Show simple item record

dc.contributor.authorBrzezińska, Monika Maria
dc.date.accessioned2023-11-24T09:54:16Z
dc.date.available2023-11-24T09:54:16Z
dc.date.issued2023-11-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48440
dc.description.abstractThis study addresses the issue of the relationship between national identity and religion and the ability of society to build opposition to communist systems. The analysis undertaken in the work concerns, in particular, the Polish nation, the Polish People’s Republic and the German period of the German Democratic Republic as two different examples of social attitudes.The analysis shows that Poles and Germans, in a historically tricky situation, which was the introduction of the communist system, tended to consolidate national identity around two different concepts: naturalistic-culturalist and constructivist. The first was based on the solid appeal of Poles to ethnos with its whole dimension of spirituality and religiosity as an element uniting society, and the second to demos, understood as submission to the law and authority constituting a guarantee of public order.This differentiated constructed core of identity became crucial in building anti-communist attitudes in both societies. In the case of the Poles, it resulted in opposition and a strong opposition structure; in the Germans, a tendency to accept and legitimize the actions of the communist authorities. These phenomena, particularly noticeable in the leaders of the Catholic Church in Poland and the Evangelical Church in Germany (Evangelische Kirche in Deutschland), were further strengthened by diversified religious cohesion: strong in Poles and weak in Germans.en
dc.description.abstractNiniejsze opracowanie porusza problematykę związku zachodzącego między tożsamością narodową a religią oraz zdolnością budowania przez społeczeństwo opozycji wobec systemów komunistycznych. Podjęta w pracy analiza dotyczy narodu polskiego czasu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej i niemieckiego okresu Niemieckiej Republiki Demokratycznej jako dwóch odmiennych przykładów postaw społecznych.Analiza dowodzi, że Polacy i Niemcy w sytuacji historycznie trudnej, jaką było wprowadzenie systemu komunistycznego, wykazali tendencję do konsolidacji tożsamości narodowej wokół dwóch odmiennych koncepcji: naturalistyczno-kulturalistycznej i konstruktywistycznej. Pierwsza polegała na silnym odwołaniu się Polaków do etnosu, wraz z całym jego wymiarem duchowości i religijności, jako elementu scalającego społeczeństwo, a Niemców do demosu, rozumianego jako podporządkowanie się prawu i władzy stanowiących gwarancję porządku publicznego.Ten zróżnicowanie skonstruowany rdzeń tożsamości stał się kluczowy w budowaniu postaw antykomunistycznych w obu społeczeństwach. U Polaków skutkował sprzeciwem i silną strukturą opozycyjną, u Niemców skłonnością do akceptacji i legitymizacji działań władz komunistycznych. Zjawiska te, szczególnie zauważalne u przywódców Kościoła katolickiego w Polsce i Kościoła ewangelickiego w Niemczech (Evangelische Kirche in Deutschland), dodatkowo wzmacniała zdywersyfikowana spójność religijna – silna u Polaków i słaba u Niemców.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;24pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjecttożsamość narodowapl
dc.subjectreligiapl
dc.subjectKościółpl
dc.subjectopozycjapl
dc.subjectsystem komunistycznypl
dc.subjectnational identityen
dc.subjectreligionen
dc.subjectchurchen
dc.subjectoppositionen
dc.subjectcommunist systemen
dc.titleRola tożsamości narodowej i religii w budowaniu opozycji antykomunistycznej. Przykład Polski i Niemiecpl
dc.title.alternativeThe role of national identity and religion in building anti-communist opposition. The example of Poland and Germanyen
dc.typeArticle
dc.page.number35-47
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Społeczno-Ekonomiczny, Instytut Nauk o Polityce i Administracjipl
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesAdamczuk, L. (1991). Kościół katolicki w Polsce i na świecie. W: L. Adamczuk, W. Zdaniewicz (red.), Kościół katolicki w Polsce 1918–1990 (ss. 15–35). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Zakład Socjologii Religii SAC.pl
dc.referencesAdamczuk, L. (2014). Kościół katolicki w Polsce i na świecie. W: P. Ciecieląg, P. Łysoń, W. Sadłoń, W. Zdaniewicz (red.), Kościół katolicki w Polsce i na świecie 1991–2011 (ss. 9–38). Warszawa: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC, Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.referencesAronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2010). Social psychology. Hoboken, NJ: Prentice Hall.pl
dc.referencesBabiński, G. (2003). Etniczność i religia – formy, płaszczyzny i poziomy powiązań. W: A. Posern-Zieliński (red.), Etniczność a religia (ss. 9–18). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.referencesBurgoński P. (2013). Model obecności i naturalnego napięcia. W: S. Sowiński (red.), Obecność Kościoła katolickiego w sferze publicznej demokratycznego państwa prawa. Przykład współczesnej Polski (ss. 23–40). Warszawa: Instytut Politologii UKSW, Fundacja Konrada Adenauera w Polsce.pl
dc.referencesBurgoński, P. (2014). Modele relacji między religią i polityką. W: P. Burgoński, M. Gierycz (red.), Religia i polityka. Zarys problematyki (ss. 302–343). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.referencesChaim, W. (1991). Religijność spójna. Pojęcie i pomiar. Analecta Cracoviensia, XXIII, 3–14.pl
dc.referencesDomagała, B. (2015). Etniczność i religia – Kościół greckokatolicki w Polsce po Akcji „Wisła”. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 4, 45–60.pl
dc.referencesEisler, J. (2015). Polska Rzeczpospolita Ludowa – szkic do rozważań o laicyzacji państwa. Kwartalnik Historyczny, CXXII(4), 701–729.pl
dc.referencesFriszke, A. (1994). Opozycja polityczna w PRL 1945–1980. Londyn: Aneks.pl
dc.referencesGajowniczek, T. (2017). Stosunek władzy państwowej do Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce Ludowej 1944–1956. Nurt SVD, 2, 322–335.pl
dc.referencesGeier, A. (1997). Hegemonie der Nation. Wiesbaden: Springer.pl
dc.referencesGierycz, M. (2009). Przejawy instrumentalizacji religii w polskiej polityce. W: P. Burgoński, S. Sowiński (red.), Ile Kościoła w polityce? Ile polityki w Kościele (ss. 179–203). Katowice: Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka.pl
dc.referencesHarasimiak, G. (2008). System represji karnych w latach 1945–1956 wobec duchowieństwa Kościoła katolickiego w Polsce: zbiorowego kustosza tradycji i tożsamości narodowej. Colloquia Theologica Ottoniana, 1, 57–76.pl
dc.referencesKämper, H. (2003). Von zeitbedingten und ewigen Deutschen: der Identitätskurs in der frühen Nachkriegszeit und seine argumentative Struktur. W: M. Wengeler (red.), Deutsche Sprachgeschichte nach 1945: Diskurs – und kulturgeschichtliche Perspektiven. Beiträge zu einer Tagung anlässlich der Emeritierung Georg Stötzels (ss. 338–363). Hildesheim: Olms.pl
dc.referencesKonstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalona przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r. Dziennik Ustaw 1952, nr 33, poz. 232.pl
dc.referencesObwieszczenie Przewodniczącego Rady Państwa z dnia 16 lutego 1976 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalonej przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r. Dziennik Ustaw 1976, nr 7, poz. 36.pl
dc.referencesŁastawski, K. (2006–2007). Historyczne i współczesne czynniki kształtowania polskiej tożsamości. Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 3–4, 9–37.pl
dc.referencesMazurkiewicz, P. (2020). Policy on Religion in the European Union. Religions, 11(10), 534. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11100534pl
dc.referencesMeinecke, F. (1908). Weltbürgertum und Nationalstaat. München – Berlin: Oldenbourg.pl
dc.referencesNeubert, E. (2010). Kirche und Opposition in der DDR. Rapporte der Konrad Adenauer Stiftung, 19. Warszawa: Konrad-Adenauer-Stiftung.pl
dc.referencesNeuhaus, R. J. (2006–2007). Naród a religia. Teologia Polityczna, 4, 18–29.pl
dc.referencesOhse, M.-D. (2010). Die Herausbildung oppositioneller Gruppen in der DDR. W: D. Pollack, J. Wielgohs (red.), Akteure oder Profiteure? Die demokratische Opposition in den ostmitteleuropäischen Regimeumbrüchen 1989 (ss. 83–99). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.pl
dc.referencesOlaszek, J. (2020). Podziemna sieć społeczna. Casus z dziejów konspiracji solidarnościowej. Warszawa: Wydawnictwo IPN.pl
dc.referencesPark, A., Bryson, C. and Curtice, J. (red.) (2014). British Social Attitudes: the 31st Report. London: NatCen Social Research.pl
dc.referencesPollack, D. (2014). Religiöser Wandel in Deutschland: Muster und Zusammenhänge. W: M. Heinz, G. Pickel, D. Pollack, M. Libiszowska-Żółtkowska, E. Firlit (red.), Zwischen Säkularisierung und religiöser Vitalisierung Religiosität in Deutschland und Polen im Vergleich (ss. 19–30). Wiesbaden: Springer.pl
dc.referencesPolskie Radio. (2020). Ta wizyta Jana Pawła II odmieniła oblicze polskiej ziemi. Pobrane z: https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/854876,Ta-wizyta-Jana-Pawla-II-odmienila-oblicze-polskiej-ziemipl
dc.referencesPrzeździecki, M. (2012). Historyczne procesy identyfikacji narodowej i wyznaniowej dawnej Rzeczypospolitej. Studia Europejskie, 2, 113–140.pl
dc.referencesSaage, R. (1989). Das „Dritte Reich“ und die historische Identität der Deutschen. Gewerkschaftliche Monatshefte, 5, 257–269.pl
dc.referencesScheler, M. (1986). Istota i formy sympatii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSkodlarski J. (2020). Religia a gospodarka. Judaizm – chrześcijaństwo – islam. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesSulowski, S. (2002). Uwarunkowania i główne kierunki polityki zagranicznej RFN. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.referencesTarasiewicz, P. (2011). Specyfika Polaków jako narodu. Cywilizacja, 37, 40–50.pl
dc.referencesZenderowski, R. (2007). Nad Tatrami błyska się. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.referencesZenderowski, R. (2014). Religia i nacjonalizm. W: P. Burgoński, M. Gierycz (red.), Religia i polityka. Zarys problematyki (ss. 302–343). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.referencesZenderowski, R. (2015). Religia jako fundament i rdzeń tożsamości narodowej. W: R. Michalak (red.), Polityka jako wyraz lub następstwo religijności (ss. 103–122). Zielona Góra: Wydawnictwo Morpho.pl
dc.referencesZillmann, P. (2012). Kirchen-Gemeinde im Internet: Darstellung der Kirchengeschichte der DDR von 1945–1990 in 4 Teilen. Pobrane z: http://www.seggeluchbecken.de/kirche/ddr-kirche-1.htm#133pl
dc.referencesŻaryn, J. (2011). Państwo – Kościół katolicki w Polsce 1956–1989 (wybrane zagadnienia). W: K. Persak, P. Machcewicz (red.), Polski wiek XX: PRL od grudnia 70 do czerwca 89 (ss. 37–122). Warszawa: Bellona.pl
dc.referencesŻyliński, L. (2012). Europa w niemieckiej myśli XIX–XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.contributor.authorEmailm.brzezinska@uksw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.24.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/