dc.contributor.author | Kaczmarski, Paweł | |
dc.date.accessioned | 2023-10-23T10:12:55Z | |
dc.date.available | 2023-10-23T10:12:55Z | |
dc.date.issued | 2023-10-19 | |
dc.identifier.issn | 0208-6050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48121 | |
dc.description.abstract | Polish military railways played important role in the Russo-Polish War of 1919–1920. It provided efficient railway lines evacuation during the Second Tukhachevsky offensive in the summer of 1920 in the territories of modern Belarus, Lithuania and eastern Poland. The severe damages made, made the supplying of the Russian troops much more difficult. Evacuation was not an easy task due to many reasons: lack of personnel, bad shape of railway infrastructure, worn out rolling stock, and the fast pace of Russian assault. Using two different track gauges was also problematic, and it forced the reforging of many kilometers of rail tracks. Despite the great chaos and disorganization, Polish military railways fulfilled their task of saving many people, huge amount of war material and rolling stock. | en |
dc.description.abstract | Polskie kolejnictwo wojskowe odegrało ważną rolę podczas wojny polsko-rosyjskiej 1919–1920. W trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego, latem 1920 r., zapewniło sprawną ewakuację linii kolejowych na terenach dzisiejszej Białorusi, Litwy i wschodniej Polski. Poczynione rozległe zniszczenia znacznie utrudniły zaopatrywanie wojsk rosyjskich. Ewakuacja nie była łatwym zadaniem ze względu na liczne trudności: niedostatek kadr, słaby stan infrastruktury kolejowej, zużyty tabor kolejowy, szybkie tempo rosyjskiego natarcia. Problematyczne było również używanie dwóch różnych rozstawów szyn, co zmuszało do przekuwania wielu kilometrów torów. Pomimo wielkiego chaosu i dezorganizacji polskie kolejnictwo wojskowe wykonało zadanie i zdołało ocalić wielu ludzi oraz wywieźć wiele materiału wojennego, a także taboru kolejowego. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica;114 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | military railways | en |
dc.subject | Polish railways | en |
dc.subject | evacuation | en |
dc.subject | war 1920 | en |
dc.subject | kolejnictwo wojskowe | pl |
dc.subject | kolejnictwo polskie | pl |
dc.subject | ewakuacja | pl |
dc.subject | wojna 1920 roku | pl |
dc.title | Polskie kolejnictwo wojskowe i ewakuacja w trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego w 1920 roku | pl |
dc.title.alternative | Polish Military Railways and Evacuation During the Second Tukhachevsky’s Offensive of 1920 | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 123-146 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski / University of Warsaw | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-6990 | |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Departament Techniczny Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.41.152 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 1. Armii, sygn. I.311.1.9; I.311.1.12; I.311.1.16; I.311.1.152 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 4. Armii, sygn. I.311.4.359; I.311.4.468 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Frontu Litewsko-Białoruskiego, sygn. I.310.3.420 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Okręgu Etapowego Wilno, sygn. I.311.22.7 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.7.87; I.301.7.89; I.301.7.91 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział IV Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.10.41 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział V Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.11.26 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Sztabu Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.7.59; I.300.7.60; I.300.7.61 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Relacje, sygn. I.400.3196/42 | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Szefostwo Kolejnictwa Polowego Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.15.8; I.301.15.75; I.301.15.86; I.301.15.90; I.301.15.92; I.301.15.96; I.301.15.98; I.301.17.75; I.301.17.76 | pl |
dc.references | Ehrlich J., Szychowski A. H., Studium organizacji kolejnictwa wojskowego w wojnie światowej (1914–1918) i polsko-rosyjskiej (1919–1920) (III), „Bellona” 1932, R. XIV, t. XL, z. 3, s. 574–604. | pl |
dc.references | Massel A., Pierwsze lata funkcjonowania kolei w Polsce niepodległej (1918–1922), [w:] Kolejnictwo polskie w okresie bitwy warszawskiej 1920 roku i w pierwszych latach odbudowy II Rzeczypospolitej, red. D. Rogut, Łódź–Warszawa 2021, s. 29–56. | pl |
dc.references | Odziemkowski J., Polskie kolejnictwo wojskowe na froncie wschodnim 1918–1920, Kraków 2011. | pl |
dc.references | Skratelski T., Polskie Koleje Państwowe, [w:] Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga Pamiątkowa 1918–1928, red. M. Dąbrowski, Kraków–Warszawa 1928, s. 429–438. | pl |
dc.references | Szychowski A. H., Wojska kolejowe i ich zadania w ubiegłej wojnie polsko-bolszewickiej (1918–1920), „Bellona” 1922, R. V, t. VI, z. 1–3, s. 37–44, 162–171, 266–280. | pl |
dc.references | Wyporek J., Zarys historji wojennej 2-go Pułku Wojsk Kolejowych, Warszawa 1930. | pl |
dc.contributor.authorEmail | p.kaczmarski2@student.uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6050.114.08 | |