rozwijaniu zdolności dziecka w: Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego, M. Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, M. Nyczaj-Drąg (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 154–164.pl
dc.referencesKochan K. (2015) Women-Home Educators, „Pedagogika Rodziny”, nr 5(2), s. 157–172, https://doi.org/10.1515/fampe-2015-0026pl
dc.referencesKrólikiewicz R. (2016) Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 4(42), s. 115–128.pl
dc.referencesLimont W. (2012) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesPorzucek-Miśkiewicz M. (2013) Samopoczucie ucznia zdolnego w szkole w: Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych, M. Jabłonowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Universitas Rediviva, s. 219–224.pl
dc.referencesRimm S. (2000) Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, tłum. M. Horzowska, Poznań, Wydawnictwo Moderski i Spółka.pl
dc.referencesSalcher A. (2009) Utalentowany uczeń i jego wrogowie, Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.pl
dc.referencesSękowski A. E. (2000) Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 ze zm.pl
dc.referencesKopeć M. (2020) Odpowiedź na interpelację nr 2849 w sprawie finansowania edukacji domowej, https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BN79VL&view=5 (dostęp: 30.03.2020).pl
dc.contributor.authorEmailmagdalena.giercarz-borkowska@uni.opole.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.12
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0