dc.contributor.author | Krasoń, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T08:02:08Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T08:02:08Z | |
dc.date.issued | 2023-06-30 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47404 | |
dc.description.abstract | The main aim of this article is to present two stories of savant figures who have been, on the one hand, significant personalities in the world of science and, on the other hand, have struggled with neurodevelopmental disorders and schizophrenia. These figures are Temple Grandin and John Nash. Their stories have also inspired the filmmakers of two films which have already become part of the cinematic canon and won multiple accolades, including awards for the main actors who created brilliant portraits of the neurodivergent geniuses. The hermeneutical analysis of these motion pictures is aimed at showing the specific ways in which the prodigious savants function, with particular focus on the role played by the closest social environment in creating conditions beneficial for the development of their special talents. | en |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest przedstawienie dwóch sylwetek sawantów, będących z jednej strony osobistościami świata nauki, a z drugiej osobami borykającymi się z zaburzeniami neurorozwojowymi i schizofrenią. Są to postaci Temple Grandin i Johna Nasha. Stały się one również inspiracją dla twórców dwóch filmów fabularnych, które weszły już do kanonu kinematografii, były też wielokrotnie nagradzane, także za kreacje protagonistów, doskonale portretując nie-neurotypowych geniuszy. Hermeneutyczna analiza tych obrazów kinowych ma na celu ukazanie specyfiki funkcjonowania prodigious savant ze zwróceniem szczególnej uwagi na rolę najbliższego otoczenia w budowaniu sprzyjających warunków dla rozwoju ich szczególnych talentów. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | savant syndrome | en |
dc.subject | special abilities | en |
dc.subject | film biography | en |
dc.subject | zespół sawanta | pl |
dc.subject | uzdolnienia specjalne | pl |
dc.subject | biografia filmowa | pl |
dc.title | Wydostać się z cienia ograniczeń ciała i umysłu – zespół sawanta w optyce twórców filmowych | pl |
dc.title.alternative | Escaping Beyond the Shadow Thrown by the Limits of Body and Mind – Savant Syndrome in Filmmakers’ Optics | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 275-288 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.references | Andreasen N. A. (2015) John and Alice Nash: A Beautiful Love Story, „The American Journal of Psychiatry”, nr 8(172), s. 710–713, https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2015.15060709 | pl |
dc.references | Barks C. (2016) Rumi’s Little Books of Love and Laughter: Teaching Stories and Fables, Newburyport, MA, Hampton Roads Publishing. | pl |
dc.references | Chi R. P., Snyder A. W. (2011) Facilitate Insight by Non-Invasive Brain Stimulation, „PLoS ONE”, nr 6(2), s. 1–7, https://doi.org//10.1371/journal.pone.0016655 | pl |
dc.references | Clare C. (2017) Lord of Shadows, New York, Simon and Schuster. | pl |
dc.references | Eastwood S., Evans B., Gaigg S., Harbord J., Milton D. (2022) Autism Through Cinema: Co-Creation and the Unmaking of Knowledge, „International Journal of Qualitative Studies in Education”, Ahead of Print, https://doi.org/10.1080/09518398.2022.2025492 | pl |
dc.references | Garret M., Ezzo M. (1996) Edutainment. The Challenge, „Journal of Interactive Instruction Development”, nr 3(8), s. 3–7. | pl |
dc.references | Grandin T. (1995) Thinking in Pictures. My Life with Autism, New York, Doubleday, Bantam Doubleday Dell Publishing. | pl |
dc.references | Grandin T., Duffy Kate (2004) Developing Talents: Careers for Individuals with Asperger Syndrome and Highfunctioning, Minnetonka, Autism Asperger Publishing Company. | pl |
dc.references | Grandin T., Johnson C. (2005) Animals in Translation: Using the Mysteries of Autism to Decode Animal Behavior, London, Bloomsbury Publishing. | pl |
dc.references | Gyarmathy É. (2018) The Savant Syndrome and Its Connection to Talent Development, „Open Science Journal of Psychology”, nr 2(5), s. 9–16. | pl |
dc.references | Hughes J. E. A., Ward J., Gruffydd E., Baron-Cohen S., Smith P., Allison C., Simner J. (2018) Savant Syndrome Has a Distinct Psychological Profile in Autism, „Molecular Autism”, nr 9, s. 53, https://doi.org/10.1186/s13229-018-0237-1 | pl |
dc.references | Kéri S. (2009) Genes for Psychosis and Creativity: A Promoter Polymorphism of the Neuregulin 1 Gene Is Related to Creativity in People With High Intellectual Achievement, „Psychological Science”, nr 20(9), s. 1070–1073, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02398.x | pl |
dc.references | Krasoń K. (2020) Padawanika. Przebudzenie mocy w doświadczeniu zapośredniczonym. Studium o filmie, wychowaniu i wsparciu rozwoju, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Nasar S. (1998) A Beautiful Mind, New York, Simon & Schuster. | pl |
dc.references | Schipperheijn J. A. M., Dunne F. J. (1990) The Savant Syndrome Genius and Mental Handicap Combined, „Psychiatric Bulletin”, nr 14, s. 475–476, https://doi.org/10.1192/pb.14.8.475 | pl |
dc.references | Snyder A. W., Mulcahy E., Taylor J. L., Mitchell D. J., Sachdev P., Gandevia S. C. (2003) Savant- Like Skills Exposed in Normal People by Suppressing the Left Fronto-Temporal Lobe, „Journal of Integrative Neuroscience”, vol. 2, nr 2, s. 149–158, https://doi.org/10.1142/s0219635203000287 | pl |
dc.references | Treffert D. A. (2009) The Savant Syndrome: An Extraordinary Condition. A Synopsis: Past, Present, Future, „Philosophical Transactions of The Royal Society B – Biological Sciences”, nr 1522(364), s. 1351–1357, https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0326 | pl |
dc.references | Treffert D. A. (2014) Savant Syndrome: Realities, Myths and Misconceptions, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, nr 44, s. 564–571, https://doi.org/10.1007/s10803-013-1906-8 | pl |
dc.references | Wojtyniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 170. | pl |
dc.references | DeGroot D. (2020) Dr. Temple Grandin of CSU Named One of the Top College Professors in the Country, [online:] https://ourcommunitynow.com/news-local/dr-temple-grandin-of-csu-named-one-of-the-top-college-professors-in-the-country (dostęp: 1.11.2022). | pl |
dc.references | Grandin T. (2014) Temple Grandin Askwith Forum: All Kinds of Minds Help the World, [online:] https://www.youtube.com/watch?v=9klKhlc_cJg (dostęp: 30.10.2022). | pl |
dc.references | Grandin T. (2016) Educating Students Who Have Different Kinds of Minds, [online:] https://www.youtube.com/watch?v=8LCrjUL8qU4&t=629s (dostęp: 30.10.2022). | pl |
dc.references | John F. Nash Jr. – Facts, [online:] https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/1994/nash/facts/ (dostęp: 30.10.2022). | pl |
dc.references | Leonard T. (2010) Temple Grandin: My Autism Made Me A Cowgirl Superstar, [online:] https://www.beefmagazine.com/people/0929-temple-grandin-cowgirl-superstar (dostęp: 1.11.2022). | pl |
dc.references | Meet Kim Peek: The incredible case of the man who could memorize everything (2022/2023), [online:] https://yestherapyhelps.com/meet-kim-peek-the-incredible-case-of-the-man-who-could-memorize-everything-10280 (dostęp: 31.10.2022). | pl |
dc.references | Nutt A. E. (2015) Alicia Nash, wife of Nobel Laureate, dies at 82, „The Washington Post”, may 27, [online:] https://www.washingtonpost.com/national/health-science/alicia-nash-wife-of-nobel-laureate-dies-at-82/2015/05/27/6fced406-0479-11e5-bc72-f3e16bf50bb6_story.html (dostęp: 31.11.2022). | pl |
dc.references | Spektrum autyzmu w filmowej opowieści – wywiad z organizatorami Przeglądu Filmów o Autyzmie i Zespole Aspergera (2019) [online:] https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/spektrum-autyzmu-w-filmowej-opowiesci-wywiad-z-organizatorami-przegladu-filmow-o-autyzmie-i-zespole-aspergera,459.htSpektrum%20autyzmu%20w%20filmowej%20opowie%C5%9Bci%20-%20wywiad%20z%20organizatorami%20Przegl%C4%85du%20Film%C3%B3w%20o%20Autyzmie%20i%20Zespole%20Aspergera (dostęp: 15.10.2022). | pl |
dc.references | Temple Grandin, Ph.D., [online:] https://www.templegrandin.com/ (dostęp: 1.10.2022). | pl |
dc.references | : A Space Odyssey (1968) reż. Stanley Kubrick, Metro-Goldwyn-Mayer, USA – Wielka Brytania. | pl |
dc.references | A Beautiful Mind (2001) reż. Ron Howard, DreamWorks SKG – Imagine Entertainment – Universal Pictures, USA. | pl |
dc.references | Extra Life: A Short History of Living Longer (2021) serial dokumentalny, Wielka Brytania – USA, sezon 1, odcinek 3. | pl |
dc.references | Rain Man (1988) reż. Barry Levinson, United Artist – Guber-Peters Company, USA. | pl |
dc.references | Temple Grandin (2010) reż. Mick Jackson, HBO Films – Ruby Films, USA. | pl |
dc.contributor.authorEmail | katarzyna.krason@us.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.16.17 | |
dc.relation.volume | 16 | |