dc.contributor.author | Borzym, Stanisław | |
dc.date.accessioned | 2014-06-02T09:43:29Z | |
dc.date.available | 2014-06-02T09:43:29Z | |
dc.date.issued | 1999 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4764 | |
dc.description.abstract | Stosunek polskiej filozofii katolickiej do Augusta Cieszkowskiego był ambiwalentny. Z jednej strony, uważano go za wybitnego filozofa polskiego, żarliwie religijnego i inspirowanego tradycją chrześcijańską, z drugiej strony, jego myśl budziła liczne zastrzeżenia doktrynalne (ewolucyjna perspektywa religii, możliwość realizacji Królestwa Bożego na ziemi, wątki panteizujące, ograniczanie wolnej woli, uzurpowanie sobie prawa do absolutyzmu poznawczego, jeśli chodzi o "Boże plany", uznanie Boga przed stworzeniem świata za nierozwiniętą jeszcze Możność, "elitarna" koncepcja nieśmiertelności jednostkowej za zasługi). Z dzisiejszej perspektywy filozofia Cieszkowskiego budzi opór ze względu na próbę "totalizacji" rzeczywistości i eksponowanie utopijnego modelu ustroju teokratycznego. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis, Folia Philosophica;13/1999 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.title | Katholizismus und Cieszkowski. Pseudophilosophische Kontroverse | pl_PL |
dc.title.alternative | Cieszkowski a katolicyzm. Pseudofilozoficzne kontrowersje | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-108 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk | pl_PL |