Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBanach, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-08-01T11:21:39Z
dc.date.available2023-08-01T11:21:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47739
dc.description.abstractDysertacja Prymarnie internetowe nazwy własne w perspektywie medioonomastycznej została napisane pod kierunkiem dr hab. Beaty Grochali-Woźniak. Celem rozprawy jest zbadanie procesów nazwotwórczych w onomastyce medialnej, a konkretnie w jej odmianie internetowej. Przedmiotem badania są nazwy własne, dla których internet jest środowiskiem pierwotnym – analizie poddane zostały nazwy tematycznych blogów i kanałów na platformie YouTube poświęcone takim zagadnieniom jak: podróże, kulinaria oraz parenting. Pytania badawcze to: co wyróżnia analizowane nazwy, jak prezentują się na tle onomastyki medialnej, jakie są główne tendencje onimiczne? Podstawowym podejściem badawczym zastosowanym w dysertacji jest medioonomastyka. Część teoretyczna to przede wszystkim omówienie pojęć kluczowych dla omawianego tematu – onomastyka, chrematonimia, ideonimia, medioonomastyka i medionimy. Rozważania teoretyczne pozwoliły na odpowiednie zakwalifikowanie badanego materiału do węższej kategorii onimicznej. W tym miejscu pracy poruszony również został temat komunikacji w mediach. Najobszerniejsza część to zapis analiz prowadzonych na zabranym materiale (1104 jednostki onimiczne). Zastosowano dualną perspektywę opisu wyekscerpowanych przykładów: semantyczną i strukturalną. Badania statystyczne zostały ograniczone do najważniejszych elementów, które okazały się pomocne przy formułowaniu wniosków końcowych. Do najważniejszych należy: dwa odmienne gatunki internetowe wykazują duże podobieństwo pod względem praktyk onimicznych, które w zdecydowanej większości są rezultatem przemyślanych działań (auto)promocyjnych. W dyskusjach dotyczących języka internetu/w internecie podnoszona jest jego wyjątkowość i nowatorstwo. W świetle przeprowadzonych badań, okazuje się, że nazewnictwo internetowe nawet w swoim dążeniu do oryginalności, pozostaje szablonowe – internauci chętnie korzystają ze sprawdzonych i reprodukowanych schematów. Nie oznacza to jednak, że nazwy internetowe nie posiadają cech wyróżniających je z całego zbioru nomina propria. Najbardziej charakterystyczne jest tworzenie nazw z wykorzystaniem członu werbalnego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectnazwy własnepl_PL
dc.subjectinternetpl_PL
dc.subjectmedioonomastykapl_PL
dc.titlePrymarnie internetowe nazwy własne w perspektywie medioonomastycznejpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number319pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka.banach@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorGrochala-Woźniak, Beata
dc.dissertation.reviewerNaruszewicz-Duchlińska, Alina
dc.dissertation.reviewerSuska, Dorota
dc.dissertation.reviewerKępa-Figura, Danuta
dc.date.defence2023-09-21
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe