Show simple item record

dc.contributor.authorBabicka, Maria
dc.contributor.authorZalewska-Królak, Aleksandra
dc.date.accessioned2023-10-24T11:02:04Z
dc.date.available2023-10-24T11:02:04Z
dc.date.issued2023-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48134
dc.description.abstractThe evaluation of the pedagogical-theatrical project Trolls is a source of data on the basis of which we propose the use of positive labeling categories. We expanded it by naming the stages of this form of labeling: bewilderment, taming, initiation, and inclusion. We described the social consequences of gradually becoming familiar with differences, including and placing people with disabilities in the center. We showed how the labeling mechanism was used in artistic-educational activities and redirected toward a discussion of the values of social diversity.Trolls is a play and workshop created by the Theatre 21 Foundation. It is aimed at primary school students and conducted in classrooms. Through explicit observations, and by referring to the relations between theater educators and actors and class teachers, we examined what the visit of the titular trolls, or actors from Theatre 21, most of whom have Down syndrome or autism, brings to the school and how these actions resonate with the participants.Owing to the processual character of the evaluation, we were able to discover new research categories. Our research was of an abductive nature. Sensitizing concepts enabled the development of the main category of positive labeling.en
dc.description.abstractEwaluacja projektu pedagogiczno-teatralnego „Trolle” to źródło danych, na podstawie których autorki artykułu zaproponowały użycie kategorii pozytywnego etykietowania. Rozszerzyły ją, nazywając etapy takiej formy naznaczania: oszołomienie, oswajanie, wtajemniczenie i inkluza. Opisały społeczne konsekwencje stopniowego zaznajamiania się z innością, włączania i stawiania osób z niepełnosprawnościami w centrum. Autorki pokazały, jak mechanizm etykietowania został wykorzystany w działaniach artystyczno-edukacyjnych i przekierowany w stronę dyskusji o wartościach różnorodności społecznej.Trolle to spektakl i warsztaty stworzone przez Fundację Teatr 21. Projekt jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i realizowany w klasach szkolnych. Za pomocą jawnych obserwacji oraz odnosząc się do relacji pedagogów teatru, aktorów i wychowawców klas, autorki zbadały, co wizyta tytułowych trolli, czyli aktorów Teatru 21, w większości osób z zespołem Downa i autyzmem, wnosi do szkoły i jak te działania wpływają na uczestników. Dzięki procesualnemu charakterowi ewaluacji autorkom udało się odkryć nowe kategorie badawcze. Prowadzone przez nie badania miały charakter abdukcyjny. Uczulające pojęcia umożliwiły rozwijanie głównej kategorii – pozytywnego etykietowania.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectintegration through arten
dc.subjectevaluationen
dc.subjectsensitizing conceptsen
dc.subjectpositive labelingen
dc.subjecttheatre pedagogyen
dc.subjectintegracja przez sztukępl
dc.subjectewaluacjapl
dc.subjectpojęcia uczulającepl
dc.subjectpozytywne etykietowaniepl
dc.subjectpedagogika teatrupl
dc.titleTrolls at School: A Story about the Stages of Positive Labeling of People with Disabilities Through Micro-Interactionsen
dc.title.alternativeTrolle w szkole, czyli opowieść o etapach pozytywnego etykietowania osób z niepełnosprawnościami poprzez mikrointerakcjepl
dc.typeArticle
dc.page.number14-33
dc.contributor.authorAffiliationZalewska-Królak, Aleksandra - University of Warsawen
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBabicka Maria, Kalinowska Katarzyna, Zalewska-Królak Aleksandra (2019), Przenikanie przez szczeliny – Teatr 21 w szkole. Raport z ewaluacji projektu O!Swój, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesBecker Howard S. (1963), Outsiders: Studies in the sociology of deviance, New York: Harper Collins Publishers.en
dc.referencesBerger Peter, Luckmann Thomas (1967), The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City–New York: Doubleday.en
dc.referencesBlumer Herbert (1986), Symbolic Interactionism: Perspective and Method, Berkeley: University of California Press.en
dc.referencesCzarnowski Stefan (1956), Kult bohaterów i jego społeczne podłoże: Święty Patryk, bohater narodowy Irlandii?, [in:] Stefan Czarnowski (ed.), Dzieła, vol. IV, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesDąbrowski Kazimierz (1967), Personality Shaping Though Positive Disintegration, Boston: Little Brown.en
dc.referencesErikson Kai T. (1962), Notes on the Sociology of Deviance, “Social Problems”, vol. 9(4), pp. 307–314.en
dc.referencesGarland-Thomson Rosemarie (2020), Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesGodlewska-Byliniak Ewelina (ed.) (2017), Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesGodlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna (2016), 21 myśli o teatrze, Głogowo: Fundacja Win-Win.en
dc.referencesGodlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna (eds.) (2018), Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, Warszawa: Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa.en
dc.referencesGoffman Erving (1956), Presentation of Self in Everyday Life, London: Penguin Books.en
dc.referencesGoffman Erving (1963), Stigma. Notes on the Management of Spoiled Identity, London: Penguin Books.en
dc.referencesKalinowska Katarzyna (2018), Wchodzenie „tylnym wejściem” jako wariant zmiany społecznej. Raport z ewaluacji projektu O!Swój. Edycja 2018, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesKalinowska Katarzyna, Rożdżyńska-Stańczak Kaja (2017), Jak się zerwie izolację, to kogoś może kopnąć prąd. Raport z ewaluacji projektu O!Swój, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesKalinowska Katarzyna, Rożdżyńska Kaja (2020), Separujące i ochronne funkcje izolacji. Narzędzia oswajania inności na przykładzie działalności artystyczno-edukacyjnej Teatru 21, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XVI, no. 2, pp. 80–101.en
dc.referencesKaufmann Jean-Claude (2013), Kiedy Ja jest innym, Warszawa: Oficyna Naukowa.en
dc.referencesKietlińska Bogna (2019), Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany, Warszawa: Fundacja Teatr 21.en
dc.referencesKłoskowska Antonina (1971), Heroizm i personalne symbole wartości kulturowych, [in:] Janusz Kuczyński (ed.), Filozofia i pokój, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 37–54.en
dc.referencesKrajewski Krzysztof (1983), Podstawowe tezy teorii naznaczania społecznego, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, vol. XLV(1), pp. 225–245.en
dc.referencesKwaśniewski Jerzy (1976), Pozytywna dewiacja społeczna, “Studia Socjologiczne”, no. 3(62), pp. 215–233.en
dc.referencesKwaśniewski Jerzy (2012), Czy istnieje dewiacja społeczna?, “Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji”, no. 19, pp. 63–88.en
dc.referencesLemert Edwin M. (1951), Social Pathology: A Systematic Approach to the Theory of Sociopathic Behaviour, New York: McGraw-Hill Book Co.en
dc.referencesLemert Edwin M. (1967), Human Deviance, Social Problems and Social Control, Englewood Cliffs: Prentice-Hall Inc.en
dc.referencesMead George Herbert (1909), Social Psychology as Counterpart to Physiological Psychology, “Psychological Bulletin”, no. 6, pp. 401–408.en
dc.referencesOssowska Maria (1973), Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesPyszczek Grzegorz (2012), Jerzego Kwaśniewskiego pochwała dewiacji pozytywnej, “Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna”, no. 13, pp. 139–160.en
dc.referencesScheff Thomas Jefferson (1966), Being Mentally Ill, London: Aldine Publishing Company.en
dc.referencesSchur Edwin M. (1969), Reactions to Deviance: A Critical Assessment, “American Journal of Sociology”, vol. 75(3), pp. 309–322.en
dc.referencesTannenbaum Frank (1938), Crime and the Community, Boston: Ginn and Company.en
dc.referencesTeatr 21 (n.d.), Idea, https://teatr21.pl/idea (accessed: 26.02.2023).en
dc.referencesTeatr 21 (n.d.), https://teatr21.pl (accessed: 26.02.2023).en
dc.referencesTeatr 21 (n.d.), O!SWÓJ / 2017–2019, https://teatr21.pl/oswoj-2017-2019-projekt/ (accessed: 26.02.2023).en
dc.referencesTeatr 21 (n.d.), Sezon GAP SIĘ!, https://teatr21.pl/sezon-gap-sie/ (accessed: 26.02.2023).en
dc.referencesTeatr 21 (n.d.), Trolle, https://teatr21.pl/show-item/trolle/ (accessed: 26.02.2023).en
dc.referencesThompson Gregory A. (2014), Labeling in Interactional Practice: Applying Labeling Theory to Interactions and Interactional Analysis to Labeling, “Symbolic Interaction”, vol. 37(4), pp. 458–482.en
dc.referencesZnaniecki Florian (1974), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.contributor.authorEmailBabicka, Maria - m.babicka@uw.edu.pl
dc.contributor.authorEmailZalewska-Królak, Aleksandra - aleksandra.zalewska@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.3.02
dc.relation.volume19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0