Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeszczyński, Rafał Marcin
dc.date.accessioned2023-07-28T06:15:27Z
dc.date.available2023-07-28T06:15:27Z
dc.date.issued2023-07-26
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47690
dc.description.abstractJohn Calvin’s concepts pertaining to the relationship between the Church and the State are closely linked to his ecclesiology. Prior to his arrival in Geneva in 1536 and commencing reformatory activities there, Calvin considered the Church primarily a community of people chosen for salvation, loosely related to the visible institutional Church. Little by little, the Reformer gave more value to the institutional Church, while noticing that it is within that Church that the invisible Church of the chosen ones exists. Together with raising the value of the institutional Church, a matter arose as to how the relationship between the Church and the State (the civil authorities) should be determined. Calvin was prompted to address this issue by among others the situation in Geneva, where the Reformed Church became the official state religion. Therefore, it was necessary to create ecclesiology that would correspond to the conditions at hand. Calvin started teaching that the power of the keys and the power of the sword differ in terms of the functions each of them fulfils, and consequently one should not merge them into one. The Church preaches the Gospel to people, whereas the state authority upholds the commandments of the Decalogue, justice, and peace, using the sword against wrongdoers. The Church and the State should then be separate. This concept augurs the subsequent separation of Church and State in modern Western countries. Nevertheless, since both of these authorities were brought to existence by God, they should be fulfilling the will of God, by helping people obey God’s Law. Consequently, Civil authority is not a secular authority.en
dc.description.abstractKoncepcje Jana Kalwina dotyczące relacji pomiędzy Kościołem a państwem są ściśle powiązane z jego eklezjologią. Przed swoim przyjazdem do Genewy w 1536 r. i rozpoczęciem w tym mieście działalności reformatorskiej Kalwin uważał Kościół przede wszystkim za wspólnotę ludzi wybranych do zbawienia, luźno powiązaną z Kościołem widzialnym, instytucjonalnym. Reformator stopniowo dowartościowywał jednak Kościół instytucjonalny, zauważając, że to właśnie w nimi istnieje niewidzialny Kościół wybranych. Wraz z dowartościowaniem Kościoła instytucjonalnego pojawiła się kwestia ustalenia relacji pomiędzy nim a państwem (władzą cywilną). Do podjęcia tej problematyki skłoniła Kalwina również sytuacja w Genewie, w której Kościół ewangelicki stał się oficjalnym wyznaniem państwowym. Należało zatem stworzyć eklezjologię, która odpowiadałaby zaistniałym warunkom. Kalwin zaczął więc nauczać, że władza kluczy i władza miecza różnią się pod względem pełnionych przez siebie funkcji, dlatego nie można mieszać ich ze sobą. Kościół zwiastuje ludziom Ewangelię, natomiast władza państwowa stoi na straży przykazań Dekalogu, sprawiedliwości i pokoju, używając miecza przeciwko złoczyńcom. Kościół i państwo trzeba więc rozdzielić. Koncepcja ta zapowiada późniejszy rozdział państwa od Kościoła w nowoczesnych państwach zachodnich. Z drugiej strony obydwie władze powołane zostały do istnienia przez Boga, dlatego powinny realizować wolę Bożą, pomagając ludziom w przestrzeganiu prawa Bożego. Władza cywilna nie jest więc władzą świecką.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;112pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectJohn Calvinen
dc.subjectChurchen
dc.subjectStateen
dc.subjectauthorityen
dc.subjectProtestantismen
dc.subjectCalvinismen
dc.subjectJan Kalwinpl
dc.subjectKościółpl
dc.subjectpaństwopl
dc.subjectwładzapl
dc.subjectprotestantyzmpl
dc.subjectkalwinizmpl
dc.titleKościół i władza cywilna w nauczaniu Jana Kalwinapl
dc.title.alternativeThe Church and the Civil Authority in the Teachings of John Calvinen
dc.typeArticle
dc.page.number11-34
dc.contributor.authorAffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie / Christian Theological Academy in Warsawpl
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesCalvinus I., Institutio Christianae religionis (1539), [w:] Ioannis Calvini Opera quae supersunt omnia, vol. I, ed. W. Baum, Braunschweig 1863, kol. 279–1152.pl
dc.referencesCalvinus I., Institutio Christianae religionis (1559), lib. I, [w:] Ioannis Calvini Opera selecta, vol. III, eds P. Barth, G. Niesel, Monachii 1928, s. 31–227.pl
dc.referencesCalvinus I., Institutio Christianae religionis (1559), lib. II, [w:] Ioannis Calvini Opera selecta, vol. III, eds P. Barth, G. Niesel, Monachii 1928, s. 228–515.pl
dc.referencesCalvinus I., Institutio Christianae religionis (1559), lib. III, [w:] Ioannis Calvini Opera selecta, vol. IV, eds P. Barth, G. Niesel, Monachii 1931.pl
dc.referencesCalvinus I., Institutio Christianae religionis (1559), lib. IV, [w:] Ioannis Calvini Opera selecta, vol. V, eds P. Barth, G. Niesel, Monachii 1936.pl
dc.referencesThasci Caecili Cypriani Opera omnia, rec. S. Hartel, Vindobonae 1871.pl
dc.referencesBaszkiewicz J., Ryszka F., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1973.pl
dc.referencesBauer J., Gott, Recht und Weltliches Regiment im Werke Calvins, Bonn 1965.pl
dc.referencesBenedyktowicz W., Od placu św. Piotra do route de Ferney, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 21–27.pl
dc.referencesChanu P., Czas reform. Historia religii i cywilizacji (1250–1550), przekł. J. Grosfeld, Warszawa 1989.pl
dc.referencesCole G. Z., John Calvin on Civil Government, „The WRS Journal” 2009, vol. XVI, issue 2, s. 18–23.pl
dc.referencesCottin J., Jan Kalwin i współczesne myślenie o Bogu, przekł. W. Gilewski, Warszawa 2009.pl
dc.referencesCottret B., Kalwin, przekł. M. Milewska, Warszawa 2000.pl
dc.referencesDubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Warszawa 2012.pl
dc.referencesDzidek T., Sikora P., Historyczne koncepcje teologii, [w:] Teologia fundamentalna, t. V (Poznanie teologiczne), red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. A. Napiórkowski, Kraków 2018, s. 11–50.pl
dc.referencesFriedrich M., Kalwin a jedność Kościoła. Ekumeniczne znaczenie reformowanej Reformacji, przekł. E. Sojka, „Rocznik Teologiczny” 2009, R. LI, z. 1–2, s. 233–245.pl
dc.referencesHagstotz G. D., Hagstotz H. B., Bohaterowie reformacji, przekł. M. Jaworska, J. Kauc, Warszawa 2008.pl
dc.referencesHintz M., Wokół etyki protestanckiej. Początki po stronie reformowanej, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 125–130.pl
dc.referencesJaskóła P., „Unio cum Christo” w eschatologii Kalwina, [w:] Instaurare omnia in Christo. O zbawieniu, teologii, dialogu i nadziei. Profesorowi Wacławowi Hryniewiczowi OMI w 70 rocznicę urodzin, red. P. Kantyka, Lublin 2006, s. 319–326.pl
dc.referencesJaskóła P., Unio cum Christo. Wybrane zagadnienia z problematyki ewangelickiej, Opole 2017.pl
dc.referencesKopiec P., Pojęcie Królestwa Bożego jako kategoria polityczna w działaniach Światowej Rady Kościołów, „Roczniki Teologiczne” 2017, t. LXIV, z. 7, s. 167–180.pl
dc.referencesKriegseisen W., Ewangelicy reformowani jako czynnik w procesie modernizacji w Rzeczypospolitej szlacheckiej w drugiej połowie XVI w. i w Warszawie epoki stanisławowskiej, „Rocznik Teologiczny” 2009, R. LI, z. 1–2, s. 291–307.pl
dc.referencesKriegseisen W., Polski przekład XX rozdziału czwartej księgi „Institutio Christianae religionis” Jana Kalwina, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 2006, t. L, s. 101–113.pl
dc.referencesKriegseisen W., Wstęp, [w:] J. Kalwin, O zwierzchności świeckiej, porządne, według sznuru Pisma świętego opisanie. Zaraz o pożytkach i powinnościach urzędu jej. Z łacińskiego na polskie wiernie przetłumaczone, oprac. i wstęp W. Kriegseisen, Warszawa 2009, s. 5–47.pl
dc.referencesLanghoff J., Kalwińskie źródła współczesnej demokracji i kapitalizmu, przekł. W. Mlicka, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 145–147.pl
dc.referencesLéonard É., Histoire générale du protestantisme, t. I (La Réformation), Paris 1961.pl
dc.referencesLeszczyński R., Pomnikiem jest jego dzieło – 500 lat od narodzin Jana Kalwina, [w:] Kalendarz ewangelicki 2009, Bielsko-Biała 2008, s. 128–135.pl
dc.referencesLeszczyński R. M., Eklezjologia w pismach Cypriana z Kartaginy, „Studia Humanistyczno-Teologiczne” 2008, nr 1(5), s. 119–147.pl
dc.referencesLeszczyński R. M., Ewangelik reformowany we wspólnocie Kościoła, [w:] Kościół i człowiek, red. A. A. Napiórkowski, Kraków 2021, s. 175–190.pl
dc.referencesLeszczyński R. M., Jan Kalwin. Studia nad myślą Reformatora, Warszawa 2017.pl
dc.referencesLeszczyński R. M., Ojcowie Reformacji i filozoficzne wątki ich teologii, Warszawa 2010.pl
dc.referencesLeszczyński R. M., Teolog liberalny, „Jednota” 2016, nr 2, s. 32–33.pl
dc.referencesMcGrath A. E., Jan Kalwin. Studium kształtowania się kultury Zachodu, przekł. J. Wolak, Warszawa 2009.pl
dc.referencesMcGrath A. E., Kalwin a powołanie chrześcijańskie, przekł. K. Warchoł, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 116–124.pl
dc.referencesNiewieczerzał I., Jan Kalwin – reformator Kościoła, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 7–20.pl
dc.referencesOrłowski M., Karla Bartha teologia Słowa Bożego w „Römerbrief” oraz „Kirchliche Dogmatik”,„Roczniki Teologiczne” 2017, t. LXIV, z. 7, s. 17–36.pl
dc.referencesParker T. H.L., John Calvin. A Biography, Louisville–London 2007.pl
dc.referencesPiwko S., Jan Kalwin. Życie i dzieło, Warszawa 1995.pl
dc.referencesSell A. P.F., Wyzwania Kalwina wobec Kościoła w XXI wieku, przekł. M. Kuź, „Rocznik Teologiczny” 2009, R. LI, z. 1–2, s. 181–207.pl
dc.referencesSmolinsky H., Dzieje teologii kontrowersyjnej, [w:] Historia teologii, t. IV (Epoka nowożytna), red. G. Angelini, G. Colomba, M. Vergottini, przekł. W. Szymona, Kraków 2008, s. 65–120.pl
dc.referencesSojka J., O urzędzie kościelnym, „Jednota” 2022, nr 2, s. 6–9.pl
dc.referencesSzczech T., Państwo i prawo w doktrynie św. Augustyna, Marcina Lutra i Jana Kalwina, Łódź 2006.pl
dc.referencesSzczech T., Władza świecka u Lutra i Kalwina, [w:] Idee jako źródło instytucji politycznych i prawnych, red. L. Dubel, Lublin 2003, s. 331–344.pl
dc.referencesSylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1995.pl
dc.referencesTokarczyk A., Jan Kalwin, Warszawa 1989.pl
dc.referencesTranda Z., Institutio Christianae religionis, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 35–40.pl
dc.referencesVischer L., Koncepcja jedności Kościoła na podstawie listu Kalwina do kardynała Sadoleta, [w:] Człowiek z Noyon. O Janie Kalwinie na łamach „Jednoty”, red. E. Jóźwiak, K. Urban, Warszawa 2009, s. 61–66.pl
dc.referencesWalker W., John Calvin. The Organiser of Reformed Protestantism 1509–1564, New York–London 1906.pl
dc.referencesWitte J., Reformacja praw. Prawo, religia i prawa człowieka w kalwinizmie u progu nowoczesności, przekł. M. Dybowski, Warszawa 2017.pl
dc.referencesWojtyto M., Jan Kalwin – dzieło i życie, „Signa Temporis” 2009, nr 16, s. 7–11.pl
dc.referencesZachman R. C., John Calvin as Teacher, Pastor and Theologian. The Shape of His Writings and Thought, Grand Rapids 2006.pl
dc.referencesHintz M., Protestancka koncepcja człowieka i kultury, https://www.academia.edu/3868923/Protestancka_koncepcja_cz%C5%82owieka_i_kultury?from=cover_page (dostęp: 21 XI 2022).pl
dc.referencesJędrzejczak H. A., Dietricha Bonhoeffera krytyka teologii liberalnej, https://www.stanrzeczy.edu.pl/index.php/srz/article/download/287/242 (dostęp: 21 XI 2022).pl
dc.contributor.authorEmailr.leszczynski@chat.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.112.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0