dc.contributor.author | Zuziak, Janusz | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T12:58:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T12:58:10Z | |
dc.date.issued | 2023-09-07 | |
dc.identifier.issn | 0208-6050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47873 | |
dc.description.abstract | During the World War II, the Allies faced a serious problem with many naval amphibious operations, both in the Pacific and in Europe. For their efficient conduct, it was necessary to construct and build various boats and landing barges. Among them were the legendary LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel) landing boats designed by Andrew Higgins, an American constructor and builder of seagoing boats. Thanks to them it was possible, among others, to facilitate the landing of thousands of troops and equipment on the open beaches of Normandy during Operation Overlord in June 1944. The final stage of transporting soldiers and equipment from ships and vessels to the beaches of Normandy was, according to many military officials, the most difficult. Lightweight landing boats and barges capable of carrying men and equipment in shallow water from the ships to land were needed for this mission. It was then that Andrew Higgins proposed several types of landing boats, including the famous LCVP. There is no doubt that Higgins’ barges significantly contributed to the success of the Allied landing operation on the beaches of Normandy. | en |
dc.description.abstract | W latach II wojny światowej alianci stanęli przed poważnym problem związanym z wieloma morskimi operacjami desantowymi, prowadzonymi zarówno na Pacyfiku, jak i w Europie. Dla ich sprawnej realizacji koniecznym było skonstruowanie i zbudowanie różnorodnych łodzi i barek desantowych. Wśród nich znalazły się legendarne barki desantowe LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel), zaprojektowane przez Andrew Jacksona Higginsa, amerykańskiego konstruktora i budowniczego łodzi pełnomorskich. Dzięki nim możliwe było m.in. lądowanie tysięcy żołnierzy i sprzętu na otwartych plażach Normandii w trakcie operacji „Overlord” w czerwcu 1944 r. Ostatni etap transportu żołnierzy i sprzętu z okrętów i statków na plaże Normandii był – zdaniem wielu wojskowych – najtrudniejszy. Potrzebowano do tego lekkich łodzi i barek desantowych, które byłyby w stanie przewieźć ludzi i sprzęt po płytkiej wodzie z okrętów na ląd. I wówczas właśnie Andrew J. Higgins zaproponował kilka rodzajów łodzi desantowych, w tym słynną LCVP. Nie ulega wątpliwości, że barki Higginsa w istotny sposób przyczyniły się do sukcesu alianckiej operacji lądowania na plażach Normandii. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica;113 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | World War II | en |
dc.subject | Andrew Higgins | en |
dc.subject | landing craft | en |
dc.subject | Normandy | en |
dc.subject | Operation Overlord | en |
dc.subject | II wojna światowa | pl |
dc.subject | Andrew Higgins | pl |
dc.subject | barki desantowe | pl |
dc.subject | Normandia | pl |
dc.subject | operacja „Overlord” | pl |
dc.title | Barki desantowe Andrew Jacksona Higginsa narzędziem sukcesu operacji „Overlord” | pl |
dc.title.alternative | Andrew Jackson Higgins’ Landing Barges as a Tool for the Success of Operation Overlord | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 175-188 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-6990 | |
dc.references | Daugherty III L. J., Techniki walki amerykańskiej piechoty morskiej, Warszawa 2002. | pl |
dc.references | Hough F. O., Ludwig V. E., Shaw H. I. Jr., Pearl Harbor to Guadalcanal: History of U. S. Marine Corps Operations in World War II, vol. I, [b.m.w.] 2013. | pl |
dc.references | Isely J. A., Crowl Ph.A., U. S. Marines and Amphibious Warfare, Princeton 2016. | pl |
dc.references | Naushul P., Andrew Jackson Higgins and the Mass Production of World War II Landing Craft, „Louisiana History: The Journal of the Louisiana Historical Association” 1998, vol. XXXIX, no. 2, s. 133–166. | pl |
dc.references | https://web.archive.org/web/20061003224201/http://www.nutrias.org/~nopl/monthly/june2000/june005.htm (dostęp: 19 II 2022). | pl |
dc.references | Baughman M., Brute: The Life of Victor Krulak. A Biography of “the Most Important Officer in the History of the United States Marine Corps”, https://www.aarp.org/entertainment/books/info-01-2011/book-review-brute.html (dostęp: 22 II 2022). | pl |
dc.references | Coram R., The Bridge to the Beach, https://www.historynet.com/the-bridge-to-the-beach.htm (dostęp: 21 II 2022). | pl |
dc.references | Folsom B. W. Jr., Andrew Higgins: stoczniowiec II wojny światowej, przekł. P. Toboła-Pertkiewicz, http://www.old.pafere.org/artykuly,n995,andrew_higgins_stoczniowiec_ii_wojny_swiatowej.html (do-stęp: 16 II 2022). | pl |
dc.references | Higgins Industries, https://web.archive.org/web/20130509045554/http://louisdl.louisli-braries.org/cdm/landingpage/collection/HIC (dostęp: 19 II 2022). | pl |
dc.references | Higgins_Boat_LCVP, https://web.archive.org/web/20160303220507/http://lst494.free-yellow.com/LST_494_Higgins_Boat_LCVP_.html (dostęp: 19 II 2022). | pl |
dc.references | Morgan W., The Higgins Boat, https://web.archive.org/web/20160303220507/http://lst494.freeyellow.com/LST_494_Higgins_Boat_LCVP_.html (dostęp: 19 II 2022). | pl |
dc.references | New Orleans: Home of the Higgins Boats, https://web.archive.org/web/20160301130422/http://www.nationalww2museum.org/learn/education/for-students/ww2-history/at-a-glance/higgins-boats.html (dostęp: 19 II 2022). | pl |
dc.references | Paźniewski W., Szczegóły, „Twórczość” 2006, nr 5, https://culture.pl/pl/artykul/szczegoly (dostęp: 14 II 2022). | pl |
dc.contributor.authorEmail | j.zuziak@ujd.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6050.113.10 | |