Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDondzik, Michał
dc.date.accessioned2023-11-24T12:22:47Z
dc.date.available2023-11-24T12:22:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48451
dc.description.abstractCelem niniejszej rozprawy jest analiza fabularnych filmów Grzegorza Królikiewicza. Autor opisuje formę i znaczenie dzieł reżysera, osadza je w kontekstach rzeczywistości społecznopolitycznej PRL-u, przedstawia genezę, przebieg kolaudacji, problemy z cenzurą, recepcję wśród krytyki i publiczności, weryfikuje założenia i praktyczne zastosowanie teorii przestrzeni poza kadrem. Zadecydowano, by nie analizować wszystkich filmów artysty, wybrano zaś cztery reprezentatywne tytuły: Na wylot (1973), Wieczne pretensje (1975), Tańczący jastrząb (1978), Zabicie ciotki (1985). Jednocześnie uznano, że niezbędnym do zrozumienia osobowości Grzegorza Królikiewicza jest opis wczesnego etapu jego biografii i twórczości – od narodzin w Aleksandrowie Kujawskim, poprzez lata szkoły, studiów prawniczych i filmowych. Dużo uwagi autor poświęca pierwszym filmom reżysera, ich historii, ze szczególnym uwzględnieniem etiudy Mężczyźni (1969/1989), która stała się zapowiedzią konfrontacji na linii Grzegorz Królikiewicz – władze polskiej kinematografii. Zdaniem piszącego rekonstrukcja filmowej ścieżki reżysera, jej kolejnych etapów, trudności i sukcesów może być uniwersalną opowieścią, odsłaniającą mechanizmy działania systemu kinematografii Polski Ludowej, historią o postawie nonkonformisty w świecie, który wymaga pójścia na małe i wielkie ustępstwa. W dysertacji zastosowane zostały założenia „Nowej Historii Filmu”, w ramach której uwagę badacza powinien absorbować społeczny wymiar filmu. Autora interesuje nie tylko samo dzieło, ale również proces i kontekst jego powstawania. Celem pracy jest uzupełnienie niedostatków wiedzy o filmach fabularnych Grzegorza Królikiewicza, ustalenie podstawowych faktów, a także rekonstrukcja schematów funkcjonowania filmowców w PRL-u. Kluczowym źródłami, na których bazuje autor są archiwalia: materiały produkcyjne, stenogramy kolaudacji, karty ocen – źródła te dopełnia szeroka kwerenda biblioteczna.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectKrólikiewicz Grzegorzpl_PL
dc.subjectna wylotpl_PL
dc.subjectfilm polskipl_PL
dc.subjectcenzura filmowapl_PL
dc.titleW kadrze i poza nim. Fabularne filmy Grzegorza Królikiewiczapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderMichał Dondzikpl_PL
dc.page.number547pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMichał Dondzik – filmoznawca. Interesuje się kinem polskim oraz filmem dokumentalnym. Publikował w „Kwartalniku Filmowym”, „Pleografie”, „Panoptikum” oraz tomach zbiorowych. Jest autorem książek: Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego (2013) oraz Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018; wraz z K. Jajko i E. Sowińskim).pl_PL
dc.contributor.authorEmaileldondzik@wp.plpl_PL
dc.dissertation.directorKłys, Tomasz
dc.dissertation.reviewerSzczepański, Tadeusz
dc.dissertation.reviewerKornacki, Krzysztof
dc.date.defence2023-12-08
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord