Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBurski, Jacek
dc.date.accessioned2023-12-01T10:20:13Z
dc.date.available2023-12-01T10:20:13Z
dc.date.issued2023-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48552
dc.description.abstractThe article focuses on exploring the relationship between experiencing educational problems in the course of life and precariousness in further professional career of young Poles. My primary interests are concentrated around the biographical experience in the spheres of education (especially in the context of young Polish workers undertaking studies) and work. I examine how the educational problems that were present at different educational levels may affect life stories and how they could be linked with the struggling on the labor market, and how they eventually led to increasing exposure toward precarious conditions as well as, finally, the potential of trajectory of suffering.In the analysis, I am using biographical narrative interview conducted with Julian, a young precarious worker who failed to obtain a university degree. My main argumentation is that educational problems he had faced during his studies are in complex loop with his precarious situation on the labor market and led him to experience subsequent phases of the trajectory of suffering. On the other hand, I examine the role of the myth of university degree as a generational driver of upward class mobility.en
dc.description.abstractArtykuł koncentruje się na badaniu związku między doświadczaniem problemów edukacyjnych a prekaryzacją w dalszej karierze zawodowej młodych Polaków. Główne zainteresowania autora koncentrują się na doświadczeniach biograficznych w sferze edukacji wyższej i pracy. Bada, w jaki sposób problemy występujące na różnych poziomach edukacji mogą wpływać na historie życia i jak mogą być powiązane ze zmaganiami na rynku pracy, co ostatecznie prowadzić może do zwiększania potencjałów trajektoryjnych i do trajektorii cierpienia.W części empirycznej artykułu autor skupia się na analizie jednego przypadku – biograficznego wywiadu narracyjnego przeprowadzonego z Julianem, młodym sprekaryzowanym pracownikiem, któremu nie udało się uzyskać dyplomu uniwersyteckiego. Stara się zweryfikować hipotezę na temat związku pomiędzy doświadczanymi przez niego problemami edukacyjnymi a niepewną sytuacją na rynku pracy, który był jednym z głównych czynników doświadczania przez narratora kolejnych faz trajektorii cierpienia. Z drugiej strony bada rolę mitu dyplomu uniwersyteckiego jako pokoleniowego czynnika napędzającego mobilność klasową.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecteducational problemsen
dc.subjectprecariousnessen
dc.subjectsociology of biographyen
dc.subjectclass mobilityen
dc.subjectproblemy edukacyjnepl
dc.subjectprekaryzacja pracypl
dc.subjectsocjologia biograficznapl
dc.subjectmobilność klasowapl
dc.titleEducational Problems and Their Importance in the Context of Young Poles Experiencing Precariousnessen
dc.title.alternativeProblemy edukacyjne i ich znaczenie w doświadczaniu prekaryjności przez młodych Polakówpl
dc.typeArticle
dc.page.number74-91
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Wrocław, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdamczyk Adam, Jarecki Wojciech (2008), Szacowanie wewnętrznej stopy zwrotu inwestycji w wyższe wykształcenie, “Gospodarka Narodowa”, vol. 11–12(228), s. 77–93.en
dc.referencesBourdieu Pierre (1985), The Forms of Capital, [in:] John G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Westport: Greenwood, pp. 241–258.en
dc.referencesBuchinsky Moshe (2001), Quantile regression with sample selection: Estimating women’s return to education in the U.S., “Empirical Economics”, vol. 26(1), pp. 87–113, https://doi.org/10.1007/S001810000061en
dc.referencesBuchner-Jeziorska Anna (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, “Folia Sociologica”, no. 39, pp. 17–31.en
dc.referencesButler Judith (2009), Frames of war: when is life grievable?, London: Verso.en
dc.referencesCarneiro Pedro, Heckman James J., Vytlacil Edward J. (2011), Estimating Marginal Returns to Education, “American Economic Review”, vol. 101(6), pp. 2754–2781, https://doi.org/10.1257/AER.101.6.2754en
dc.referencesCarvajal Manuel J., Popovici Ioana (2020), A Theoretical Framework for Estimating the Rate of Return to a Pharmacy Education Anywhere, “Pharmacy”, vol. 8(3), 162, https://doi.org/10.3390/PHARMACY8030162en
dc.referencesCastel Robert, Dörre Klaus, Bescherer Peter (2009), Prekarität, Abstieg, Ausgrenzung: die soziale Frage am Beginn des 21. Jahrhunderts, Frankfurt am Main: Campus.en
dc.referencesDomański Henryk (2018), Wpływ wykształcenia na rozkład zarobków w Polsce w latach 1988–2013, “Ekonomista”, no. 1, pp. 7–24.en
dc.referencesGaupp Nora (2013), School-to-Work Transitions – Findings from Quantitative and Qualitative Approaches in Youth Transition Research, “Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 14(2), https://doi.org/10.17169/fqs-14.2.1895en
dc.referencesIkeler Peter (2019), Precarity’s Prospect: Contingent Control and Union Renewal in the Retail Sector, “Critical Sociology”, vol. 45(4–5), pp. 501–516, https://doi.org/10.1177/0896920517749706en
dc.referencesKalleberg Arne L., Vallas Steven P. (eds.) (2017), Precarious work (Research in the Sociology of Work, Volume 31), Bingley: Emerald Publishing Limited.en
dc.referencesKaźmierska Kaja (2016), Wywiad narracyjny – technika i pojęcie analityczne, [in:] Katarzyna Waniek, Renata Dopierała (eds.), Biografia i wojna. Metoda biograficzna w badaniu procesów społecznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 61–72.en
dc.referencesKaźmierska Kaja (2019), Winners and Losers of the Process of Transformation as an Etic Category versus Emic Biographical Perspective, “Qualitative Sociology Review”, vol. 15(4), pp. 238–266, http://dx.doi.org/10.18778/1733-8077.15.4.11en
dc.referencesKaźmierska Kaja, Waniek Katarzyna (2020), Autobiograficzny wywiad narracyjny: metoda, technika, analiza, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesMcMahon Walter (2018), The total return to higher education: Is there underinvestment for economic growth and development?, “The Quarterly Review of Economics and Finance”, vol. 70, pp. 90–111, https://doi.org/10.1016/J.QREF.2018.05.005en
dc.referencesMoroń Dorota (2016), Wpływ przemian demograficznych na szkolnictwo wyższe w Polsce. Studia Ekonomiczne, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 290, pp. 107–116.en
dc.referencesMotakef Mona, Wimbauer Christine (2019), Precarity of Life Arrangements: A Perspective on Precarious Working and Living Conditions Expanded by Recognition, “Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 20(3), https://doi.org/10.17169/fqs-20.3.3222en
dc.referencesMrozowicki Adam (2011), Coping with social change: life strategies of workers in Poland’s new capitalism, Leuven: Leuven University Press.en
dc.referencesMrozowicki Adam (2016), Normalisation of Precariousness? Biographical Experiences of Young Workers in the Flexible Forms of Employment in Poland, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XII, no. 2, pp. 94–112.en
dc.referencesMrozowicki Adam, Czarzasty Jan (eds.) (2020), Oswajanie niepewności: studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesMuszyński Karol (2019), Polityka regulacji zatrudnienia w Polsce: kryzys ekonomiczny a destandaryzacja stosunków pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesPike Kenneth L. (1967), Language in Relation to a Unified Theory of the Structures of Human Behavior, The Hague: Mouton.en
dc.referencesPolanyi Karl (2001), The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time, Boston: Beacon Press.en
dc.referencesPsacharopoulos George, Patrinos Harry A. (2018), Returns to investment in education: a decennial review of the global literature, “Education Economics”, vol. 26(5), pp. 445–458, https://doi.org/10.1080/09645292.2018.1484426en
dc.referencesRiemann Gerhard (2003), A Joint Project Against the Backdrop of a Research Tradition: An Introduction into Doing Biographical Research, “Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 4(3), https://doi.org/10.17169/fqs-4.3.666en
dc.referencesSchütze Fritz (2008), Biography analysis on the empirical base of autobiographical narratives: how to analyse autobiographical narrative interviews, “European Studies on Inequalities and Social Cohesion”, vol. 1/2(part I), pp. 153–242 and vol. 3/4(part II), pp. 5–77.en
dc.referencesSchütze Fritz (2014), Autobiographical Accounts of War Experiences. An Outline for the Analysis of Topically Focused Autobiographical Texts – Using the Example of the ‘Robert Rasmus’ Account in Studs Terkel’s Book, ‘The Good War, “Qualitative Sociology Review”, vol. 10(1), pp. 224–283.en
dc.referencesSchütze Fritz, Riemann Gerhard (1991), “Trajectory” as a Basic Theoretical Concept for Analyzing Suffering and Disorderly Social Processes, [in:] David Maines (ed.), Social Organization and Social Processses. Essays in Honor of Anselm Strauss, New York: Aldine de Gruyter, pp. 333–357.en
dc.referencesStewart Paul, Shanahan Genevieve, Smith Mark (2020), Individualism and Collectivism at Work in an Era of Deindustrialization: Work Narratives of Food Delivery Couriers in the Platform Economy, “Frontiers in Sociology”, vol. 5, 49, https://doi.org/10.3389/fsoc.2020.00049en
dc.referencesSzarfenberg Ryszard (2016), Prekarność, prekaryjność, prekariat – krótkie wprowadzenie, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/prekariat3.5.pdf (accessed: 21.09.2021).en
dc.referencesTreichel Bärbel, Schwelling Birgit (2003), Extended Processes of Biographical Suffering and the Allusive Expression of Deceit in an Autobiographical Narrative Interview with a Female Migrant Worker in Germany, “Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 4(3), https://doi.org/10.17169/fqs-4.3.672en
dc.referencesUrbański Jarosław (2014), Prekariat i nowa walka klas: przeobrażenia współczesnej klasy pracowniczej i jej form walki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.en
dc.referencesWaniek Katarzyna (2016), Potencjały bezładu i cierpienia w biografiach młodych kobiet wchodzących w świat sztuki i medycyny, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XII(2), pp. 114–144.en
dc.referencesWu Cheng-Ta, Tang Chia-Wei (2020), The Impact of the Expansion of Higher Education on the Rate of Return to Higher Education in Taiwan, [in:] Guorui Fan, Thomas S. Popkewitz (eds.), Handbook of Education Policy Studies: School/University, Curriculum, and Assessment, vol. 2, Singapore: Springer, pp. 137–147, https://doi.org/10.1007/978-981-13-8343-4_7en
dc.contributor.authorEmailjacek.burski@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.4.04
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0