Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTerka, Beata
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:40Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:40Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48633
dc.description.abstractM. Csikszentmihalyi, as a result of many years of research, has attempted to answer the eternal question about the conditions of happiness (2022). He defined the state of optimal experience, which is also the state of peak efficiency, and he called it flow. This article proposes a look at the action-oriented approach in teaching Polish as a foreign language as a potential field for experiencing the state of flow by both sides of the educational process. The focus of the discussion is teaching-learning grammar, which is a prerequisite for achieving optimal experience in the context of Polish language glottodidactics. The text also presents an example of a 10-week-long educational project that gives learners the opportunity to experience the state of flow, as well as a description of a survey conducted after completing the task, regarding the feelings/emotional states and thoughts accompanying the participants of the project at its various stages. The results show, on a specific example, the mechanisms that enable staying in the flow channel as part of the language teaching-learning process. The article ends with an attempt to look at teaching-learning grammar as an important component co-creating the well-being of both parties of the relevant process.en
dc.description.abstractM. Csikszentmihalyi w wyniku wieloletnich badań podjął próbę odpowiedzi na odwieczne pytanie o warunki poczucia szczęścia (2022). Zdefiniował stan optymalnego doświadczenia, będący jednocześnie stanem szczytowej efektywności, i nawał go flow (stanem przepływu). Niniejszy artykuł proponuje spojrzenie na podejście ukierunkowane na działanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego jako na potencjalne pole doświadczania stanu przepływu przez obie strony procesu kształcenia. W centrum rozważań znajduje się nauczanie – uczenie się gramatyki, stanowiące warunek konieczny do osiągnięcia optymalnego doświadczenia w kontekście glottodydaktyki polonistycznej. Tekst przynosi przykład realizacji 10-tygodniowego projektu edukacyjnego stwarzającego uczącym się możliwość doświadczenia stanu flow oraz opis badania ankietowego przeprowadzonego po wykonaniu zadania, a dotyczącego uczuć/stanów emocjonalnych i przemyśleń towarzyszących uczestnikom projektu na różnych jego etapach. Wyniki pokazują na konkretnym przykładzie działanie mechanizmów umożliwiających utrzymywanie się w paśmie przepływu w ramach procesu kształcenia językowego. Artykuł zamyka propozycja spojrzenia na nauczanie – uczenie się gramatyki jpjo jako na istotny komponent współtworzący dobrostan obu stron odnośnego procesu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectgrammar competenceen
dc.subjectflowen
dc.subjectstate of flowen
dc.subjecteducational projecten
dc.subjectaction-oriented approachen
dc.subjectkompetencja gramatycznapl
dc.subject"flow"pl
dc.subjectstan przepływupl
dc.subjectprojekt edukacyjnypl
dc.subjectpodejście ukierunkowane na działaniepl
dc.titleBez gramatyki nie można być szczęśliwym, czyli o warunkach niezbędnych do osiągnięcia „stanu przepływu” w kontekście glottodydaktyki polonistycznejpl
dc.title.alternativeYou can’t be happy without grammar – on the conditions necessary to achieve a state of flow in the context of Polish glottodidacticsen
dc.typeArticle
dc.page.number131-147
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Zakład Językoznawstwa Stosowanego, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesCsikszentmihalyi M., 2022, Flow. Stan przepływu, Łódź.pl
dc.referencesEllis N., 1994, Implicit and Explicit Learning of Languages, London.pl
dc.referencesEllis R., 2009, Task-based language teaching: sorting out the misunderstandings, “International Journal of Applied Linguistics” 19 (3), s. 221–246.pl
dc.referencesGębal P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.pl
dc.referencesHabermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, tom I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesJanowska I., 2018, Wpływ europejskiej polityki językowej na dydaktykę języka polskiego jako obcego, „Język Polski”, z. 2, s. 105–122.pl
dc.referencesJanowska I., 2019, Glottodydaktyk nowej generacji (w świetle dokumentów Rady Europy), w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych, Kraków, s. 339–353.pl
dc.referencesJanowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, Łódź, s. 505–526.pl
dc.referencesJanowska I., Rabiej A., 2014, Zadanie jako forma wspierania refleksyjnego nauczania gramatyki, „Neofilolog” 2(43/2), s. 235–247. http://doi.org/10.14746/n.2014.43.2.8pl
dc.referencesLong M.H., 1991. Focus on form: A design feature in language teaching methodology, w: K. De Bot, R. Ginsberg, C. Kramsch (red.), Foreign language research in cross-cultural perspective, Amsterdam, s. 39–52.pl
dc.referencesNunan D., 2004, Task-Based Language Teaching, Cambridge.pl
dc.referencesWiddowson H.G., 1998, Context, community and authentic language, „TESOL Quarterly”, vol. 32, s. 705–716. https://doi.org/10.2307/3588001pl
dc.contributor.authorEmailbeata_terka@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.09
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/