dc.contributor.author | Kruszyńska, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T08:02:06Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T08:02:06Z | |
dc.date.issued | 2023-06-30 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47402 | |
dc.description.abstract | The article presents the preliminary results of an online survey research conducted in May and June 2022 among 484 teachers of initial classes, considered as a convenience sample. The presented results focus on providing evidence: which traits/behaviors of the youngest students are perceived by teachers as markers of giftedness, and whether and how the patterns of identifying students’ abilities differ depending on the professional career of teachers and the characteristics of the schools in which they work. The use of exploratory factor analysis allowed to reveal what latent theoretical concepts of giftedness can be distinguished on the basis of the selection of characteristics of gifted students. The article is inspired by the research conducted by The National Research Center on the Gifted and Talented (Brighton et al. 2007) in 2003, as one of the few studies in this area carried out among primary grades teachers, and revived discussion at the turn of 20th and 21st centuries, primarily in the USA, on changes in the giftedness and gifted education paradigms and the role of teachers in developing skills and talents. | en |
dc.description.abstract | W artykule prezentowane są wstępne wyniki internetowych badań ankietowych przeprowadzonych w maju i czerwcu 2022 roku wśród 484 nauczycieli klas początkowych. Referowane wyniki skoncentrowane są na ustaleniu: jakie charakterystyki (cechy i zachowania) najmłodszych uczniów postrzegane są przez nauczycieli jako markery zdolności oraz czy i jak wzory identyfikowania zdolności uczniów różnicowane są przez doświadczenie zawodowe nauczycieli i cechy szkół, w których pracują. Zastosowanie eksploracyjnej analizy czynnikowej pozwoliło ustalić, jakie ukryte teoretyczne koncepty zdolności daje się wyodrębnić na podstawie wyborów charakterystyk uczniów zdolnych. Artykuł inspirowany jest badaniami przeprowadzonymi przez The National Research Center on the Gifted and Talented (Brighton et al. 2007) w roku 2003 oraz ożywioną na przełomie XX i XXI wieku dyskusją, przede wszystkim w USA, dotyczącą zmian w paradygmatach zdolności i paradygmatach edukacji zdolności (gifted education) oraz roli nauczycieli w rozwijaniu zdolności i talentów. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | paradigms of giftedness | en |
dc.subject | identification of gifted primary grades children | en |
dc.subject | gifted pupils at a younger school age | en |
dc.subject | paradygmaty zdolności | pl |
dc.subject | identyfikacja uczniów zdolnych z klas początkowych | pl |
dc.subject | uczeń zdolny w młodszym wieku szkolnym | pl |
dc.title | Postrzeganie uczniów zdolnych przez nauczycieli klas I–III w Polsce. Wstępne wyniki badań empirycznych | pl |
dc.title.alternative | The Perception of Gifted Students by Teachers in Grades 1–3 in Poland. Initial Results of Empirical Research | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 238-257 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.references | Ambrose D., Sternberg R. S. (red.) (2016) Giftedness and Talent in the 21st Century. Adopting to the Turbulance of Globalization, Rotterdam–Boston–Taipei, Sense Publishers, https://doi.org/10.1007/978-94-6300-503-6 | pl |
dc.references | Borland J. H. (2003) The Death of Giftedness w: J. H. Borland (red.) Rethinking Gifted Education, New York, NY, Teachers College Press, s. 105–124. | pl |
dc.references | Brighton C. M., Moon T. R., Jarvis J. M., Hockett J. A. (2007) Primary Grade Teachers’ Conceptions of Giftedness and Talent: A Case-Based Investigation, Storrs, University of Connecticut, The National Research Center on the Gifted and Talented. | pl |
dc.references | Callahan C. M., Hertberg-Davis H. L. (red.) (2018) Fundamentals of Gifted Education: Considering Multiple Perspectives, New York, London, Routledge Taylor & Francis Group, https://doi.org/10.4324/9781315639987 | pl |
dc.references | Cieślikowska J., Limont W. (2010) Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli w: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. 2, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.references | Cuhna F., Heckman J. (2007) The Technology of Skill Formation, Cambridge, MA, National Bureau of Economic Research, [online:] https://www.nber.org/system/files/working_papers/w12840/w12840.pdf (dostęp: 20.09.2022). | pl |
dc.references | Dai, D. Y., Chen, F. (2014) Paradigms of Gifted Education: A Guide to Theory-Based, Practice-Focused Research, Waco, TX, Prufrock Press. | pl |
dc.references | Dyrda B. (2012) Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl |
dc.references | Gardner H. (1983) Frames of Mind, New York, NY, Basic Books. | pl |
dc.references | McCoach D. B, Siegle D. (2007) What Predicts Teachers’ Attitudes Toward the Gifted?, “Gifted Child Quarterly”, nr 3(51), s. 246–255, https://doi.org/10.1177/0016986207302719 | pl |
dc.references | Papadopoulos D. (2016) Psycho-Pedagogical and Educational Aspects of Gifted Students, Starting from the Preschool Age; How Can Their Needs Be Best Met?, “Journal of Psychological Abnormalities”, nr 5(2): 153, https://doi.org/10.4172/2471-9900.1000153 | pl |
dc.references | Pfeiffer S. I. (red.) (2018) Handbook of Giftedness in Children. Psychoeducational Theory, Research and Best Practices, New York, NY, Springer Cham Publisher. | pl |
dc.references | Prieto L., Parra J., Ferrándiz C., Sánchez C. (2004) The Role of the Teacher Within the Identification of Gifted Students, paper presented at the European Conference on Educational Research, University of Crete, 22–25 September 2004, [online:] https://www.researchgate.net/publication/323737555_The_role_of_the_teacher_within_the_identification_of_gifted_students (dostęp: 31.08.2022). | pl |
dc.references | Renzulli J. S. (1986) The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Creative Productivity w: Conceptions of Giftedness, Sternberg R. J., Davidson J. E. (red.), Cambridge, Cambridge University Press, s. 53–92. | pl |
dc.references | Romaniuk W., Jabłonowska M. (red.) (2022) Zdolności i twórczość. Koncepcje. Badania. Praktyka, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. | pl |
dc.references | Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (2021) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo oświatowe, Dz.U. 2021 poz. 1082. | pl |
dc.references | Shavinina L. V. (red.) (2009) International Handbook on Giftedness, New York, NY, Springer Science+Business Media B.V., https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6162-2 | pl |
dc.references | Sternberg R. J. (1984) A Contextualist View of the Nature of Intelligence, “International Journal of Psychology”, nr 19(1–4), s. 307–334, https://doi.org/10.1080/00207598408247535 | pl |
dc.references | Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2011) Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science. Psychological science in the public interest, “A Journal of the American Psychological Society”, nr 12(1), s. 3–54, https://doi.org/10.1177/1529100611418056 | pl |
dc.references | Knopik T. (2022) [b.t.] w: Edukacja włączająca – Nauka. Rozwój, Przyszłość. Dodatek specjalny do „Rzeczpospolitej” przygotowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, 31.05.2022, s. 7 https://edukacjawzasiegureki.pl/wp-content/uploads/2022/06/EW_Dodatek_Rzeczpospolita_31.05.pdf (dostęp: 10.12.2022). | pl |
dc.references | Kruszyńska E. (2022a) Ankieta: Uczeń zdolny w edukacji wczesnoszkolnej, https://ankiety.uni.lodz.pl/index.php/117472?lang=pl (dostęp: 31.08.2022). | pl |
dc.references | Kruszyńska E. (2022b) Badanie „Uczeń zdolny w edukacji wczesnoszkolnej”, https://sway.office.com/HxRtcTAUZAvPgZGF (dostęp: 31.08.2022). | pl |
dc.references | Rada Unii Europejskiej (2018) Council Recommendation of 22 May 2018 on Promoting Common Values, Inclusive Education, and the European Dimension of Teaching (2018/C 195/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2018.19501.0001.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2018%3A195%3AFULL (dostęp: 7.09.2022). | pl |
dc.references | Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy (ZPRE) (1994) Recommendation 1248: Education for Gifted Children, https://assembly.coe.int/nw/xml/xref/xref-xml2html-en.asp?fileid=15282&lang=en (dostęp: 7.09.2022). | pl |
dc.contributor.authorEmail | ewa.kruszynska@edu.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.16.15 | |
dc.relation.volume | 16 | |