Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKaczmarski, Paweł
dc.date.accessioned2023-10-23T10:12:55Z
dc.date.available2023-10-23T10:12:55Z
dc.date.issued2023-10-19
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48121
dc.description.abstractPolish military railways played important role in the Russo-Polish War of 1919–1920. It provided efficient railway lines evacuation during the Second Tukhachevsky offensive in the summer of 1920 in the territories of modern Belarus, Lithuania and eastern Poland. The severe damages made, made the supplying of the Russian troops much more difficult. Evacuation was not an easy task due to many reasons: lack of personnel, bad shape of railway infrastructure, worn out rolling stock, and the fast pace of Russian assault. Using two different track gauges was also problematic, and it forced the reforging of many kilometers of rail tracks. Despite the great chaos and disorganization, Polish military railways fulfilled their task of saving many people, huge amount of war material and rolling stock.en
dc.description.abstractPolskie kolejnictwo wojskowe odegrało ważną rolę podczas wojny polsko-rosyjskiej 1919–1920. W trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego, latem 1920 r., zapewniło sprawną ewakuację linii kolejowych na terenach dzisiejszej Białorusi, Litwy i wschodniej Polski. Poczynione rozległe zniszczenia znacznie utrudniły zaopatrywanie wojsk rosyjskich. Ewakuacja nie była łatwym zadaniem ze względu na liczne trudności: niedostatek kadr, słaby stan infrastruktury kolejowej, zużyty tabor kolejowy, szybkie tempo rosyjskiego natarcia. Problematyczne było również używanie dwóch różnych rozstawów szyn, co zmuszało do przekuwania wielu kilometrów torów. Pomimo wielkiego chaosu i dezorganizacji polskie kolejnictwo wojskowe wykonało zadanie i zdołało ocalić wielu ludzi oraz wywieźć wiele materiału wojennego, a także taboru kolejowego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;114pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmilitary railwaysen
dc.subjectPolish railwaysen
dc.subjectevacuationen
dc.subjectwar 1920en
dc.subjectkolejnictwo wojskowepl
dc.subjectkolejnictwo polskiepl
dc.subjectewakuacjapl
dc.subjectwojna 1920 rokupl
dc.titlePolskie kolejnictwo wojskowe i ewakuacja w trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego w 1920 rokupl
dc.title.alternativePolish Military Railways and Evacuation During the Second Tukhachevsky’s Offensive of 1920en
dc.typeArticle
dc.page.number123-146
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski / University of Warsawpl
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Departament Techniczny Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.41.152pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 1. Armii, sygn. I.311.1.9; I.311.1.12; I.311.1.16; I.311.1.152pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 4. Armii, sygn. I.311.4.359; I.311.4.468pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Frontu Litewsko-Białoruskiego, sygn. I.310.3.420pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Okręgu Etapowego Wilno, sygn. I.311.22.7pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.7.87; I.301.7.89; I.301.7.91pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział IV Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.10.41pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział V Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.11.26pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Sztabu Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.7.59; I.300.7.60; I.300.7.61pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Relacje, sygn. I.400.3196/42pl
dc.referencesCentralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Szefostwo Kolejnictwa Polowego Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.15.8; I.301.15.75; I.301.15.86; I.301.15.90; I.301.15.92; I.301.15.96; I.301.15.98; I.301.17.75; I.301.17.76pl
dc.referencesEhrlich J., Szychowski A. H., Studium organizacji kolejnictwa wojskowego w wojnie światowej (1914–1918) i polsko-rosyjskiej (1919–1920) (III), „Bellona” 1932, R. XIV, t. XL, z. 3, s. 574–604.pl
dc.referencesMassel A., Pierwsze lata funkcjonowania kolei w Polsce niepodległej (1918–1922), [w:] Kolejnictwo polskie w okresie bitwy warszawskiej 1920 roku i w pierwszych latach odbudowy II Rzeczypospolitej, red. D. Rogut, Łódź–Warszawa 2021, s. 29–56.pl
dc.referencesOdziemkowski J., Polskie kolejnictwo wojskowe na froncie wschodnim 1918–1920, Kraków 2011.pl
dc.referencesSkratelski T., Polskie Koleje Państwowe, [w:] Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga Pamiątkowa 1918–1928, red. M. Dąbrowski, Kraków–Warszawa 1928, s. 429–438.pl
dc.referencesSzychowski A. H., Wojska kolejowe i ich zadania w ubiegłej wojnie polsko-bolszewickiej (1918–1920), „Bellona” 1922, R. V, t. VI, z. 1–3, s. 37–44, 162–171, 266–280.pl
dc.referencesWyporek J., Zarys historji wojennej 2-go Pułku Wojsk Kolejowych, Warszawa 1930.pl
dc.contributor.authorEmailp.kaczmarski2@student.uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.114.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0