dc.contributor.author | Gniadek, Michał | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T12:02:16Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T12:02:16Z | |
dc.date.issued | 2022-11-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48303 | |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to discuss and compare the social philosophy of Georges Sorel and Edward Abramowski. The analysis here concerns two major issues. The first part of the text presents the approach of these authors toward rationalism, understood as an intellectual position, whose ontological and epistemological premises affect the way we think about social, moral, and political issues. The conclusions from this analysis are used in the second and third parts of the text, devoted respectively to the notions of revolution and retrospective utopia, which both for Sorel and Abramowski have primarily ethical value. However, while Sorel subordinates the future revolution to the spontaneous, irrational action of the proletariat, which is guided by the myth of a general strike, in Abramowski’s view, this spontaneity of action is to be realized in cooperatives, syndicates, and ethical movements, which gradually educate the man of the future. What they have in common, though, is a tendency to idealize the communities that existed in the past, which for them serve as a source of moral ideals. Ultimately, it turns out that reason, being the foundation of modern society and the symbol of an attitude inclined towards simplification and abstraction, not only must be abolished, but also replaced by human freedom and creativity. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest omówienie i porównanie filozofii społecznej Georges’a Sorela i Edwarda Abramowskiego. W pierwszej części tekstu przedstawione zostaje podejście autorów do racjonalizmu, rozumianego jako stanowisko intelektualne, którego ontologiczne i epistemologiczne przesłanki wpływają na sposób myślenia o kwestiach społecznych, moralnych i politycznych. Wnioski z tej analizy wykorzystywane są w drugiej i trzeciej części tekstu, poświęconych odpowiednio pojęciom rewolucji i retrospektywnej utopii, które zarówno dla Sorela, jak i Abramowskiego mają przede wszystkim wartość etyczną. O ile jednak Sorel podporządkowuje przyszłą rewolucję spontanicznemu, irracjonalnemu działaniu proletariatu, któremu przyświeca mit strajku generalnego, o tyle w ujęciu Abramowskiego owa spontaniczność działania ma się realizować w spółdzielniach, syndykatach i ruchach etycznych, które stopniowo wychowują człowieka przyszłości. Obu łączy jednak skłonność do idealizowania wspólnot istniejących w przeszłości, które są dla nich źródłem moralnych ideałów. Ostatecznie okazuje się, że rozum, będący podstawą nowoczesnego społeczeństwa i symbolem postawy skłonnej do uproszczeń i abstrakcji, nie tylko musi zostać zniesiony, ale także zastąpiony ludzką wolnością i kreatywnością. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Hybris;3 | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | anti-rationalism | en |
dc.subject | moral revolution | en |
dc.subject | anti-positivism | en |
dc.subject | retrospective utopia | en |
dc.subject | Georges Sorel | en |
dc.subject | Edward Abramowski | en |
dc.subject | antyracjonalizm | pl |
dc.subject | rewolucja moralna | pl |
dc.subject | przełom antypozytywistyczny | pl |
dc.subject | retrospektywna utopia | pl |
dc.subject | Georges Sorel | pl |
dc.subject | Edward Abramowski | pl |
dc.title | Antyracjonalizm i rewolucja moralna. Socjalizm etyczny Sorela i Abramowskiego | pl |
dc.title.alternative | Anti-Rationalism and Moral Revolution. Ethical Socialism of Sorel and Abramowski | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 38-64 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.identifier.eissn | 1689-4286 | |
dc.references | Abramowski, E. (1965). Filozofia społeczna. Wybór pism. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Abramowski, E. (1980). Metafizyka doświadczalna i inne pisma. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Abramowski, E. (1979). Pisma popularnonaukowe i propagandowe: 1890-1895. Warszawa: Książka i Wiedza. | pl |
dc.references | Bauman, Z. (2010). Socjalizm. Utopia w działaniu. Tłum. M. Bogdan. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Bergson, H. (1993). Dwa źródła moralności i religii. Tłum. P. Kostyło, K. Skorulski. Kraków: Znak. | pl |
dc.references | Borzym, S. (1980). Abramowski, filozof epoki modernizmu. W: E. Abramowski, Metafizyka doświadczalna i inne pisma (VII-LV). Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Brzozowski, S. (1990). Bergson i Sorel. W: S. Brzozowski, Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej (252-286). Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.references | Dąbrowska, M. (2014). Życie i dzieło Edwarda Abramowskiego. Łódź: Nowy Obywatel. | pl |
dc.references | Dziedzic, A. (2010). Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.references | Janaszek-Ivaničkova, H. (1971). Walka z szatanem antyintelektualizmu Sorela i Machajskiego. W: H. Janaszek-Ivaničkova, Świat jako zadanie inteligencji. Studium o Stefanie Żeromskim (198-231). Warszawa: PIW. | pl |
dc.references | Kelles-Krauz, K. (2014). Marksizm a socjologia. Wybór pism. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323515388 | pl |
dc.references | Kołakowski, L. (2019). Główne nurty marksizmu. T.2. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Lange, O. (1985). Socjologia i idee społeczne Edwarda Abramowskiego. W: O. Lange, Wizje gospodarki socjalistycznej (3-103). Warszawa: Książka i Wiedza. | pl |
dc.references | Morgan, L.H. (1887). Społeczeństwo pierwotne czyli badanie kolei ludzkiego postępu od dzikości przez barbarzyństwo do cywilizacyi. Tłum. A. Bąkowska. Warszawa: Nakładem redakcyi „Prawdy”. | pl |
dc.references | Laskowski, P. (2011). Maszyny wojenne. Georges Sorel i strategie radykalnej filozofii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl |
dc.references | Laskowski, P. (2012). Strajk generalny jako rewolucja. Luksemburg, Sorel i współczesne projekty polityki radykalnej. Praktyka Teoretyczna, 6, 183-216. https://doi.org/10.14746/prt.2012.6.12 | pl |
dc.references | Mencwel, A. (2009). „Bo czas już nadszedł!”. W: A. Mencwel, Etos lewicy (101-125). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Piskała, K. (2014). Praktykowanie utopii. Edward Abramowski i powracające „widmo komunizmu”. Hybris, 25, 66-92. https://doi.org/10.18778/1689-4286.25.04 | pl |
dc.references | Sorel, G. (2014). Rozważania o przemocy. Tłum. M.J. Mosakowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Sorel, G. (2019). Złudzenia postępu. Tłum. E. Breiter. Kraków: Vis-à-vis Etiuda. | pl |
dc.references | Swianiewicz, S. (2015). Psychiczne podłoże produkcji w ujęciu Jerzego Sorela. Kronos, 4, 164-218. | pl |
dc.references | Vico, G. (1966). Nauka nowa. Tłum. J. Jakubowicz. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Waldenberg, M. (1985). Prekursorzy nowej lewicy. Studia z myśli społecznej XIX i XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.references | Walicki, A. (2011). Polska, Rosja, marksizm. Kraków: UNIVERSITAS. | pl |
dc.references | Wyka, K. (2003). Filozofia czynu i pracy u Jerzego Sorela i Stanisława Brzozowskiego. W: K. Wyka, Młoda Polska. T.2 (265-309). Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.references | Żeromski, S. (1988). Początek świata pracy. W: S. Żeromski, Pisma polityczne (23-42). London: Polonia. | pl |
dc.contributor.authorEmail | michal.gniadek@doctoral.uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1689-4286.58.02 | |
dc.relation.volume | 58 | |