Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiernacka, Michalina
dc.contributor.authorGrochala, Beata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:36Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:36Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48625
dc.description.abstractThe aim of this article is to examine the developmental trajectory that Polish glottodidactics has undergone since its inception as a sub-discipline within foreign language teaching. Cultural and geopolitical shifts, as well as the evolving research paradigms in linguistics, psychology, and pedagogy, have given rise to new and intriguing research areas that glottodidacticians have started to explore. Particular attention has been paid to the last three years of scientific development, during which events such as the outbreak of the coronavirus pandemic and the war in Ukraine have initiated the formation of new goals and priorities among both educators and learners.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przyjrzenie się kierunkom rozwojowym, jakim glottodydaktyka polonistyczna podlegała od momentu wyodrębnienia się jako subdyscyplina dydaktyki języków obcych. Zmiany kulturowe i geopolityczne czy ewoluowanie koncepcji badawczych z zakresu językoznawstwa, psychologii czy pedagogiki poskutkowały pojawianiem się nowych interesujących obszarów badawczych, które glottodydaktycy zaczęli eksplorować. Ze szczególnym zainteresowaniem przeanalizowano ostatnie trzy lata rozwoju nauki, w trakcie których wybuch pandemii koronawirusa czy wojna w Ukrainie zainicjowały formowanie się nowych celów i priorytetów zarówno wśród lektorów, jak i samych uczących się.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPolish glottodidacticen
dc.subjectgoals and directions of teaching and learningen
dc.subjectdevelopment of teaching Polish as a foreign/second languageen
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl
dc.subjectcele uczenia się i nauczaniapl
dc.subjectrozwój nauczania języka polskiego jako obcego/drugiegopl
dc.titleCele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 rokupl
dc.title.alternativeGoals and directions for the development of Polish glottodidactics – a considerations for the end of 2023en
dc.typeArticle
dc.page.number9-19
dc.contributor.authorAffiliationBiernacka, Michalina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.contributor.authorAffiliationGrochala, Beata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBednarska D., Machowska J., Majcher-Legawiec U., Rabiej A., 2021, Razem po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom A2, Kraków.pl
dc.referencesBielski K., 1999, Niektóre zagadnienia dystynktywności cech w znakach diakrytycznych liter „ą” i „ę”, w: Wybrane tendencje ruchu determinujące uzewnętrznianie się zjawiska powtarzalności w elementach konstrukcyjnych owali, trzonów oraz niektórych znaków diakrytycznych, „Zeszyty Metodyczne Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego”, nr 1, Warszawa, s. 79–100.pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume, 2020, [CEFR-CV; CEFR – Companion volume], Strasbourg; [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [20.03.2023].pl
dc.referencesCsikszentmihalyi M., 2022, Flow. Stan przepływu, Łódź.pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, [ESOKJ], przeł. W. Martyniuk, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesGrucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945–1975, w: F. Grucza (red.), Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, Warszawa, s. 5–16.pl
dc.referencesJanowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.pl
dc.referencesJaroszewska A., 2020, Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznych, „Neofilolog”, nr 54/2, s. 245–268.pl
dc.referencesMiodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.pl
dc.referencesMiodunka W.T., Tambor J. i in., 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.pl
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl
dc.referencesZając J., 2010, Glottodydaktyka w ujęciu epistemologicznym, „Neofilolog”, nr 34, s. 37–48. http://doi.org/10.14746/n.2010.34.4pl
dc.referencesZarzeczny G., 2014, NJPJO: Przewodnik Bibliograficzny – baza danych glottodydaktyki polonistycznej, w: A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, s. 397–408.pl
dc.referencesZarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P.E. Gębal (red.), O lepsze jutro nauczania języka polskiego w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, s. 15–34.pl
dc.referencesZarzycka G., 2017, Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografii Władysława T. Miodunki, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 56–73.pl
dc.contributor.authorEmailBiernacka, Michalina - michalina.biernacka@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailGrochala, Beata - beata.grochala@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.01
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0