Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrochala, Beata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:37Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:37Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48627
dc.description.abstractThis article presents Polish Studies with English, a new course of study at the University of Lodz, which was launched in May 2022, for Ukrainian students who are war refugees. The aim of the analyses presented here is to answer the question: To what extent the decision to study was part of a crisis action and to what extent it was a conscious decision? To answer this question, we used a questionnaire with two groups of respondents, students and lecturers. The results of the questionnaires, together with the analysis of the documents, allowed us to draw preliminary conclusions. The decision to launch the study two months after the outbreak of the war was evidently driven by the need for a crisis intervention, and some students decided to start the study for a variety of non-educational reasons. However, the second edition, which started in October 2022, predominantly brought together students consciously embarking on this course of study. The question of the future of Polish Studies with English remains open – whether the course will continue to be an attractive offer even after the end of hostilities?en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia studia polskie z językiem angielskim, nowy kierunek studiów na Uniwersytecie Łódzkim, który został uruchomiony w trybie ekstraordynaryjnym w maju 2022 r., a jego studentami zostali młodzi uchodźcy wojenni z Ukrainy. Celem zaprezentowanych analiz jest odpowiedź na pytanie, na ile decyzja o podjęciu studiów była elementem działania kryzysowego, a na ile świadomym wyborem na przyszłość. Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadzono badania ankietowe w dwóch grupach respondentów – byli to studenci i wykładowcy studiów polskich z językiem angielskim pierwszej i drugiej edycji. Wyniki ankiet wraz z analizą dokumentów pozwoliły na wyciągnięcie wstępnych wniosków. Uruchomienie studiów dwa miesiące po wybuchu wojny z pewnością miało charakter interwencji kryzysowej, a część studentów zdecydowała się rozpocząć naukę z rozmaitych, pozaedukacyjnych powodów. Jednak druga edycja, która została otwarta w październiku 2022 r., w zdecydowanej większości zgromadziła studentów podejmujących studia na tym kierunku z wyboru. Otwarte pozostaje pytanie o przyszłość studiów polskich z językiem angielskim – czy będzie to atrakcyjna oferta także po zakończeniu działań wojennych?pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectstudia polskiepl
dc.subjectinterwencja kryzysowapl
dc.subjectstudent z doświadczeniem kryzysu wojennegopl
dc.subjectwojna na Ukrainiepl
dc.subjectPolish studiesen
dc.subjectcrisis interventionen
dc.subjectstudent with experience of war crisisen
dc.subjectwar in Ukraineen
dc.titleStudia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?pl
dc.title.alternativePolish studies with English at the University of Lodz – crisis intervention or an idea for the future?en
dc.typeArticle
dc.page.number43-56
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesGreenstone J.L., Leviton S.C., 2004, Interwencja kryzysowa, Gdańsk. http://enic.in.ua/index.php/en/educationl-system [22.05.2023].pl
dc.referencesJames R.K., Gilliland B.E., 2008, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa.pl
dc.referencesKubacka-Jasiecka D., 2010, Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa.pl
dc.referencesProt-Klinger K., 2021, Reakcja na katastrofę. Postępowanie psychoanalityczne, w: S. Kluczyńska, J.Cz. Czabała (red.), Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia, Warszawa, s. 33–53.pl
dc.referencesUchwała nr 314 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta na 19. roboczym posiedzeniu w kadencji 2020–2024 w dniu 25 kwietnia 2022 r., https://www.bip.uni.lodz.pl/fileadmin/user_upload/Uchwa%C5%82a_nr_314_z_25_kwietnia.pdf [20.06.2023].pl
dc.referencesUchwała nr 58 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta na 6. roboczym posiedzeniu w kadencji 2020–2024 w dniu 25 stycznia 2021 r., https://www.bip.uni.lodz.pl/fileadmin/user_upload/Uchwa%C5%82a_nr_58.pdf [20.06.2023].pl
dc.referencesUstawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Dz. U. 2022 poz. 583, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000583/U/D20220583Lj.pdf [20.06.2023].pl
dc.referencesZałącznik do uchwały nr 58 Senatu UŁ z dnia 25 stycznia 2021 r., https://www.bip.uni.lodz.pl/fileadmin/user_upload/Uchwa%C5%82a_nr_58.pdf [20.06.2023].pl
dc.referenceshttps://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/ilu-studentow-z-ukrainy-studiuje-w-polsce/ [20.06.2023].pl
dc.referenceshttps://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-piotr-dlugosz-ukraincy-w-polsce/ [20.06.2023].pl
dc.referenceshttps://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/najpopularniejszy-kierunek-to-zarzadzanie-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce [20.06.2023].pl
dc.referenceshttps://www.ukrainianinpoland.pl/how-many-ukrainians-have-crossed-the-ukrainian-polish-border-since-the-beginning-of-the-war-current-data-pl/ [25.07.2023].pl
dc.contributor.authorEmailbeata.grochala@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.03
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/