dc.contributor.author | Głos, Mikołaj | |
dc.contributor.editor | Pospíšil, Ivo | |
dc.contributor.editor | Zatora, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T06:08:32Z | |
dc.date.available | 2023-09-14T06:08:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47911 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to analyze popfeminist retellings of known mythical stories. For the
purposes of this text, two of the most popular novels on the publishing market have been
selected at present — Jennifer Saint’s Ariadne and Magda Knedler’s Pani Labiryntu. Before
analyzing the above novels, the most important theoretical findings regarding the presence
of myth in contemporary, recent literature and pop culture will be recalled. A fundamental
issue that needs to be addressed will be the objection of some researchers who claimed that
myth is degenerating in popular literature. The findings of feminist criticism, whose researchers
still emphasize the lack of female mythology, will also be important, as well as the fact that
contemporary writers attempt to restore female genealogy in their works by reinterpreting
stories embedded in culture, such as the myth of Theseus, etc. The analysis of the mentioned
novels will be carried out on two levels: I will look at how the authors create women in Ariadne’s
immediate surroundings, as well as men. This procedure will be aimed at answering
the question posed in the title — who will save Ariadne? The result of the aforementioned
analysis will be the thesis that contemporary retellings still reproduce stereotypical issues
regarding patriarchal narratives despite the creation of pseudo-feminist heroines who, lost
in the issues of the nature of identity and belonging, cannot fully free themselves from the
power of violent men and make the same mistakes. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | myth | pl_PL |
dc.subject | feminism | pl_PL |
dc.subject | popculture | pl_PL |
dc.subject | retelling | pl_PL |
dc.subject | Ariadne | pl_PL |
dc.subject | Jennifer Saint | pl_PL |
dc.subject | Magda Knedler | pl_PL |
dc.title | Kto uratuje Ariadnę? — palingeneza kreteńskiego mitu w popfeministycznych retellingach (na przykładzie Pani labiryntu Magdy Knedler i Ariadny Jennifer Saint) | pl_PL |
dc.title.alternative | Who Will Save Ariadne? — Palingenesis of Cretan Myth in Pop-Feminist Retellings (by Example Magda Knedler’s Pani Labiryntu and Jennifer Saints Ariadne) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 249-261 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Rzeszowski, Szkoła Doktorska | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Backès Jean-Louise (2008), Quelles réécritures pour les mythes anciens [w:] Métamorphoses du mythe. Réécritures anciennes et modernes des mythes antiques, red. P. Schnyder, L’Harmattan, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Brunel Pierre (1998), Littérature comparée: les théories de l’imaginaire et l’exégèse des mythes littéraires [w:] Introduction aux méthodologies de l’imaginaire, red. J. Thomas, Ellipses, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Całek Anita (2017), Retelling w literaturze fantasy: od renarracji do metafikcji [w:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. Leś, W. Łaszkiewicz i P. Stasiewicz, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Couffignal Robert (1980), Le Drame de l’Eden: le récit de la Genèse et sa fortune littéraire, Publications de l’Université de Toulouse-Le Mirail, Tuluza. | pl_PL |
dc.references | Dancourt Michéle (2002), Dédale et Icare. Métamorphoses d’un mythe, L’Harmattan, Paryż. | pl_PL |
dc.references | De Carlo Andrea (2020), Arachne, Atena i ich córki. Strategia pajęczycy we współczesnej polskiej literaturze kobiecej [w:] Boginie, bohaterki, syreny, pajęczyce. Polskie pisarki współczesne wobec mitów, red. A. Amenta, K. Jaworska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | de Rougemont Denis (1999), Miłość a świat kultury zachodniej, przeł. L. Eustachiewicz, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eigeldinger Marc (1983), Lumières du mythe, L’Harmattan, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Irigaray Luce (1984), Éthique de la différence sexuelle, Éditions de Minuit, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Irigaray Luce (2003), Rynek kobiet, przeł. A. Araszkiewicz, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” nr 1. | pl_PL |
dc.references | Jaworska Krystyna (2020), Penelopa i inne mityczne tkaczki i przędzarki w twórczości polskich poetek [w:] Boginie, bohaterki, syreny, pajęczyce. Polskie pisarki współczesne wobec mitów, red. A. Amenta, K. Jaworska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klik Marcin (2016), Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969–2010), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Knedler Magda (2022), Pani labiryntu, Wydawnictwo Otwarte, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński Władysław (1990), Słownik symboli, Wydawnictwo Rytm, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krzak Zygmunt (2007), Od matriarchatu do patriarchatu, Wydawnictwo TRIO, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kushner Eva (1981), Permanence et transformations des mythes dans le théâtre moderne: quelques paramètres [w:] Mythes, images, représentations: actes du XIVe Congrès (Limoges, 1977) de la Société française de littérature générale et comparée, red. J.-M. Grassin, L’Harmattan, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Miller Nancy (1986), Arachnologies: the Woman, the Text and the Critic [w:] The Poetics of Gender, red. N. Miller, Columbia University Press, Nowy Jork. | pl_PL |
dc.references | Mrozik Agnieszka (2012), Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Munford Rebecca, Waters Melanie (2014), Feminism and Popular Culture: Investigating the Postfeminist Mystique, I.B. Tauris, Londyn–Nowy Jork. | pl_PL |
dc.references | Palingeneza mitu w literaturze XX i XXI wieku (2014), red. M. Klik, J. Zych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Podogrocka Paulina (2018), Ideologia na sprzedaż? Popfeminizm jako strategia wspierania konsumpcji [w:] Społeczno-ekonomiczne aspekty życia w XXI wieku, red. P. Szymczyk, M. Maciąg, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Rich Adrienne (2000), Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja, przeł. J. Mizielińska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Saint Jennifer (2021), Ariadne, Headline Publishing Group, Londyn. | pl_PL |
dc.references | Saint Jennifer (2023), Ariadna, przeł. K. Burakiewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sobolczyk Piotr (2015), G(n)o(s)tycyzm. Female queer gothic, gnoza i dyskurs o kobiecej potworności (o „Almie” Izabeli Filipiak), „Czytanie Literatury” nr 4. | pl_PL |
dc.references | Szczuka Kazimiera (2001), Kopciuszek, Frankenstein i inne. Feminizm wobec mitu, Wydawnictwo eFKa, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Walerowicz Martyna (2019), 365 faktów o pszczołach, Wydawnictwo „Pasieka”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zimmerman Jess (2023), Kobiety i inne potwory. Tworzenie nowej mitologii, przeł. H. Pustuła- -Lewicka, Wydawnictwo „Czarne”, Wołowiec. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2023/66.1/18 | |
dc.relation.volume | 66 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |