Show simple item record

dc.contributor.authorWojtczak, Edyta
dc.date.accessioned2023-11-02T08:05:51Z
dc.date.available2023-11-02T08:05:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48237
dc.description.abstractAutorka rozprawy podjęła się przedstawienia, analizy i sklasyfikowania strategii komunikacyjnych stosowanych przez cudzoziemców uczących się języka polskiego na poziomach A2, B1 i B2 oraz weryfikacji, czy stosowane przez nich strategie odpowiadają skalom zawartym w opisach poziomów biegłości językowej. Zbadała również nastawienie obcokrajowców do stosowania różnych działań o charakterze strategicznym. W pierwszej części zaprezentowane zostały anglosaskie i polskojęzyczne badania strategii komunikacyjnych. Omówiono miejsce kompetencji strategicznej w modelach kompetencji komunikacyjnej, założenia wybranych nurtów badawczych oraz pojęcie autonomii ucznia i strategii uczenia się. Autorka przedstawiła też strategie komunikacyjne w opisach poziomów biegłości językowej. W dysertacji przytoczono 380 przykładów wypowiedzi, w których obecne były 634 działania o charakterze strategicznym. Zostały one omówione w drugiej części pracy. Przeprowadzając analizę produkcji językowej uczących się, autorka zaproponowała taksonomię opartą na trzech głównych typach strategii komunikacyjnych, którymi są strategie nastawione na: przekazywanie znaczenia słów, dokładność formy w komunikacji i utrzymanie ciągłości wypowiedzi. Omówiła również zjawisko zespołowego tworzenia i negocjowania znaczeń oraz przedstawiła analizę strategii komunikacyjnych stosowanych przez Brytyjczyka. W celu sprawdzenia nastawienia cudzoziemców do stosowania strategii komunikacyjnych przeprowadziła badanie ankietowe. Formułując wnioski, autorka wskazuje najchętniej stosowane typy strategii komunikacyjnych przez osoby z poszczególnych poziomów. Zaznacza też, że wyniki przeprowadzonych badań jednoznacznie pokazują, że cudzoziemcy uczący się języka polskiego stosują znacznie więcej typów strategii komunikacyjnych niż przewidują to skale opisów biegłości językowej. Badanie sondażowe wykazało, że działania strategiczne zajmują istotne miejsce w fazie planowania wykonania zadania komunikacyjnego. Autorka we wnioskach zamieściła też wskazówki dotyczące treningu strategii komunikacyjnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectstrategie komunikacyjnepl_PL
dc.subjectjęzyk mówionypl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.subjectkompetencja strategicznapl_PL
dc.titleStrategie komunikacyjne w języku mówionym cudzoziemców uczących się języka polskiegopl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number307pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl_PL
dc.contributor.authorEmailwojtczak.edyta@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorZarzycka, Grażyna
dc.dissertation.reviewerBrzozowska, Dorota
dc.dissertation.reviewerDunin-Dudkowska, Anna
dc.date.defence2023-11-17
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record