Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGłos, Mikołaj
dc.contributor.editorPospíšil, Ivo
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2023-09-14T06:08:32Z
dc.date.available2023-09-14T06:08:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47911
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyze popfeminist retellings of known mythical stories. For the purposes of this text, two of the most popular novels on the publishing market have been selected at present — Jennifer Saint’s Ariadne and Magda Knedler’s Pani Labiryntu. Before analyzing the above novels, the most important theoretical findings regarding the presence of myth in contemporary, recent literature and pop culture will be recalled. A fundamental issue that needs to be addressed will be the objection of some researchers who claimed that myth is degenerating in popular literature. The findings of feminist criticism, whose researchers still emphasize the lack of female mythology, will also be important, as well as the fact that contemporary writers attempt to restore female genealogy in their works by reinterpreting stories embedded in culture, such as the myth of Theseus, etc. The analysis of the mentioned novels will be carried out on two levels: I will look at how the authors create women in Ariadne’s immediate surroundings, as well as men. This procedure will be aimed at answering the question posed in the title — who will save Ariadne? The result of the aforementioned analysis will be the thesis that contemporary retellings still reproduce stereotypical issues regarding patriarchal narratives despite the creation of pseudo-feminist heroines who, lost in the issues of the nature of identity and belonging, cannot fully free themselves from the power of violent men and make the same mistakes.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmythpl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectpopculturepl_PL
dc.subjectretellingpl_PL
dc.subjectAriadnepl_PL
dc.subjectJennifer Saintpl_PL
dc.subjectMagda Knedlerpl_PL
dc.titleKto uratuje Ariadnę? — palingeneza kreteńskiego mitu w popfeministycznych retellingach (na przykładzie Pani labiryntu Magdy Knedler i Ariadny Jennifer Saint)pl_PL
dc.title.alternativeWho Will Save Ariadne? — Palingenesis of Cretan Myth in Pop-Feminist Retellings (by Example Magda Knedler’s Pani Labiryntu and Jennifer Saints Ariadne)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number249-261pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Rzeszowski, Szkoła Doktorskapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBackès Jean-Louise (2008), Quelles réécritures pour les mythes anciens [w:] Métamorphoses du mythe. Réécritures anciennes et modernes des mythes antiques, red. P. Schnyder, L’Harmattan, Paryż.pl_PL
dc.referencesBrunel Pierre (1998), Littérature comparée: les théories de l’imaginaire et l’exégèse des mythes littéraires [w:] Introduction aux méthodologies de l’imaginaire, red. J. Thomas, Ellipses, Paryż.pl_PL
dc.referencesCałek Anita (2017), Retelling w literaturze fantasy: od renarracji do metafikcji [w:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. Leś, W. Łaszkiewicz i P. Stasiewicz, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok.pl_PL
dc.referencesCouffignal Robert (1980), Le Drame de l’Eden: le récit de la Genèse et sa fortune littéraire, Publications de l’Université de Toulouse-Le Mirail, Tuluza.pl_PL
dc.referencesDancourt Michéle (2002), Dédale et Icare. Métamorphoses d’un mythe, L’Harmattan, Paryż.pl_PL
dc.referencesDe Carlo Andrea (2020), Arachne, Atena i ich córki. Strategia pajęczycy we współczesnej polskiej literaturze kobiecej [w:] Boginie, bohaterki, syreny, pajęczyce. Polskie pisarki współczesne wobec mitów, red. A. Amenta, K. Jaworska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesde Rougemont Denis (1999), Miłość a świat kultury zachodniej, przeł. L. Eustachiewicz, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEigeldinger Marc (1983), Lumières du mythe, L’Harmattan, Paryż.pl_PL
dc.referencesIrigaray Luce (1984), Éthique de la différence sexuelle, Éditions de Minuit, Paryż.pl_PL
dc.referencesIrigaray Luce (2003), Rynek kobiet, przeł. A. Araszkiewicz, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” nr 1.pl_PL
dc.referencesJaworska Krystyna (2020), Penelopa i inne mityczne tkaczki i przędzarki w twórczości polskich poetek [w:] Boginie, bohaterki, syreny, pajęczyce. Polskie pisarki współczesne wobec mitów, red. A. Amenta, K. Jaworska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlik Marcin (2016), Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969–2010), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKnedler Magda (2022), Pani labiryntu, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.pl_PL
dc.referencesKopaliński Władysław (1990), Słownik symboli, Wydawnictwo Rytm, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrzak Zygmunt (2007), Od matriarchatu do patriarchatu, Wydawnictwo TRIO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKushner Eva (1981), Permanence et transformations des mythes dans le théâtre moderne: quelques paramètres [w:] Mythes, images, représentations: actes du XIVe Congrès (Limoges, 1977) de la Société française de littérature générale et comparée, red. J.-M. Grassin, L’Harmattan, Paryż.pl_PL
dc.referencesMiller Nancy (1986), Arachnologies: the Woman, the Text and the Critic [w:] The Poetics of Gender, red. N. Miller, Columbia University Press, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesMrozik Agnieszka (2012), Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMunford Rebecca, Waters Melanie (2014), Feminism and Popular Culture: Investigating the Postfeminist Mystique, I.B. Tauris, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesPalingeneza mitu w literaturze XX i XXI wieku (2014), red. M. Klik, J. Zych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodogrocka Paulina (2018), Ideologia na sprzedaż? Popfeminizm jako strategia wspierania konsumpcji [w:] Społeczno-ekonomiczne aspekty życia w XXI wieku, red. P. Szymczyk, M. Maciąg, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesRich Adrienne (2000), Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja, przeł. J. Mizielińska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSaint Jennifer (2021), Ariadne, Headline Publishing Group, Londyn.pl_PL
dc.referencesSaint Jennifer (2023), Ariadna, przeł. K. Burakiewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2015), G(n)o(s)tycyzm. Female queer gothic, gnoza i dyskurs o kobiecej potworności (o „Almie” Izabeli Filipiak), „Czytanie Literatury” nr 4.pl_PL
dc.referencesSzczuka Kazimiera (2001), Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu, Wydawnictwo eFKa, Kraków.pl_PL
dc.referencesWalerowicz Martyna (2019), 365 faktów o pszczołach, Wydawnictwo „Pasieka”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZimmerman Jess (2023), Kobiety i inne potwory. Tworzenie nowej mitologii, przeł. H. Pustuła- -Lewicka, Wydawnictwo „Czarne”, Wołowiec.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.1/18
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe