Show simple item record

dc.contributor.authorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.authorRacław, Mariola
dc.contributor.authorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-10-24T11:02:03Z
dc.date.available2023-10-24T11:02:03Z
dc.date.issued2023-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48133
dc.description.abstractThis article serves as an introduction to a special issue addressing the questions of uncertainty and change in the context of disability. The lives of individuals with disabilities have always been filled with challenges, but in today’s times – characterized by variability and uncertainty – these challenges can become even more profound. Epidemics, crises, and other external factors affect everyone, but they have particular consequences for individuals with disabilities. In such situations, it becomes important to identify factors that increase resilience levels, which can help survive and adapt to changing conditions. This makes it worthwhile to discuss not only the risks resulting from a changing reality, but also the mechanisms and strategies that make it possible to cope with uncertainty and difficulties. These topics will be addressed by the authors in the articles comprising this issue, presenting the barriers and limitations – both in the physical and social spheres – that individuals with disabilities must confront in the uncertain and evolving reality. Additionally, the response of this community to adversity and the methods of coping with difficulties is also explored.en
dc.description.abstractArtykuł stanowi wstęp do numeru tematycznego, podejmującego zagadnienia niepewności i zmiany w kontekście niepełnosprawności. Życie osób z niepełnosprawnością zawsze było pełne wyzwań, ale w dzisiejszych czasach, charakteryzujących się zmiennością i niepewnością, mogą się one jeszcze bardziej pogłębić. Epidemie, kryzysy i inne czynniki zewnętrzne wpływają na wszystkich, ale dla osób z niepełnosprawnościami mają szczególne konsekwencje. W takich sytuacjach ważne staje się określenie czynników zwiększających poziom rezyliencji (ang. resilience), który może pomóc przetrwać i dostosować się do zmieniających się warunków życia. Sprawia to, że warto dziś dyskutować nie tylko o ryzyku wynikającym ze zmieniającej się rzeczywistości, ale i o mechanizmach oraz strategiach pozwalających na radzenie sobie z niepewnością i trudnościami. Wątki te będą podejmowane przez autorów i autorki, którzy w artykułach składających się na ten numer przedstawią bariery i ograniczenia, zarówno w sferze fizycznej, jak i społecznej, z którymi muszą mierzyć się osoby z niepełnosprawnościami w niepewnej, zmieniającej się rzeczywistości, oraz odpowiedź tego środowiska na przeciwności i sposoby radzenia sobie z trudnościami.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectresilienceen
dc.subjectuncertaintyen
dc.subjectchangeen
dc.subjectdisabilityen
dc.subjectcrisesen
dc.subjectrezyliencjapl
dc.subjectniepewnośćpl
dc.subjectzmianapl
dc.subjectniepełnosprawnośćpl
dc.subjectkryzysypl
dc.titleOd redaktorów. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnościami w zmieniającej się i niepewnej rzeczywistościpl
dc.title.alternativeDisability and Persons with Disabilities in a Changing and Uncertain Realityen
dc.typeArticle
dc.page.number6-13
dc.contributor.authorAffiliationNiedbalski, Jakub - Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.authorAffiliationRacław, Mariola - Uniwersytet Warszawskipl
dc.contributor.authorAffiliationŻuchowska-Skiba, Dorota - AGH w Krakowiepl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesArmitage Richard, Nellums Laura (2020), The COVID-19 response must be disability inclusive, „The Lancet Public Health”, vol. 5(5), s. 257–261, https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30076-1pl
dc.referencesArmstrong Megan, Aker Narin, Nair Pushpa, Walters Kate, Barrado‐Martin Yolanda, Kupeli Nuriye, Sampson Elizabeth L., Manthorpe Jill, West Emily, Davies Nathan (2022), Trust and inclusion during the Covid‐19 pandemic: Perspectives from Black and South Asian people living with dementia and their carers in the UK, „International Journal of Geriatric Psychiatry”, vol. 37(3), s. 1–13, https://doi.org/10.1002/gps.5689pl
dc.referencesBoyle Coleen, Fox Michael, Havercamp Susan, Zubler Jennefer (2020), The public health response to the COVID-19 pandemic for people with disabilities, „Disability and Health Journal”, vol. 13(3), s. 1–4, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2020.100943pl
dc.referencesCampbell-Sills Laura, Cohan Sharon L., Stein Murray B. (2006), Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults, „Behaviour Research and Therapy”, vol. 44(4), s. 585–599.pl
dc.referencesCrowther Neil (2022), COVID-19 and people with disabilities in Europe: Assessing the impact of the crisis and informing disability-inclusive next steps. Synthesis report with input from the country experts of the European Disability Expertise (EDE), European Commission, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwji0LqPn-P_AhWxlIsKHQ0qC0IQFnoECBcQAQ&url=https%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fsocial%2FBlobServlet%3FdocId%3D25862%26langId%3Den&usg=AOvVaw1Pw9NKgBgGW1YBze-06rGR&opi=89978449 (dostęp: 21.05.2023).pl
dc.referencesHartley Michael (2010), Increasing Resilience: Strategies for Reducing Dropout Rates for College Students with Psychiatric Disabilities, „American Journal of Psychiatric Rehabilitation”, vol. 13, s. 295–315, https://doi.org/10.1080/15487768.2010.523372pl
dc.referencesHartley Michael (2013), Investigating the Relationship of Resilience to Academic Persistence in College Students with Mental Health Issues, „Rehabilitation Counseling Bulletin”, vol. 56(4), s. 240–250, https://doi.org/10.1177/0034355213480527pl
dc.referencesKocejko Magdalena (2021), Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, t. 20(2), s. 76–91.pl
dc.referencesKocejko Magdalena, Bakalarczyk Rafał, Kubicki Paweł (2021), Wpływ pandemii koronawirusa na politykę wobec niepełnosprawności i starości, [w:] Artur Zybała, Krzysztof Księżopolski, Andrzej Bartosiewicz (red.), Polska… Unia Europejska… Świat w pandemii COVID-19. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 96–116.pl
dc.referencesLunsky Yona, Jahoda Andriew, Navas Patricia, Campanella Sabrina, Havercamp Susan M. (2022), The mental health and well-being of adults with intellectual disability during the COVID-19 pandemic: A narrative review, „Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities”, vol. 19(1), s. 35–47, https://doi.org/10.1111/jppi.12412pl
dc.referencesLuthar Suniya S., Cicchetti Dante (2000), The construct of resilience: Implications for interventions and social policies, „Development and Psychopathology”, vol. 12(4), s. 857–885.pl
dc.referencesMasten Ann S. (2014), Global Perspectives on Resilience in Children and Youth, „Child Development”, vol. 85, s. 6–20, https://doi.org/10.1111/cdev.12205pl
dc.referencesPieri Mara (2022), When vulnerability got mainstream: Reading the pandemic through disability and illness, „European Journal of Women’s Studies”, vol. 29(1), s. 105S–115S.pl
dc.referencesRichardson Gleen E. (2002), The metatheory of resilience and resilience, „Journal of Clinical Psychology”, vol. 58, s. 307–321.pl
dc.referencesRunswick‐Cole Katherine, Goodley Dan (2013), Resilience: A Disability Studies and Community Psychology Approach, „Social and Personality Psychology Compass”, vol. 7(2), s. 67–78, https://doi.org/10.1111/spc3.12012pl
dc.referencesRyan Sara, Mikulak Magdalena, Hatton Chris (2023), Whose uncertainty? Learning disability research in a time of COVID-19, „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 1, s. 1–13, https://doi.org/10.1080/13645579.2023.2173425pl
dc.referencesScheffers Femke, Moonen Xavier, Vugt Eveline van (2022), External sources promoting resilience in adults with intellectual disabilities: A systematic literature review, „Journal of Intellectual Disabilities”, vol. 2(1), s. 227–243.pl
dc.referencesShakespeare Tom, Watson Nicholas, Brunner Richard, Cullingworth Jane, Hameed Shaffa, Scherer Nathaniel, Pearson Charlote, Reichenberger Veronica (2022), Disabled people in Britain and the impact of the COVID‐19 pandemic, „Social Policy and Administration”, vol. 56(1), s. 103–117.pl
dc.referencesStuntzner Susan, Hartley Michael (2014), Resilience, Coping, & Disability: The Development of a Resilience Intervention, https://www.counseling.org/docs/default-source/vistas/article_44.pdf?sfvrsn=8 (dostęp: 22.05.2023).pl
dc.referencesWhite Brien, Driver Simon, Warren Ann M. (2008), Considering resilience in the rehabilitation of people with traumatic disabilities, „Rehabilitation Psychology”, vol. 53(1), s. 9–17.pl
dc.referencesWhite Brien, Driver Simon, Warren Ann M. (2010), Resilience and indicators of adjustment from a spinal cord injury, „Rehabilitation Psychology”, vol. 55(1), s. 23–32, https://doi.org/10.1037/a0018451pl
dc.referencesYusuf Afigah, Wright Nicola, Steiman Mandy, Gonzalez Miriam, Karpur Arun, Shih Andy, Shikako Keiko, Elsabbagh Mayada (2022), Factors associated with resilience among children and youths with disability during the COVID-19 pandemic, „PLOS ONE”, vol. 17(7), e0271229, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271229pl
dc.contributor.authorEmailNiedbalski, Jakub - jakub.niedbaski@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailRacław, Mariola - m.raclaw@uw.edu.pl
dc.contributor.authorEmailŻuchowska-Skiba, Dorota - zuchowska@agh.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.3.01
dc.relation.volume19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0