Show simple item record

dc.contributor.authorFlorczak, Kamil
dc.date.accessioned2023-10-02T11:49:09Z
dc.date.available2023-10-02T11:49:09Z
dc.date.issued2023-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48019
dc.description.abstractThe aim of article is to present the normative analysis of Article 131 of the Constitution of the Republic of Poland regulating the issue of presidential substitution. This issue is extremely important from the point of view of the continuity of state power assessed primarily in the international field. Considerations concerning Article 131 of the Constitution are based on doctrinal views as well as on new, untouched regulations contained in the Act on the Organisation and Procedure of Proceedings before the Constitutional Tribunal. The concluding aspect of the article is a critical assessment of the regulations contained both in the above-mentioned Act and in the Constitution itself.en
dc.description.abstractCelem opracowania jest przedstawienie analizy normatywnej art. 131 Konstytucji RP regulującego problematykę zastępstwa prezydenta RP. To zagadnienie jest niezwykle ważne z punktu widzenia ciągłości władzy państwowej ocenianej przede wszystkim na polu międzynarodowym. Rozważania dotyczące art. 131 Konstytucji oparte są zarówno na poglądach doktryny, jak i na nowych, nieporuszanych dotychczas, unormowaniach znajdujących się w ustawie o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Aspektem podsumowującym artykuł jest krytyczna ocena uregulowań znajdujących się zarówno we wspomnianej ustawie, jak i w samej Konstytucji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesParagraf. Studia z Prawa i Administracji;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPrezydent RPpl
dc.subjectzastępstwo Prezydentapl
dc.subjectKonstytucjapl
dc.subjectMarszałek Sejmupl
dc.subjectMarszałek Senatupl
dc.subjectPresident of Polanden
dc.subjectpresidental successionen
dc.subjectConstitutionen
dc.subjectMarshal of Sejmen
dc.subjectMarshal of Senateen
dc.titlePolski model zastępstwa Prezydentapl
dc.title.alternativePolish model of substitution of the Presidenten
dc.typeArticle
dc.page.number71-82
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2956-3747
dc.referencesBalicki R., [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. M. Haczkowska, Lex/el. 2014, art. 126, teza 4.pl
dc.referencesBiskupski M., Czy Polska potrzebuje urzędu wiceprezydenta?, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ” 2018, nr 1, s. 110–122.pl
dc.referencesBrzozowski W., Niemożność sprawowania urzędu Prezydenta w świetle Konstytucji RP, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2011, z. 1, s. 53–65.pl
dc.referencesCiapała J., Prezydent w systemie ustrojowym Polski (1989–1997), Warszawa 1999, s. 126.pl
dc.referencesCzarny P., [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja, LEX/el. 2021, art. 126, teza 2 i n.pl
dc.referencesFlorczak-Wątor M., Konstytucyjne uregulowania problematyki zastępstwa prezydenta w Rzeczypospolitej Polskiej i państwach z nią sąsiadujących, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2010, nr 2 i 3, s. 185–207. https://doi.org/10.15804/ppk.2010.2-3.09pl
dc.referencesGórecki D. (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2020.pl
dc.referencesMojak R., Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin 2007, s. 119.pl
dc.referencesPastuszko G., Funkcjonowanie mechanizmu władzy państwowej w okresie wykonywania zastępstwa Prezydenta RP (uwagi na tle naczelnych zasad ustrojowych), „Przegląd Sejmowy” 2015, nr 5, s. 29–40.pl
dc.referencesPatyra S., Przesłanki i tryb przejmowania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w ramach tzw. władzy rezerwowej, „Studia Iuridica Lublinensia” 2013, nr 20, s. 33–45.pl
dc.referencesSafjan M., Bosek L. (red.), [w:] Konstytucja RP. Tom II. Komentarz do art. 87–243, Legalis/el. 2016, art. 118, teza 34.pl
dc.referencesSkrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2013.pl
dc.referencesSzczurowski B., Sposoby uregulowania kwestii zastępstwa głowy państwa w razie opróżnienia urzędu lub przejściowej niemożności jego sprawowania we współczesnych republikach. Rozwiązania „typowe” i „oryginalne”, „Białostockie Studia Prawnicze” 2016, z. 20/B, s. 77–89. https://doi.org/10.15290/bsp.2016.20B.05pl
dc.referencesSzwarbuła K., Trzech Prezydentów jednego dnia, Polskie Radio 24, 8.07.2010 r., https://polskieradio24.pl/5/3/Artykul/241060,Trzech-prezydentow-w-ciagu-jednego-dnia (dostęp: 5.06.2023).pl
dc.referencesTkaczyk E., Prawo inicjatywy ustawodawczej Marszałka Sejmu wykonującego obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Prawa Publicznego” 2014, nr 12, s. 95–108.pl
dc.referencesWiszowaty M.M., Relikt monarchii czy filar republiki? Refleksje na temat instytucji Prezydenta III RP na tle polskich i amerykańskich reminiscencji ustrojowych, [w:] Zmieniać Konstytucję Rzeczypospolitej czy nie zmieniać?, red. D. Dudek, 58. Ogólnopolski Zjazd Katedr Prawa Konstytucyjnego Zamość, 2–4 czerwca 2016 r., KUL, Lublin 2017, s. 136 i n.pl
dc.referencesWojtyczek-Bonnand A., Konstytucja Federacyjnej Republiki Brazylii, Warszawa 2004.pl
dc.referencesZubik M., Gdy Marszałek Sejmu jest pierwszą osobą w państwie, czyli polskie interregnum, „Przegląd Sejmowy” 2010, nr 5, s. 71–89.pl
dc.contributor.authorEmailkamil.florczak2@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2956-3747.3.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0