Show simple item record

dc.contributor.authorKukiełko, Kalina
dc.contributor.authorTomanek, Krzysztof
dc.date.accessioned2023-10-24T11:02:10Z
dc.date.available2023-10-24T11:02:10Z
dc.date.issued2023-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48143
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyze the artistic, social project titled My Space. Stories from Inside the Downtown Eastside Vancouver, created by Canadian photographer Rita Leistner. Through her photographs and interviews, the artist presents the everyday life of a group of drug and alcohol addicted residents of Astoria and Balmoral hotels. The article is based on photographs taken by Leistner and the statements of project participants – both acquired from the artist’s Webpage. Bearing in mind Leistner’s intentions, we tend to present her story in the storytelling narrative. We treat that approach as a useful tool for qualitative data analysis as well as insightful framework to represent a story. This approach has worked well so far in the study of culture and art. Thus, we focus on the content and a form of a story while uncovering its threads looking at it from different dimensions interpreted through the prism of individuals to whom the story relates. We look at the way in which the space occupied by the heroes of the story is being photographed by Leistner, who creates a medium allowing the narrative to connect the present with the past and the future. That medium plays an important role in building a community.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza artystyczno-społecznego projektu My Space. Stories from Inside the Downtown Eastside Vancouver kanadyjskiej fotografki Rity Leistner. Artystka poprzez swoje fotografie i wywiady przybliża codzienność grupy uzależnionych od narkotyków i alkoholu mieszkańców hoteli Astoria i Balmoral. Artykuł opiera się na fotografiach z projektu My Space oraz wypowiedziach jego uczestników. Mając na uwadze intencje twórczyni, autorzy artykułu przedstawili go w kontekście storytellingu, który potraktowali jako użyteczne narzędzie jakościowej analizy zjawisk społecznych. Podejście to sprawdza się przede wszystkim w badaniu zjawisk kultury i sztuki, a zwłaszcza różnego rodzaju wytworów artystycznych. W opracowaniu skupiono się na formie opowieści, która łączy w sobie wątki z wielu wymiarów indywidualnego i społecznego życia jednostki. Pokazano, jak fotografie przestrzeni, w której mieszkają bohaterowie opowieści, mogą stać się medium narracji łączącej teraźniejszość z przeszłością i przyszłością, a przede wszystkim służyć budowaniu społecznej wspólnoty.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectRita Leistneren
dc.subjectphotographyen
dc.subjectstorytellingen
dc.subjectvisual storyen
dc.subjectcommunity buildingen
dc.subjectRita Leistnerpl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectstorytellingpl
dc.subjectopowieść wizualnapl
dc.subjectbudowanie wspólnotypl
dc.titleStorytelling and the Healing Power of Photography: Rita Leistner’s My Space Projecten
dc.title.alternativeStorytelling i uzdrawiająca moc fotografii: projekt My Space Rity Leistnerpl
dc.typeArticle
dc.page.number202-219
dc.contributor.authorAffiliationKukiełko, Kalina - University of Szczecinen
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAbell Peter (2004), Narrative Explanation: An Alternative to Variable-Centered Explanation?, “Annual Review of Sociology”, vol. 30, pp. 287–310, https://doi.org/10.1146/annurev.soc.29.010202.100113en
dc.referencesBernstein Basil (1986), Kody i ich odmiany, kształcenie i proces reprodukcji kulturalnej, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 34, no. 1, pp. 7–40.en
dc.referencesBritten L. (2022), Balmoral Hotel, the notorious, derelict Downtown Eastside SRO, is set for demolition, https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/balmoral-hotel-the-notorious-derelict-downtown-eastside-sro-is-set-for-demolition-1.6353332 (accessed: 3.04.2023).en
dc.referencesCampbell Joseph (2008), The Hero with a thousand faces, New Jersey: Princeton University Press.en
dc.referencesCity of Vancouver ( n.d.), Downtown Eastside, https://vancouver.ca/news-calendar/downtown-eastside.aspx (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesCurtis Ron (1994), Narrative Form and Normative Force: Baconian Story-Telling in Popular Science, “Social Studies of Science”, vol. 24(3), pp. 419–461, https://doi.org/10.1177/030631279402400301en
dc.referencesDennett Daniel C. (2014), Intuition Pumps and Other Tools for Thinking, New York: W.W. Norton & Co.en
dc.referencesGelman Andrew, Basbøll Thomas (2014), When Do Stories Work? Evidence and Illustration in the Social Sciences, “Sociological Methods & Research”, vol. 43, no. 4, pp. 547–570, https://doi.org/10.1177/0049124114526377en
dc.referencesGraesser Arthur C., Ottati Victor (1995), Why stories? Some evidence, questions, and challenges, [in:] Robert S. Wyer (ed.), Knowledge and memory: The real story, New York: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., pp. 121–132.en
dc.referencesGreen Melanie C. (2006), Narratives and cancer communication, “Journal of Communication”, vol. 56(1), pp. 163–183, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00288.xen
dc.referencesJeziorski Ireneusz (2011), Wprowadzenie do antropologii i socjologii wizualnej, Bielsko-Biała: Akademia Techniczno-Humanistyczna.en
dc.referencesKukiełko-Rogozińska Kalina (2021), Współczesna wojna na fotografiach Rity Leistner, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.en
dc.referencesKukiełko-Rogozińska Kalina, Tomanek Krzysztof (2017), Obrazy emocji, emocje świata: fotografie wojenne Rity Leistner, “Kultura Współczesna”, vol. 2, pp. 14–26.en
dc.referencesLeistner Rita (2009), My Space. Stories from Inside the Downtown Eastside Vancouver, Camada, 2009, http://ritaleistner.com/wp-content/uploads/2016/01/myspace_byritaleistner.pdf (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesLeistner Rita (n.d.), About, http://ritaleistner.com/about-2/ (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesLiu Yipeng, Xing Yijun, Starik Mark (2012), Storytelling as Research Method: A West-Meets-East Perspective, “Research Methodology in Strategy and Management”, vol. 8, pp. 143–171, https://doi.org/10.1108/S1479-8387(2012)0000008008en
dc.referencesMaier Christopher (2008), Creating Community Through Storytelling, https://storynet.org/creating-community-through-storytelling/ (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesMcCall Becky, Shallcross Laura, Wilson Michael, Fuller Chris, Hayward Andrew (2021), Storytelling as a Research Tool Used to Explore Insights and as an Intervention in Public Health: A Systematic Narrative Review, “Internetional Journal of Public Health”, no. 66, 1604262, https://doi.org/10.3389/ijph.2021.1604262en
dc.referencesMitosek Zofia (2011), Teorie badań literackich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesMorgan Sandra, Dennehy Robert F. (1997), The power of organizational storytelling: a management development perspective, “Journal of Management Development”, vol. 16, no. 7, pp. 494–501, https://doi.org/10.1108/02621719710169585en
dc.referencesMurdock Maureen (2013), The Heroine’s Journey: Woman’s Quest for Wholeness, Boston–London: Shambhala.en
dc.referencesMuszyńska Anna (2011), Intertekstualność jako forma dialogu międzykulturowego, “Przekłady Literatur Słowiańskich”, vol. 2, no. 1, pp. 295–305, https://journals.us.edu.pl/index.php/PLS/article/view/6484 (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesOstaszewski Jacek (2007), W pętli zapomnienia: analiza narracyjna filmu „Memento” Christophera Nolana, [in:] Piotr Francuz (ed.), Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe, pp. 133–164.en
dc.referencesPolletta Francesca, Chen Pang, Ching Bobby, Gardner Beth (2011), The Sociology of Storytelling, “Annual Review of Sociology”, vol. 37, pp. 109–130, https://doi.org/10.1146/annurev-soc-081309-150106en
dc.referencesSlater Michael, Rouner Donna (2002), Entertainment-Education and Elaboration Likelihood: Understanding the Processing of Narrative Persuasion, “Communication Theory”, vol. 12, no. 2, pp. 173–191, https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2002.tb00265.xen
dc.referencesStriano Maura (2012), Reconstructing narrative: A new paradigm for narrative research and practice, “Narrative Inquiry”, vol. 22, no. 1, pp. 147–154, https://doi.org/10.1075/ni.22.1.09stren
dc.referencesTenore Mallary (2017), Best practices for doing community-driven storytelling, https://www.americanpressinstitute.org/publications/reports/best-practices-community-driven-storytelling/ (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesThe Heart Tattoo Society (n.d.), http://hearttattoosociety.com/ (accessed: 3.04.2023).en
dc.referencesTomanek Krzysztof, Kukiełko-Rogozińska Kalina (2016), Słowa – obrazy – emocje. Wielowymiarowa analiza narracji materiałów tekstowych i wizualnych publikowanych na blogu, [in:] Magdalena Piorunek (ed.), Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pp. 259–274.en
dc.referencesVANDU (n.d.), About VANDU, https://vandureplace.wordpress.com/about/ (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesWilliams Val (2008), Cornell Capa: ‘Concerned’ photographer, “Independent”, 29th May, https://www.independent.co.uk/news/obituaries/cornell-capa-concerned-photographer-835820.html (accessed: 5.04.2023).en
dc.referencesWilson Julia (2009), My Voice, My Space, Our Community: A Vancouver DTES Community Action Project, Unpublished master’s thesis, Burnaby: Simon Fraser University, https://summit.sfu.ca/item/9683 (accessed: 5.04.2023).en
dc.contributor.authorEmailKukiełko, Kalina - kalina.kukielko@usz.edu.pl
dc.contributor.authorEmailTomanek, Krzysztof - krzysztof.marcin.tomanek@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.3.11
dc.relation.volume19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0