Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBucko, Dominika
dc.contributor.authorWawrzeń, Marzena
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:36Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:36Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48626
dc.description.abstractPolish Studies for Foreigners is a newly opened field of study at the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University, responding to the growing demand for learning Polish as part of university education. In the academic year 2022/2023, the vast majority of students in this field of study came from Ukraine. For this reason, the assumed learning objectives should be modified to take into account the language needs of students from across the eastern border. The aim of the article is to present a questionnaire as a research tool that enabled us to determine the language priorities of this group of students. Defining linguistic and non-linguistic needs allows them to be included in the objectives, learning outcomes, and content of the curricula. After discussing the results of the survey, we will draw conclusions regarding language needs and didactic solutions that respond to the goals and priorities of students from Ukraine.en
dc.description.abstractStudia polskie dla cudzoziemców to nowo otwarty kierunek na Wydziale Polonistyki UJ, odpowiadający na rosnące zapotrzebowanie poznawania języka polskiego w ramach kształcenia uniwersyteckiego. W bieżącym roku akademickim 2022/2023 zdecydowana większość studentów tego kierunku to osoby pochodzące z Ukrainy. Z tego względu zakładane cele kształcenia powinny ulec modyfikacjom, by uwzględniać potrzeby językowe studentów zza wschodniej granicy. Celem artykułu jest zaprezentowanie ankiety jako narzędzia badawczego, które umożliwiło nam określenie priorytetów językowych tej grupy studentów. Zdefiniowanie językowych i pozajęzykowych potrzeb pozwala na włączenie ich do celów, efektów i treści kształcenia. Po omówieniu wyników ankiety postawimy wnioski dotyczące potrzeb językowych oraz rozwiązań dydaktycznych będących odpowiedzią na cele i priorytety studentów z Ukrainy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectanalysis of language needsen
dc.subjectquestionnaireen
dc.subjectteaching Polish as a foreign language at the academic levelen
dc.subjectanaliza potrzeb językowychpl
dc.subjectankietapl
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcego na poziomie akademickimpl
dc.titleCele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktycznepl
dc.title.alternativeObjectives of learning and teaching polish as a foreign language in Polish studies for foreigners. Analysis of students’ language needs and teaching implicationsen
dc.typeArticle
dc.page.number21-41
dc.contributor.authorAffiliationBucko, Dominika - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Językoznawstwa Stosowanegopl
dc.contributor.authorAffiliationWawrzeń, Marzena - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Języka Polskiego Jako Obcegopl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesDąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.pl
dc.referencesDługosz P., Kryvachuk L., Izdebska-Długosz D., 2022, Uchodźcy wojenni z Ukrainy – życie w Polsce i plany na przyszłość, https://omp.academicon.pl/wa/catalog/view/uchodzcy-ukraina/173/352 [06.07.2023].pl
dc.referencesIzdebska-Długosz D., 2017, Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1–B1), Rzeszów.pl
dc.referencesIzdebska-Długosz D., 2021a, Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków.pl
dc.referencesIzdebska-Długosz D., 2021b, Polski dla nas 1. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2–B2), Kraków.pl
dc.referencesKowalewska M., 2014, Co nas łączy… Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków.pl
dc.referencesKowalewska M., Kowalewski J., 2008/2010, Co nas łączy… Materiały do nauczania języka polskiego na Wschodzie i studentów ze Wschodu. Część I i II, Kraków.pl
dc.referencesKowalewski J., 2019, Gramatyka heretyka. Nie tylko dla uczących (się) języka polskiego na Ukrainie, Kraków.pl
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl
dc.referenceshttps://sylabus.uj.edu.pl/pl/5/1/2/21/200?masterElement=21 [14.05.2023].pl
dc.contributor.authorEmailBucko, Dominika - dominika.bucko@uj.edu.pl
dc.contributor.authorEmailWawrzeń, Marzena - marzenka.baran@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.02
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/