Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzechowiak, Jarosław
dc.date.accessioned2023-09-12T11:19:37Z
dc.date.available2023-09-12T11:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47888
dc.description.abstractBadania nad produkcją filmów w okresie PRL, proponujące monograficzne ujęcia działania zespołów filmowych, ograniczają się przede wszystkich do instytucji, których filmy przeszły do kanonu polskiej kinematografii. Publikacje na temat Zespołu Filmowego „X” czy Zespołu Filmowego „Kadr”, a więc grup twórczych, w ramach których powstały najwybitniejsze pozycje polskiej szkoły filmowej („Kadr”) oraz kina moralnego niepokoju („X”) są potwierdzeniem tej tezy. W mojej dysertacji chciałbym zbadać działalność zespołów filmowych, których kierownicy artystyczni stali „po drugiej stronie barykady” – byli zasłużonymi i wpływowymi działaczami Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, cieszyli się zaufaniem kierownictwa partii, sami zaś również realizowali filmy, które wypełniały wytyczne polityki kulturalnej PZPR. Monografia Zespołu Filmowego „Iluzjon”, Zespołu Filmowego „Profil” oraz Zespołu Filmowego „Kraków” Ryszarda Filipskiego ma wypełnić lukę w badaniach nad kulturą produkcji filmowej w okresie PRL. Praca ma przynieść odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jaka była polityka programowa i tematyczna tych zespołów? Czy powstawały w nich wyłącznie filmy zgodne z ówczesną polityką kulturalną i historyczną? Czy filmy „Iluzjonu”, „Profilu” i „Krakowa” miały problemy z cenzurą, jeśli tak, to z jakimi zarzutami spotykali się twórcy tych filmów? W jaki sposób sytuacja polityczna (zwłaszcza okres Karnawału „Solidarności”) wpływała na funkcjonowanie tych zespołów? Kto na przestrzeni analizowanego okresu współpracował z tymi zespołami i jakie filmy w nich realizował? Jaką opinię miały w środowisku filmowym „partyjne zespoły”? W jaki sposób filmy „partyjnych zespołów” oceniali recenzenci filmowi? Odpowiedzi na te pytania – udzielone dzięki analizom filmów, kwerendzie archiwalnej oraz wywiadom z twórcami – pozwolą przybliżyć się do pełniejszej i bardziej zniuansowanej wiedzy o polskim filmie końca PRL.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecthistoria filmu polskiegopl_PL
dc.subjectzespoły filmowepl_PL
dc.subjectpolityka kulturalnapl_PL
dc.subjectPolska Zjednoczona Partia Robotniczapl_PL
dc.titleFilmy kinowe i telewizyjne polskich „zespołów partyjnych” w latach 1975-1991pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number711pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnychpl_PL
dc.contributor.authorEmailUL0113448@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorKlejsa, Konrad
dc.dissertation.reviewerGuzek, Mariusz
dc.dissertation.reviewerKornacki, Krzysztof
dc.dissertation.reviewerLigarski, Sebastian
dc.date.defence2023-09-15
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe