Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTsai, Natalia
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:41Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:41Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48635
dc.description.abstractThe present study investigated language learning strategies applied by a female Taiwanese university student mastering Polish at the intermediate level, using Duolingo to supplement regular instruction in class. A case study, with daily self-reflection forms and in-depth interviews as the main tool of data collection, was conducted in order to understand (1) what LLS the student used and how she perceived them, (2) what picture of Taiwanese millennials learning Polish immerged from her responses and (3) how helpful the application was in this particular setting. The project included explicit LLS instruction followed by 30 self-study sessions with Duolingo. Data analysis revealed a marked preference for cognitive strategies, used 2.5 times more often than metacognitive ones, as well as clear avoidance of social mediation LLS. Elaboration, inferencing, deduction, note-taking, transfer, and monitoring were reportedly deployed more often than other strategies. The choice of LLS had been conditioned by the informant’s educational background, highly competitive and test-oriented, and well as training in high school. Her responses revealed high regard for values associated with individualism. Duolingo was seen as a valuable substitute for traditional instruction if no off-line course was available. The participant, however, expressed her frustration stemming from the necessity to use English to study with the app. The key considerations included: the importance of sufficient promotion of PF language and culture, paying more attention to students’ backgrounds and LLS repertoire, a need for explicit LLS training, as well as – for Duolingo – honoring the needs of users with lower EFL proficiency.en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest strategiom nauki języka obcego stosowanym przez tajwańską studentkę uczącą się polskiego na poziomie średniozaawansowanym. Eksperyment objął trening strategii przeprowadzony w ramach zajęć oraz 30 sesji samodzielnej pracy z aplikacją Duolingo, włączonej dla uzupełnienia regularnego kursu w klasie. Celem tego studium przypadku było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: (1) jakich strategii uczestniczka użyła i jak je postrzegała?, (2) jaki obraz pokolenia Z wyłoni się po analizie danych, zwłaszcza w kontekście nauczania języka polskiego wśród studentów z Tajwanu?, oraz (3) na ile przydatne może być Duolingo w tym środowisku? Analiza danych uzyskanych po zestawieniu 30 formularzy wypełnionych przez studentkę i przeprowadzeniu dwóch 50-minutowych wywiadów wykazała, że strategie kognitywne wykorzystane były 2,5 razy częściej aniżeli strategie metakognitywne, podczas gdy strategii społecznych nie użyto wcale. Najprzydatniejsze okazały się: elaboracja, wnioskowanie, dedukcja, notowanie, transfer językowy oraz samokontrola. Ich dobór był w dużej mierze uwarunkowany wcześniejszymi doświadczeniami wyniesionymi ze szkoły – środowiska zorientowanego na współzawodnictwo i egzaminy. Wypowiedzi studentki pozwalały odnieść wrażenie, iż była ona pod silnym wpływem wartości kojarzonych z indywidualizmem. Z jej punktu widzenia Duolingo stanowiło jedynie namiastkę tradycyjnych zajęć i jako takie mogło służyć użytkownikom niemającym dostępu do innych form nauki. Wyraziła ona ponadto rozczarowanie związane z koniecznością posługiwania się językiem angielskim podczas pracy z aplikacją. Przedstawione studium przypadku ujawnia konieczność promocji języka i kultury polskiej oraz uwidocznia, jak ważne jest lepsze poznawanie przekonań, nawyków i strategii stosowanych przez poszczególne grupy studentów uczących się języka polskiego jako obcego. Co się tyczy Duolingo, twórcy aplikacji winni uwzględnić potrzeby osób mniej wprawnie posługujących się angielskim.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectCALLen
dc.subjectDuolingoen
dc.subjectlearning strategiesen
dc.subjectPolish as a foreign languageen
dc.subjectTaiwanen
dc.subjectnauka języków wspomagana komputerowopl
dc.subjectCALLpl
dc.subjectDuolingopl
dc.subjectstrategie uczenia się języków obcychpl
dc.subjectjęzyk polski jako obcy (jpjo)pl
dc.subjectTajwanpl
dc.titleUczenie się języka polskiego z wykorzystaniem Duolingo przez tajwańską studentkę – strategie nauki i przydatność aplikacjipl
dc.title.alternativeNo rewards on the way: studying Polish with Duolingo by Taiwanese student – learning strategies and the app appropriabilityen
dc.typeArticle
dc.page.number163-188
dc.contributor.authorAffiliationHsing Wu University, College of Hospitality and Tourism, Department of Applied Englishpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAmerstorfer, C., 2018, Past its expiry date? The SILL in modern mixed-methods strategy research, „Studies in Second Language Learning and Teaching”, p. 497–523. https://doi.org/10.14746/ssllt.2018.8.2.14pl
dc.referencesAndrzejewski, A., 2018, Flipped teaching and gamification as a connectivistic application of cyberspace resources in education, „International Journal of New Economics and Social Sciences”, 2(8), p. 431–440. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.9961pl
dc.referencesBurzyńska, K., Krajka, J., 2015, Learning Strategies in the Digital Age – Towards a New Taxonomy for The Language Classroom, „The New Educational Review”, p. 75–85. https://doi.org/10.15804/tner.2015.41.3.06pl
dc.referencesChang, M., 2011, Factors Affecting the Implementation of Communicative Language Teaching in Taiwanese College English Classes, „English Language Teaching”, Vol. 4, No. 2, p. 3–12.pl
dc.referencesChen, K.T. & Jonas, D., 2009, Understanding Taiwanese college students’ strategies for English language learning. Chaoyang Journal of Humanities and Social Sciences, 7(1), p. 97–130.pl
dc.referencesChou, M.H., 2017, Impacts of the Test of English Listening Comprehension (TELC) on teachers and teaching in Taiwan, „Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education”, 2(5). https://doi.org/10.1186/s40862-017-0028-9pl
dc.referencesČebron, N. et. al, 2021, Between traditional and mobile language learning, „Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series IV: Philology & Cultural Studies”, No. 2, p. 19–28.pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion Volume with New Descriptors [CEFR-CV], 2020, Strasbourg.pl
dc.referencesDąbrowska, M., 2016a, Teachers as Learners: Learning to Learn through Strategy Training. Part II. Strategic Teacher Competences, „Rozprawy Społeczne”, t. X, nr 1, p. 23–30.pl
dc.referencesDąbrowska, M., 2016b, Teachers as Learners: Learning to Learn through Strategy Training. Part III. Strategy Instruction in Teacher Education, „Rozprawy Społeczne”, t. X, nr 2, p. 36–46.pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesFalk, J. et. al., 2012, Travel and learning: A neglected tourism research area, „Annals of Tourism Research”, Vol. 39, No. 2, p. 908–927.pl
dc.referencesGajek, E., Michońska-Stadnik, A., 2017, Strategie uczenia się języków obcych w środowisku cyfrowym, Warszawa.pl
dc.referencesHandzel, A., 2014, Nowe technologie na lekcjach języka polskiego, „Postcriptum Polonistyczne” nr 2 (14), p. 205–217.pl
dc.referencesJanowska, I., 2011, Profil dorosłego uczącego się języka polskiego jako obcego, czyli kto, gdzie, dlaczego i w jaki sposób uczy się języka polskiego w naszym kraju?, „Neofilolog”. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.6pl
dc.referencesKim, G., Bae, J., 2020, A study into students’ use of digital English learning strategies in tertiary education, „Teaching English with Technology”, 1(20), p. 21–42.pl
dc.referencesKomorowska, H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.pl
dc.referencesKowalewski, J., 2012, Język polski (nie)jako obcy, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), p. 55–75.pl
dc.referencesKwarikunda, D. et al., 2022, Profiles of learners based on their cognitive and metacognitive learning strategy use: occurrence and relations with gender, intrinsic motivation, and perceived autonomy support, „Humanities and Social Science Communication”, No. 9. https://doi.org/10.1057/s41599-022-01322-1pl
dc.referencesKung, F.W., 2017, Teaching and Learning English as a Foreign Language in Taiwan: A Socio-cultural Analysis, „The Electronic Journal for English as a Second Language”, 21(2), p. 1–15.pl
dc.referencesLai, Y.C., 2009, Language Learning Strategy Use and English Proficiency of University Freshmen in Taiwan, „TESOL Quarterly”, 43, p. 255-280. https://doi.org/10.1002/j.1545-7249.2009.tb00167.xpl
dc.referencesLee, J.Y., 2019, Revisiting the Use of Language Learning Strategies by University Freshmen in Taiwan, „International Journal of English Linguistics”, Vol. 9, No. 5.pl
dc.referencesMasojć, I., Muryc, J., Czy mówisz po polsku, sąsiedzie? Potrzeby i oczekiwania Czechów i Litwinów wobec platformy do nauki języka polskiego polski.info, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (30), p. 1–16. https://doi.org/10.31261/PS_P.2022.30.06pl
dc.referencesNaruszewicz-Duchlińska, A., 2014, Nowe media a nowe gatunki – wstępna charakterystyka genologiczna internetowego forum dyskusyjnego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (14), p. 27–38.pl
dc.referencesNowosad, I, Błaszczyk, M., 2020, Kształtowanie tajwańskiej tożsamości narodowej w polityce edukacyjnej Tajwanu, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1 (12), p. 98–112. https://doi.org/10.15804/em.2020.01.05pl
dc.referencesO’Malley, J.M., Chamot A.U., 1990, Learning Strategies in Second Language Acquisition, Cambridge.pl
dc.referencesPadzik, D., 2021, Nauczyciel XXI wieku – role i wyzwania, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p. 83–88. https://doi.org/10.47050/jows.2021.2.83-88pl
dc.referencesPawlak, M., 2022, Nauczyciel języka obcego jako „człowiek renesansu” – oczekiwania a rzeczywistość, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p.15–24. https://doi.org/10.47050/jows.2022.2.15-24pl
dc.referencesPetlic, M., 2019, Uczenie się języków obcych w formie e-learning. Analiza porównawcza warunków uczenia się osób wybierających naukę na dwóch rodzajach platform, „Ogrody Nauk i Sztuk”, 9, p. 290–300.pl
dc.referencesPraprotnik, T., 2019, The Power to Choose or Power to Lose? Networked Individualism and the Usage of Social Media, Managing Geostrategic Issues; in: Proceedings of the Joint International Conference, Opatija, Croatia, 29 May–1 June 2019, p. 121–133, Koper.pl
dc.referencesPrizel-Kania, A., 2021, Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane technologicznie – wczoraj i dziś. Bilans doświadczeń po roku kształcenia na odległość, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 28(2), p. 1–16.pl
dc.referencesRadomyski, K., 2022, Opinie użytkowników aplikacji Duolingo. Analiza komentarzy z Google Play Store, „Języki Obce w Szkole”, nr 3. https://doi.org/10.47050/jows.2022.3.102-112pl
dc.referencesRapacka-Wojtala, S., 2015, Metody, strategie oraz techniki nauczania, uczenia się i zapamiętywania stosowane w procesie kształcenia kompetencji komunikacyjnej uczniów na lekcji języka obcego, „Społeczeństwo. Edukacja. Język”, p. 73–86.pl
dc.contributor.authorEmailnatalia.tsai@onet.eu
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.11
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0