Show simple item record

dc.contributor.authorKmita-Zaniewska, Katarzyna
dc.contributor.authorMaj, Aleksandra
dc.date.accessioned2023-10-26T14:28:00Z
dc.date.available2023-10-26T14:28:00Z
dc.date.issued2023-10-21
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48198
dc.description.abstractThe article consists of two parts. In the first part, we introduce the premises of the educational philosophy of Reggio Emilia, which formed the basis for the concept of the University Preschool in Gdansk. We refer to the values that, from the perspective of adults who are part of the preschool community, were the foundation for creating everyday educational context in the University Preschool during the first three years of its functioning. In the discourse of Reggio Emilia, a preschool is not perceived so much as a place of instruction or formation, but rather as a place of education, a place where values are transmitted, discussed and constructed. Democracy, participation and subjectivity are key categories on which the narrative is focused. In the second part, these categories are the starting point for reconstructing the cultural practices present in the everyday life of the preschool which fulfill the above mentioned values. We refer to the goals of the University Preschool, the principles and conditions of its functioning. We also describe solutions, especially in the field of the organization of the educational environment, which contribute to the building of a community in which children are listened to and supported by adults.en
dc.description.abstractArtykuł zasadniczo składa się z dwóch części. W pierwszej przybliżamy założenia filozofii edukacyjnej Reggio Emilia, na której opierała się koncepcja funkcjonowania Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku, oraz odwołujemy się do wartości, które z perspektywy dorosłych, będących częścią społeczności przedszkola, były fundamentem dla tworzenia codzienności edukacyjnej w Przedszkolu UG w pierwszych trzech latach jego działalności. W dyskursie Reggio Emilia przedszkole postrzegane jest bowiem nie tyle jako miejsce instrukcji czy formowania, ale jako miejsce edukacji, miejsce, w którym wartości są przekazywane, dyskutowane i konstruowane. Demokracja, partycypacja oraz podmiotowość to kluczowe kategorie, wokół których skoncentrowana jest narracja. W drugiej części tekstu stanowią one punkt wyjścia dla zrekonstruowania tych praktyk kulturowych obecnych w codzienności edukacyjnej przedszkola, które powyższe wartości urzeczywistniały. Odwołujemy się do założeń przedszkola, zasad i warunków jego funkcjonowania, oraz przedstawiamy rozwiązania, w szczególności w zakresie organizacji przestrzeni edukacyjnej, służące budowaniu wspólnoty, w której dorośli słuchali dzieci i towarzyszyli im w ich rozwoju.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectThe Reggio Emilia Approachen
dc.subjectUniversity Preschool in Gdansken
dc.subjectparticipationen
dc.subjectsubjectivityen
dc.subjectorganization of the environmenten
dc.subjectpodejście Reggio Emiliapl
dc.subjectPrzedszkole Uniwersyteckie w Gdańskupl
dc.subjectprzedszkole jako miejsce wspólnepl
dc.subjectpartycypacjapl
dc.subjectpodmiotowośćpl
dc.subjectorganizacja przestrzenipl
dc.titlePreschool as a Shared Place. About the Fundamental Values of the University Preschool in Gdansken
dc.title.alternativePrzedszkole jako miejsce wspólne. O fundamentalnych wartościach Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańskupl
dc.typeArticle
dc.page.number158-185
dc.contributor.authorAffiliationKmita-Zaniewska, Katarzyna - The Laboratory of Educational Experiences (Pracownia Doświadczeń Edukacyjnych), Gdansken
dc.contributor.authorAffiliationMaj, Aleksandra - University of Lodzen
dc.referencesBaldini R., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One City, Many Children. Reggio Emilia, a History of the Present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.en
dc.referencesMauro T. de (2006) The Roots of the New School in: Catalogue of the Exhibit “The Hundred Languages of Children”, T. Filipini, V. Vecchi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 14–15.en
dc.referencesMalaguzzi L. (2016a) New Socialization for Children and Teachers Through the Experience of Social Management in Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 175–183.en
dc.referencesMalaguzzi L. (2016b) Proposals for an Educational Hypothesis That is Participatory and Democratically Managed in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New Your, Routledge, pp. 353–356.en
dc.referencesMalaguzzi L. (2016c) That I Should Take the Path of Teaching in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 19–26.en
dc.referencesMalaguzzi L. (2016d) The Premises of Reggio Emilia – Contributions for Designing and Using a New Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 227–230.en
dc.referencesMendel M. (2006) Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa in: Pedagogika miejsca, M. Mendel (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, pp. 21–37.en
dc.referencesNalaskowski A. (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.en
dc.referencesRinaldi C. (2008) Infant-Toddler Centers and Preschools as Places of Culture in: Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, C. Giudici, M. Krechevsky, C. Rinaldi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 34–49.en
dc.referencesRolando B., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One city, many children. Reggio Emilia, a history of the present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.en
dc.referencesZwiernik J. (2015) Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa in: Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki, T. Sadoń-Osowiecka (ed.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 13–38.en
dc.referencesDigital archive of the museum Livello 9 – Museo di Luoghi a Reggio Emilia, https://www.livello9.it/meno-piu-diritti/asili-del-popolo (accessed: 19.03.2023).en
dc.referencesDokumenty – Przedszkole uniwersyteckie (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/dokumenty/ (accessed: 16.03.2023).en
dc.referencesPrzedszkole, https://ug.edu.pl/przedszkole (accessed: 16.03.2023).en
dc.referencesRejestr Szkół i Placówek Oświatowych, https://rspo.gov.pl/institutions/479550 (accessed: 23.08.2023).en
dc.referencesStatut Przedszkola Uniwersyteckiego (2019), https://bip.ug.edu.pl/sites/default/files/nodes/akty_normatywne/90242/files/tj_statutu_przedszkola_uniwersyteckiego.pdf (accessed: 10.02.2023).en
dc.referencesStatut Publicznego Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/wp-content/uploads/2023/06/nowy-statut-PUG-Reggio-1.pdf (accessed: 10.02.2023).en
dc.contributor.authorEmailKmita-Zaniewska, Katarzyna - kmita.zaniewska@gmail.com
dc.contributor.authorEmailMaj, Aleksandra - aleksandra.maj@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.17.12
dc.relation.volume17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0