Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKwietniewska, Małgorzata
dc.date.accessioned2023-11-07T12:02:15Z
dc.date.available2023-11-07T12:02:15Z
dc.date.issued2022-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48302
dc.description.abstractThe subject of this article is a comparison between postmodern philosophy and philosophy of difference, especially in its most recent version, which is philosophical deconstruction. In the first part of the paper, the history and general characteristics of postmodernism are briefly presented, while the second part discusses the philosophy of difference, not only in its present form, but also in its earlier versions, which include Martin Heidegger's “different thinking”, German idealism, Presocratic thought, and finally the philosophy of ancient India. Unlike the postmodernists, who are ultimately united almost exclusively by their critique of metaphysics and their literary style of discourse, the theorists of difference remain representatives of a traditional (though now largely forgotten) understanding of philosophy.  en
dc.description.abstractTematem tego artykułu jest porównanie filozofii postmodernistycznej i filozofii różnicy, zwłaszcza w jej najnowszej wersji, jaką stanowi dekonstrukcja filozoficzna. W pierwszej części pracy została przedstawiona zwięźle historia i ogólna charakterystyka postmodernizmu, w drugiej części zaprezentowana została filozofia różnicy, nie tylko w jej obecnej postaci, ale również we wcześniejszych wersjach, do których zaliczyć trzeba: „inne myślenie” Martina Heideggera, idealizm niemiecki, myśl presokratejską, a wreszcie filozofię starożytnych Indii. W przeciwieństwie do postmodernistów, których finalnie łączy niemal wyłącznie krytyka metafizyki i literacki styl wypowiedzi, teoretycy różnicy pozostają przedstawicielami tradycyjnego (choć dziś w dużej mierze zapomnianego) rozumienia filozofii.   pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;3en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpostmodernismen
dc.subjectdeconstructionen
dc.subjectphilosophy of differenceen
dc.subjectIndiaen
dc.subjectpostmodernizmpl
dc.subjectdekonstrukcjapl
dc.subjectfilozofia różnicypl
dc.subjectIndiepl
dc.titlePostmodernizm i dekonstrukcja filozoficzna. Jaka różnica?pl
dc.title.alternativePostmodernism and philosophical deconstruction. What is the difference?en
dc.typeArticle
dc.page.number1-37
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesAgamben, G., (2008/III). Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, przekł. S. Królak, Warszawa: Sic!pl
dc.referencesAgamben, G. (2008/I). Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. M. Salwa, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.referencesAgamben, G. (2009/II, 1). Stan wyjątkowy, przeł. M. Surma-Gawłowska, Kraków: Ha!art.pl
dc.referencesAgamben G. (2018). Homo Sacer. Edizione integrale (1995-2015), Macerata: Quodlibet. W skład edycji wchodzą poszczególne tomy:pl
dc.referencesI. Homo sacer. Il potere sovrano e la nuda vita, 1995.pl
dc.referencesII, 1. Stato d'eccezione, 2003.pl
dc.referencesII, 2. Stasis. La guerra civile come paradigma politico, 2015.pl
dc.referencesII, 3. Il sacramento del linguaggio. Archeologia del giuramento, 2008.pl
dc.referencesII, 4. Il regno e la gloria. Per una genealogia teologica dell'economia e del governo, 2009.pl
dc.referencesII, 5. Opus Dei. Archeologia dell'ufficio, 2012.III. Quel che resta di Auschwitz. L'archivio e il testimone, 1998.pl
dc.referencesIV, 1. Altissima povertà. Regole monastiche e forma di vita, 2011.pl
dc.referencesIV, 2. L'uso dei corpi, 2014.pl
dc.referencesAgamben, G. (2020), « L’épidémie montre clairement que l’état d’exception est devenu la condition normale », rozmowa z Y. Legendre, « Le Monde » 24 kwietnia, Paris: Société éditrice du Monde.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (1970). La société de consommation, ses mythes, ses structures, Paris: Éditions Denoël.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2002/1). ʼPataphysique, Paris: Sens & Tonka.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2002/2). Power Inferno : Requiem pour les Twin Towers. Hypothèses sur le terrorisme. La violence du mondial, Paris: Galilée.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic!pl
dc.referencesBaudrillard, J. (1976). L’échange symbolique et la mort, Paris: Gallimard.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (1981). Simulacres et Simulation, Paris: Galilée.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (1991). La Guerre du Golfe n'a pas eu lieu, Paris: Galilée.pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic!pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2005/2). Duch terroryzmu: Requiem dla Twin Towers, przeł. R. Lis, Warszawa 2005, Wyd. Sic!pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2006). Wojny w zatoce nie było, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic!pl
dc.referencesBaudrillard, J. (2007). Wymiana symboliczna i śmierć, przeł. S. Królak, Warszawa: Sic!pl
dc.referencesBauman, Z. (1991). Modernity and Ambivalence, Ithaka: Cornell University Press.pl
dc.referencesBauman, Z. (1995). Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, przekł. J. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBauman, Z. (1992). Intimations of Postmodernity, London, New York: Routhledge.pl
dc.referencesDeleuze, G. (1968). Différence et Répétition, Paris: PUF.pl
dc.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (1972). L’Anti-Œdipe – Capitalisme et schizophrénie, Paris: Les Éditions de Minuit.pl
dc.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (1980). Mille Plateaux – Capitalisme et schizophrénie 2, Paris: Les Éditions de Minuit.pl
dc.referencesDeleuze, G. (1997). Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (2015). Tysiąc plateau. Kapitalizm i schizofrenia 2, przekł. zbiorowy, Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.pl
dc.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (2017). Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia, przeł. T. Kaszubski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesDerrida, J. (1972/1). Marges – de la philosophie, Paris : Les Éditions de Minuit.pl
dc.referencesDerrida, J. (1972/2). La dissémination, Paris: Seuil.pl
dc.referencesDerrida, J. (1990). Mémoires d'aveugle. L'autoportrait et autres ruines, Paris: Réunion des Musées Nationaux.pl
dc.referencesDerrida, J. (1992). Przemoc i metafizyka, przeł. B. Banasiak [w:] J. Derrida, Pismo filozofii, Kraków: Inter esse, s. 161-223.pl
dc.referencesDerrida, J. (1993). Spectres de Marx, Paris: Galilée.pl
dc.referencesDerrida, J. (1998). Nie jestem postmodernistą. G. Łęcka (wywiad) tygodnik „Polityka” nr 1 (2122). Warszawa: Polityka sp. z o.o. s.k.a.pl
dc.referencesDerrida, J. (2016). Widma Marksa, przeł. T. Załuski, Warszawa: PWN.pl
dc.referencesDiels H., Kranz W. (1960). Die Fragmente der Vorsokratiker, Frankfurt am Main: Weldmann.pl
dc.referencesFoucault, M. (1963). Naissance de la clinique. Une archéologie du regard médical, Paris : Presses Universitaires de France.pl
dc.referencesFoucault, M. (1966). Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines, Paris : Gallimard.pl
dc.referencesFoucault, M. (1972). Histoire de la folie à l’âge classique, Paris: Gallimard.pl
dc.referencesFoucault, M. (1987). Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. H.Kęszycka, Warszawa, PIW.pl
dc.referencesFoucault, M. (1994). Dits et écrits, vol. IV (1980-1988), Paris: Gallimard.pl
dc.referencesFoucault, M. (1999). Narodziny kliniki, przeł. P. Pieniążek, Warszawa: KR.pl
dc.referencesFoucault, M. (2000). Strukturalizm i poststrukturalizm. W: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesFoucault, M. (2005). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, t. 1-2, przeł. T. Komendant, A. Tatarkiewicz, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.referencesFoucault, M. (1999). Narodziny kliniki, przeł. P. Pieniążek, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.referencesGóra S. J. (2000). Studia demokrytejskie. Próba nowej interpretacji filozofii Demokryta w świetle ówczesnych doktryn indyjskich, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Signum.pl
dc.referencesHalbfass W. (2008). Indie i Europa. Próba porozumienia na gruncie filozoficznym, przeł. M. Nowakowska, R. Piotrowski, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.pl
dc.referencesJanicaud, D. (2005). Heidegger en France, Entretiens, Paris: Hachette.pl
dc.referencesJencks, Ch. (1977). The Language of Post-modern Architecture, New York: Rizzoli.pl
dc.referencesJoyce, J. (1975). Ulisses, t. II, przeł. M. Słomczyński, Warszawa: PIW.pl
dc.referencesKudelska, M. (2004) Upaniszady, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesKwietniewska, M. (2013). Jean-Luc Nancy. Dekonstrukcja wobec tradycji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referenceshttps://doi.org/10.18778/7525-873-8pl
dc.referencesLyotard, J.-F. (1979). La condition postmoderne. Rapport sur le savoir, Paris: Éditions de Minuit.pl
dc.referencesLyotard, J.-F. (1988). Le postmoderne expliqué aux enfants : Correspondance 1982-1985, Paris : Galilée.pl
dc.referencesLyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Aletheia.pl
dc.referencesLyotard, J.-F. (1998). Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982-1985, przeł. J. Migasiński, Warszawa: Aletheia.pl
dc.referencesMarks, K. Engels, F. (1951) Manifest komunistyczny, (brak nazwiska tłumacza), Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.referencesNancy, J.-L. (1996). Être singulier pluriel, Paris: Galilée.pl
dc.referencesNancy, J.-L. (2001). La pensée dérobée, Paris: Galilée.pl
dc.referencesRorty, R. (1989) Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referenceshttps://doi.org/10.1017/CBO9780511804397pl
dc.referencesRorty, R. (1996). Przygodność, ironia i solidarność, przekł. W. J. Popowski, Warszawa: Wydawnictwo Spacja.pl
dc.referencesSokal, A., Bricmont, J. (1997). Impostures intellectuelles, Paris: Odile Jacob.pl
dc.referencesSokal, A., Bricmont, J. (1998). Fashionable Nonsense: Postmodern Intellectuals Abuse of Science, New York: Picador.pl
dc.referenceshttps://doi.org/10.1063/1.882506pl
dc.referencesSokal, A., Bricmont, J. (2004). Modne Bzdury, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.referencesSzahaj, A. (2004). Postmodernizm. W: B. Szlachta i inni (red.), Słownik społeczny, Kraków: WAM, s. 935-942.pl
dc.referencesTokarz, F. (1990). Z filozofii indyjskiej. Kwestie wybrane. Część I, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.pl
dc.referencesVattimo, G. (2006), Non essere Dio. Un’autobiografia a quattro mani, Roma: Aliberti editore .pl
dc.referencesVattimo, G. (2011). Nie być Bogiem. Autobiografia na cztery ręce, przeł. K. Kasia, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesZięba, M.S. (2003). Indyjska filozofia. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. 4, Go-Iq, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.pl
dc.referencesŽižek, S. (2020). Hegel in a Wired Brain, Londyn: Bloomsbury Publishing.pl
dc.referencesŽižek, S. (2021). Hegel i mózg podłączony, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.contributor.authorEmailmaomei@step.com.pl
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.58.01
dc.relation.volume58


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0