Show simple item record

dc.contributor.authorDzięcioł, Mateusz
dc.date.accessioned2023-11-07T12:04:15Z
dc.date.available2023-11-07T12:04:15Z
dc.date.issued2023-06-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48310
dc.description.abstractIn the reviewed book, Mark T. Mitchell  presents a model for the critique of liberalism. The starting point for his argumentation is Michael Polanyi’s observation according to which the sources of political and spiritual crisis are the result of an incorrect conception of knowledge. This makes it impossible to formulate meaningful statements about categories, which we can identify as a Platonic Triad: truth, good, beauty. The book’s author also uses arguments from the field of religion. In the process of his argumentation, he claims that man needs God’s grace to overcome his imperfection, which is an inherent  part of human nature.  It is hard to question Mitchell’s book having value though it being erudite. Proposing to understand tradition in epistemic terms and making it a basis for the new social and political order are matters worth discussing in a broader fashion. However, certain methodological shortcomings of the book are apparent: an incomplete reconstruction of the positions being put forward, a lack of terminological distinctions that may cause semantic confusion, and the questionability of the assumptions being made. Therefore, Mitchell’s book should be viewed multidimensionally.en
dc.description.abstractMark T. Mitchell w recenzowanej pracy prezentuje model krytyki liberalizmu. Punktem wyjścia dla jego argumentacji jest obserwacja Michaela Polanyiego, zgodnie z którą źródła politycznego i duchowego kryzysu stanowią rezultat przyjęcia błędnej koncepcji wiedzy. Uniemożliwia ona formułowanie sensownych twierdzeń na temat kategorii, które utożsamia się z triadą platońską: prawdą, dobrem i pięknem.  Autor korzysta też z argumentów religijnych.  W toku swojego wywodu stwierdza, że człowiek potrzebuje łaski Boga, by przezwyciężyć swoją niedoskonałość, która stanowi immanen- tną część ludzkiej natury.Wartość erudycyjna publikacji jest trudna do przecenienia, a propozycja rozumienia tradycji w kategoriach epistemicznych i uczynienia z niej fundamentu dla konstrukcji nowego porządku społeczno-politycznego stanowi kwestię wartą poddania szerszej dyskusji. Widoczne są jednak pewne braki metodologiczne: niekompletność rekonstrukcji prezentowanych stanowisk, brak rozróżnień terminologicznych, które mogą powodować konfuzję znaczeniową oraz dyskusyjność przyjmowanych założeń. Książkę Mitchella należy więc postrzegać wielowymiarowo.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectchrześcijaństwopl
dc.subjectliberalizmpl
dc.subjectrelatywizmpl
dc.subjecttradycjapl
dc.subjectwiedzapl
dc.subjectChristianityen
dc.subjectknowledgeen
dc.subjectliberalismen
dc.subjectrelativismen
dc.subjecttraditionen
dc.titleThe Limits of Liberalism. Tradition, Individualism, and the crisis of freedom, Mark. T. Mitchell, University of Notre Dame Press, Indiana 2019, ss. 328 – Artykuł Recenzyjnypl
dc.title.alternativeThe Limits of Liberalism. Tradition, Individualism, and the crisis of freedom, Mark. T. Mitchell, University of Notre Dame Press, Indiana 2019, p. 328 — Review Articleen
dc.typeArticle
dc.page.number86-108
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesAndryszczak, P. (2015). Próba przezwyciężenia relatywizmu — przypadek Alasdaira Macintyre’a. Studia Philosophiae Christianae, 51/3, 123–137. https://doi.org/10.21697/2015.51.3.16pl
dc.referencesCanon, J.S. Does liberalism promote flourishing? https://www.independent.org/publications/tir/article.asp?id=1507 (20.05.2021)pl
dc.referencesJonkisz, J. (2012). Pojęcie świadomości w kognitywistyce i filozofii umysłu — próba systematyzacji. Filozofia Nauki, 2 (78), 29–55.pl
dc.referencesMacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo Cnoty. Studium z Teorii Moralności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMitchell, T. M. (2012). The Politics of Gratitude: Scale, Place & Community in a Global Age. Washington DC: Potomac Books.pl
dc.referencesMitchell, T.M. (2019). The Limits of Liberalism. Tradition, individualism, and the crisis of freedom. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press.pl
dc.referencesZmyślony, I. (2012). Kłopoty z wiedzą niejawną (tacit knowledge) w poglądach Michaela Polanyiego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 1 (191), 49–65.pl
dc.contributor.authorEmailmateusz994@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.60.04
dc.relation.volume60


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0