Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrasoń, Katarzyna
dc.date.accessioned2023-07-03T08:02:08Z
dc.date.available2023-07-03T08:02:08Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47404
dc.description.abstractThe main aim of this article is to present two stories of savant figures who have been, on the one hand, significant personalities in the world of science and, on the other hand, have struggled with neurodevelopmental disorders and schizophrenia. These figures are Temple Grandin and John Nash. Their stories have also inspired the filmmakers of two films which have already become part of the cinematic canon and won multiple accolades, including awards for the main actors who created brilliant portraits of the neurodivergent geniuses. The hermeneutical analysis of these motion pictures is aimed at showing the specific ways in which the prodigious savants function, with particular focus on the role played by the closest social environment in creating conditions beneficial for the development of their special talents.en
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest przedstawienie dwóch sylwetek sawantów, będących z jednej strony osobistościami świata nauki, a z drugiej osobami borykającymi się z zaburzeniami neurorozwojowymi i schizofrenią. Są to postaci Temple Grandin i Johna Nasha. Stały się one również inspiracją dla twórców dwóch filmów fabularnych, które weszły już do kanonu kinematografii, były też wielokrotnie nagradzane, także za kreacje protagonistów, doskonale portretując nie-neurotypowych geniuszy. Hermeneutyczna analiza tych obrazów kinowych ma na celu ukazanie specyfiki funkcjonowania prodigious savant ze zwróceniem szczególnej uwagi na rolę najbliższego otoczenia w budowaniu sprzyjających warunków dla rozwoju ich szczególnych talentów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectsavant syndromeen
dc.subjectspecial abilitiesen
dc.subjectfilm biographyen
dc.subjectzespół sawantapl
dc.subjectuzdolnienia specjalnepl
dc.subjectbiografia filmowapl
dc.titleWydostać się z cienia ograniczeń ciała i umysłu – zespół sawanta w optyce twórców filmowychpl
dc.title.alternativeEscaping Beyond the Shadow Thrown by the Limits of Body and Mind – Savant Syndrome in Filmmakers’ Opticsen
dc.typeArticle
dc.page.number275-288
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.referencesAndreasen N. A. (2015) John and Alice Nash: A Beautiful Love Story, „The American Journal of Psychiatry”, nr 8(172), s. 710–713, https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2015.15060709pl
dc.referencesBarks C. (2016) Rumi’s Little Books of Love and Laughter: Teaching Stories and Fables, Newburyport, MA, Hampton Roads Publishing.pl
dc.referencesChi R. P., Snyder A. W. (2011) Facilitate Insight by Non-Invasive Brain Stimulation, „PLoS ONE”, nr 6(2), s. 1–7, https://doi.org//10.1371/journal.pone.0016655pl
dc.referencesClare C. (2017) Lord of Shadows, New York, Simon and Schuster.pl
dc.referencesEastwood S., Evans B., Gaigg S., Harbord J., Milton D. (2022) Autism Through Cinema: Co-Creation and the Unmaking of Knowledge, „International Journal of Qualitative Studies in Education”, Ahead of Print, https://doi.org/10.1080/09518398.2022.2025492pl
dc.referencesGarret M., Ezzo M. (1996) Edutainment. The Challenge, „Journal of Interactive Instruction Development”, nr 3(8), s. 3–7.pl
dc.referencesGrandin T. (1995) Thinking in Pictures. My Life with Autism, New York, Doubleday, Bantam Doubleday Dell Publishing.pl
dc.referencesGrandin T., Duffy Kate (2004) Developing Talents: Careers for Individuals with Asperger Syndrome and Highfunctioning, Minnetonka, Autism Asperger Publishing Company.pl
dc.referencesGrandin T., Johnson C. (2005) Animals in Translation: Using the Mysteries of Autism to Decode Animal Behavior, London, Bloomsbury Publishing.pl
dc.referencesGyarmathy É. (2018) The Savant Syndrome and Its Connection to Talent Development, „Open Science Journal of Psychology”, nr 2(5), s. 9–16.pl
dc.referencesHughes J. E. A., Ward J., Gruffydd E., Baron-Cohen S., Smith P., Allison C., Simner J. (2018) Savant Syndrome Has a Distinct Psychological Profile in Autism, „Molecular Autism”, nr 9, s. 53, https://doi.org/10.1186/s13229-018-0237-1pl
dc.referencesKéri S. (2009) Genes for Psychosis and Creativity: A Promoter Polymorphism of the Neuregulin 1 Gene Is Related to Creativity in People With High Intellectual Achievement, „Psychological Science”, nr 20(9), s. 1070–1073, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02398.xpl
dc.referencesKrasoń K. (2020) Padawanika. Przebudzenie mocy w doświadczeniu zapośredniczonym. Studium o filmie, wychowaniu i wsparciu rozwoju, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesNasar S. (1998) A Beautiful Mind, New York, Simon & Schuster.pl
dc.referencesSchipperheijn J. A. M., Dunne F. J. (1990) The Savant Syndrome Genius and Mental Handicap Combined, „Psychiatric Bulletin”, nr 14, s. 475–476, https://doi.org/10.1192/pb.14.8.475pl
dc.referencesSnyder A. W., Mulcahy E., Taylor J. L., Mitchell D. J., Sachdev P., Gandevia S. C. (2003) Savant- Like Skills Exposed in Normal People by Suppressing the Left Fronto-Temporal Lobe, „Journal of Integrative Neuroscience”, vol. 2, nr 2, s. 149–158, https://doi.org/10.1142/s0219635203000287pl
dc.referencesTreffert D. A. (2009) The Savant Syndrome: An Extraordinary Condition. A Synopsis: Past, Present, Future, „Philosophical Transactions of The Royal Society B – Biological Sciences”, nr 1522(364), s. 1351–1357, https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0326pl
dc.referencesTreffert D. A. (2014) Savant Syndrome: Realities, Myths and Misconceptions, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, nr 44, s. 564–571, https://doi.org/10.1007/s10803-013-1906-8pl
dc.referencesWojtyniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 170.pl
dc.referencesDeGroot D. (2020) Dr. Temple Grandin of CSU Named One of the Top College Professors in the Country, [online:] https://ourcommunitynow.com/news-local/dr-temple-grandin-of-csu-named-one-of-the-top-college-professors-in-the-country (dostęp: 1.11.2022).pl
dc.referencesGrandin T. (2014) Temple Grandin Askwith Forum: All Kinds of Minds Help the World, [online:] https://www.youtube.com/watch?v=9klKhlc_cJg (dostęp: 30.10.2022).pl
dc.referencesGrandin T. (2016) Educating Students Who Have Different Kinds of Minds, [online:] https://www.youtube.com/watch?v=8LCrjUL8qU4&t=629s (dostęp: 30.10.2022).pl
dc.referencesJohn F. Nash Jr. – Facts, [online:] https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/1994/nash/facts/ (dostęp: 30.10.2022).pl
dc.referencesLeonard T. (2010) Temple Grandin: My Autism Made Me A Cowgirl Superstar, [online:] https://www.beefmagazine.com/people/0929-temple-grandin-cowgirl-superstar (dostęp: 1.11.2022).pl
dc.referencesMeet Kim Peek: The incredible case of the man who could memorize everything (2022/2023), [online:] https://yestherapyhelps.com/meet-kim-peek-the-incredible-case-of-the-man-who-could-memorize-everything-10280 (dostęp: 31.10.2022).pl
dc.referencesNutt A. E. (2015) Alicia Nash, wife of Nobel Laureate, dies at 82, „The Washington Post”, may 27, [online:] https://www.washingtonpost.com/national/health-science/alicia-nash-wife-of-nobel-laureate-dies-at-82/2015/05/27/6fced406-0479-11e5-bc72-f3e16bf50bb6_story.html (dostęp: 31.11.2022).pl
dc.referencesSpektrum autyzmu w filmowej opowieści – wywiad z organizatorami Przeglądu Filmów o Autyzmie i Zespole Aspergera (2019) [online:] https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/spektrum-autyzmu-w-filmowej-opowiesci-wywiad-z-organizatorami-przegladu-filmow-o-autyzmie-i-zespole-aspergera,459.htSpektrum%20autyzmu%20w%20filmowej%20opowie%C5%9Bci%20-%20wywiad%20z%20organizatorami%20Przegl%C4%85du%20Film%C3%B3w%20o%20Autyzmie%20i%20Zespole%20Aspergera (dostęp: 15.10.2022).pl
dc.referencesTemple Grandin, Ph.D., [online:] https://www.templegrandin.com/ (dostęp: 1.10.2022).pl
dc.references: A Space Odyssey (1968) reż. Stanley Kubrick, Metro-Goldwyn-Mayer, USA – Wielka Brytania.pl
dc.referencesA Beautiful Mind (2001) reż. Ron Howard, DreamWorks SKG – Imagine Entertainment – Universal Pictures, USA.pl
dc.referencesExtra Life: A Short History of Living Longer (2021) serial dokumentalny, Wielka Brytania – USA, sezon 1, odcinek 3.pl
dc.referencesRain Man (1988) reż. Barry Levinson, United Artist – Guber-Peters Company, USA.pl
dc.referencesTemple Grandin (2010) reż. Mick Jackson, HBO Films – Ruby Films, USA.pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.krason@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.17
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0